Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-27, 01:16
  #1
Medlem
Har varit hos läkaren två gånger nu senaste veckan.
Första gången (3 veckor sedan) sökte jag pga att jag tyckte jag kissade alldeles för ofta. Då togs en rad blod- och urinprover. Allt var normalt, och symtomen avtog också.

Var där igen häromveckan nu då jag käkar Bisoprolol mot Takykardi, och kände en bröstsmärta vid ansträngning. Då togs åter en massa prover, men där allt var "normalt". Även dessa symtom avtog.

Jag mår nu alltså helt bra och har fått se mina provsvar i min journal på nätet i efterhand.

Allt ligger inom referensvärdena men det som fick mig att fundera lite var mitt HB-värde.

Vet att jag för 2-3 år sedan tog det och hade då 160.

Vid dessa två tillfällena nu så hade jag 164 första gången och 148 andra gången.

Kan det variera så och ändå vara "normalt"?

Har som sagt inga känningar av det och är fullt frisk. Läkaren sa heller inget om värdet utan att "allt såg bra ut".

Ngn på FB som har ngn kunskap om sånt här? Är det en normal variation?

För övrigt kan sägas att de flesta andra prov (tex Glukos, Calcium, CRP osv) låg på ungefär samma nivå bägge gångerna (väl inom referensintervallen).
Citera
2017-06-27, 01:19
  #2
Medlem
Ja det är en normal variation. Det kan variera bl.a beroende på hur mycket vätska man fått i sig de senaste timmarna, pga utspädning av blodet.
Citera
2017-06-27, 06:50
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifoner99
Ja det är en normal variation. Det kan variera bl.a beroende på hur mycket vätska man fått i sig de senaste timmarna, pga utspädning av blodet.
+1, gått från 168 till 162 på 3 dagar bara genom att dricka lite mer inför andra provet.
Citera
2017-07-05, 16:13
  #4
Medlem
Jag förstår inte riktigt vad beteckningen Hb betyder, när jag sökte efter det så fanns det lite olika betydelser. Läkaren sa att det var bra att ha ett högt Hb-värde, vad kan det betyda?
Citera
2017-07-05, 16:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvaka
Jag förstår inte riktigt vad beteckningen Hb betyder, när jag sökte efter det så fanns det lite olika betydelser. Läkaren sa att det var bra att ha ett högt Hb-värde, vad kan det betyda?

Hb = Hemoglobin.

Bra med ett högt värde? Det beror på var man menar med högt. Ett allt för högt värde (över 180) kan ge symtom som yrsel, huvudvärk och blodproppar.
Citera
2017-07-05, 17:52
  #6
Medlem
Babajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvaka
Jag förstår inte riktigt vad beteckningen Hb betyder, när jag sökte efter det så fanns det lite olika betydelser. Läkaren sa att det var bra att ha ett högt Hb-värde, vad kan det betyda?

Hb är en förkortning för hemoglobin, det vill säga den molekyl som bär syre i dina röda blodkroppar. Hb mäts i gram per liter, vilket innebär att om din volym av plasma, dvs blod - röda blodkroppar varierar så varierar även koncentrationen utav hb, även om mängden är densamma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback