2017-06-27, 01:32
Bannlyst
Hur lär jag min hund att yla. Jag har försökt att få honom att yla, men det går inte. Jag har provat allt möjligt. Jag har en Eurasier, det är en blandning av chow chow, samojedhund och keeshond.
Citera
2017-06-27, 02:25
Medlem
4yoonlys avatar
Har haft hund som liten, men har inga skills när det gäller träning.

Men har du hundgodis som han/hon gillar? gäller det väl att ha en del i fickan hela tiden och yla lite och börjar du se lite början på yl ifrån hunden.. klappa den ge honom en godis... och håll sedan på med detta... Lite pavlovian style alltså... men ha en bra plan, gärna ge honom ett kommando samtidigt annars kanske hunden oar hela natten long och väntar på godis...
Citera
2017-06-27, 09:23
Bannlyst
Huruvida en urrhund (som chow chow och samojed räknas till) ylar eller skäller har att göra med stimuli. En urhund i sällskap med mycket skällande hundar i tidig ålder kommer ibland att skälla som "vanliga" hundar, men en relativt skällfri stimuli resulterar vanligtvis i ylande eller allmänn tystlåtenhet.

Därav kan vi härleda att ylande ljud kan influera hunden att ta till det beteendet om benägenheten inte redan är där.
Senast redigerad av Acerbic 2017-06-27 kl. 09:25.
Citera
2017-06-27, 09:57
Medlem
Du måste få fram att ylande och sedan förknippa det med ett ord och belöning. Hundar ylar som svar på något. Det är olika hur benägna de är att yla. Prova olika ljud. Typ glassbil....utryckningsfordon .... Du kan säkert hitta något bra på Youtube. Spela upp. Om hunden ylar så säger du t.ex . "yla!" och belönar med en liten godis. Sedan är det ju som med all annan hundträning. Öva...Öva....öva....varje dag tills det sitter. Ta bort ljudet efter ett tag och säg yla....belöna om den ylar . Lycka till!
Citera
2017-06-27, 11:25
Medlem
Har du provat t.ex. munspel?
Citera
2017-06-27, 11:45
Medlem
MissMDs avatar
Jag vette tusan hur jag fick min tös att yla. Hon började en dag när hon skulle få mat. Hon blev så otroligt lycklig att få mat så hon gjorde piruetter in till köket och ylade
Nu ylar hon nästan jämt. Oftast i samband när jag har pratat i telefon och ska lägga på, haha
https://streamable.com/qcwi7

Många säger att man ska spela upp ljud från andra ylande hundar alternativt vargar för att lättast lära en hund att yla. Men min har nog aldrig hakat på något sånt. Så jag vette tusan.
Citera
2017-06-27, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glashusfolket
Du måste få fram att ylande och sedan förknippa det med ett ord och belöning. Hundar ylar som svar på något. Det är olika hur benägna de är att yla. Prova olika ljud. Typ glassbil....utryckningsfordon .... Du kan säkert hitta något bra på Youtube. Spela upp. Om hunden ylar så säger du t.ex . "yla!" och belönar med en liten godis. Sedan är det ju som med all annan hundträning. Öva...Öva....öva....varje dag tills det sitter. Ta bort ljudet efter ett tag och säg yla....belöna om den ylar . Lycka till!
Min schäfer ylar vid flyglarm och utryckningsfordon. Mest ambulanser jag vet inte varför just de. Jag tycker att polis, brandkår och polis låter ungefär likadant.
Citera
2017-07-06, 13:47
Medlem
det är bara Schäfrar och blandraser med schäfrar som kan yla då de är besläktade med vargen.
Citera
2017-07-08, 00:45
Medlem
Apologists avatar
Jag ylar med min hund(ar) varje dag. Första egenskapen är att hunden måste vara lagd för att yla, att han tycker att det är kul.

Det är precis som i vargflockar. Antingen tidigt på morgonen eller runt 7 tiden på kvällen så tar jag o rundar mina händer runt min mun o ylar som en varg....ganska snart ylar mina hundar o grannarnas hundar.
En annan metod som har funkat är att spela piano o yla till musiken, en av mina hundar fattar vinken o börjar sjunga med.

Ylandet tycks göra hundar trötta så det är ingenting till vill hålla på med för mycket. Verkar vara för dem ett sätt att kommunicera.
När man väl kan yla med sin hund så kan man utveckla detta till "små ylningar" o "hickningar" m.m. när man kommunicerar. Exempelvis så frågar jag min hund om hon vill "kissa o bajsa", "äta mat" eller "gå ut o gå"....hon ylar när jag frågar det hon vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in