Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 22:07
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Fått moppa konstant varje dag i 2 veckor pga. att rumskompisens katt fått för sig att hallen är ett bra ställe att pissa på. Detta verkar nuy ha gjort att det har svällt och en bit av golvet har rest sig med kant och allt.

Finns det något jag kan göra för att få det att inte svälla, att krympa ihop sig? Eller är det att ringa hyresvärd och be dem fixa det? Jag bedömer att jag skulle behöva flytta tillbaka golvet ca 0,1 centimeter för att få det "rakt". Då hade man nog kunnat bonka ner det med en hammare eller något.

Katten är bara någon dag bort från avlivning förmodligen så "sparka ut fanskapet" behöver ni itne gorma om, hon är så trött på kattfan att den ska väck. Det är bara hur jag fixar golvet som jag är intresserad av då det stressar mig rätt rejält.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2017-06-26 kl. 22:18.
Citera
2017-06-26, 22:19
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Fått moppa konstant varje dag i 2 veckor pga. att rumskompisens katt fått för sig att hallen är ett bra ställe att pissa på. Detta verkar nuy ha gjort att det har svällt och en bit av golvet har rest sig med kant och allt.

Finns det något jag kan göra för att få det att inte svälla, att krympa ihop sig? Eller är det att ringa hyresvärd och be dem fixa det? Jag bedömer att jag skulle behöva flytta tillbaka golvet ca 1 centimeter för att få det "rakt". Då hade man nog kunnat bonka ner det med en hammare eller något.

Katten är bara någon dag bort från avlivning förmodligen så "sparka ut fanskapet" behöver ni itne gorma om, hon är så trött på kattfan att den ska väck. Det är bara hur jag fixar golvet som jag är intresserad av då det stressar mig rätt rejält.

Ringa hyresvärden kan vara riskfyllt, det du beskriver kan väl gå under vanvård vilket lär innebära en rätt saftig räkning för dig.

Till problemet; Kan du fixa en bild? Pratar vi flytande klick-parkett eller vad?
Citera
2017-06-26, 22:28
  #3
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Ringa hyresvärden kan vara riskfyllt, det du beskriver kan väl gå under vanvård vilket lär innebära en rätt saftig räkning för dig.

Till problemet; Kan du fixa en bild? Pratar vi flytande klick-parkett eller vad?

Pengar är inga problem, rumskompisen har lovat att ersätta i så fall. Sen kommer jag ju så klart inte nämna något om att det är katten som gjort det utan bara dra en vit lögn om att jag en dag helt enkelt upptäckte att det var så och att jag inte vet anledningen då jag inte gjort något märkvärdigt. Renoveringsobjekt också garanterat då jag har bott här sen 96 och det aldrig har gjorts något med lägenheten så misstänker att HSB är förlåtlig mot viss slitage.
Av ren nyfikenhet, vad pratar vi om? 2-3000 eller typ 50 000?

http://imgur.com/ANkkXo3 - där är skadan. Inte jättestort men visst känns det när man går.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2017-06-26 kl. 22:42.
Citera
2017-06-26, 22:43
  #4
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Pengar är inga problem, rumskompisen har lovat att ersätta i så fall. Sen kommer jag ju så klart inte nämna något om att det är katten som gjort det utan bara dra en vit lögn om att jag en dag helt enkelt upptäckte att det var så och att jag inte vet anledningen då jag inte gjort något märkvärdigt.
Av ren nyfikenhet, vad pratar vi om? 2-3000 eller typ 50 000?

http://imgur.com/ANkkXo3 - där är skadan. Inte jättestort men visst känns det när man går.

Känns det som att hela brädan rest sig eller är det mer som en flik? Får man in nageln under?

På bilden ser det ut att vara ett flytande golv där faneret släppt i limningen. Om så är fallet tror jag det blir svårt att fixa, golvet byts mest troligt ut och då i hela rummet. Kostnad varierar såklart mycket beroende på vilket golv som väljs men runt 300 kr/m2 är en riktlinje.

Om det å andra sidan är ett massivt stavlimmad parkettgolv kan det mycket väl gå att slipa, dock måste det bedömas av golvslipare. Uppskattad kostnad 250-300 kr/m2, här är det hela rummet som gäller.

Det som är svårt att sia om är merkostnader förutom själva golvet. Det kan påverka golvlister eller kanske dörrblad som måste kapas, kolla med hyresvärden angående det till att börja med.
Citera
2017-06-26, 22:54
  #5
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Känns det som att hela brädan rest sig eller är det mer som en flik? Får man in nageln under?

På bilden ser det ut att vara ett flytande golv där faneret släppt i limningen. Om så är fallet tror jag det blir svårt att fixa, golvet byts mest troligt ut och då i hela rummet. Kostnad varierar såklart mycket beroende på vilket golv som väljs men runt 300 kr/m2 är en riktlinje.

Om det å andra sidan är ett massivt stavlimmad parkettgolv kan det mycket väl gå att slipa, dock måste det bedömas av golvslipare. Uppskattad kostnad 250-300 kr/m2, här är det hela rummet som gäller.

Det som är svårt att sia om är merkostnader förutom själva golvet. Det kan påverka golvlister eller kanske dörrblad som måste kapas, kolla med hyresvärden angående det till att börja med.

Roligt att läsa. Tur att min rumskompis är billig att ersätta om det blir så, ändå trist.

Jag vet faktiskt inte vad för typ av golv det är. Det ser ut som stavlimmat då det ser ut som att det är flera "rektanglar" som sitter fast bredvid varandra.

Jag får un lite av fingret under och det är, rent uppskattat, runt 0,3-0,5 cm tjockt.

Min mosters son är snickare. Det kanske är en bra idé att råda med honom innan man snackar med värden om det.
Citera
2017-06-26, 22:57
  #6
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Roligt att läsa. Tur att min rumskompis är billig att ersätta om det blir så, ändå trist.

Jag vet faktiskt inte vad för typ av golv det är. Det ser ut som stavlimmat då det ser ut som att det är flera "rektanglar" som sitter fast bredvid varandra.

Jag får un lite av fingret under och det är, rent uppskattat, runt 0,3-0,5 cm tjockt.

Min mosters son är snickare. Det kanske är en bra idé att råda med honom innan man snackar med värden om det.

Låter som en bra idé. Det låter helt klart som ett fanérgolv (a.k.a. flytande parkettgolv). Det skulle kunna vara värt att pröva att limma ner biten igen, på med trälim och en något platt och redigt tungt på och låt stå över natt.
Citera
2017-06-27, 11:29
  #7
Medlem
Soluss avatar
Jag tycker faktiskt inte att det där ser helt kört ut. Jag har själv haft exakt den situation du beskriver. Jag ställde lite tunga saker på det kattdrabbade området och lät det torka några dagar. Med ett stort mott tålamod så har det gått ned väldigt mycket. Det är inte perfekt än idag (några månader senare), men mycket bättre. Jag tänker inte alls på det längre och det märks inte om man inte är där och pillar med naglarna. Vad har du att förlora på att testa?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback