Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 21:31
  #1
Medlem
Köpte nyss ett paket kyckling vingar på 550 g. Det står att det finns 195 kcal / 100 g. Det innebär att om man äter ett helt paket så har man kastat i sig 1100 kcal. Detta kan en 5 åring lätt göra då det endast finns 9 st kyckling vingar i paketet.

Troligen så är det så att kalorierna endast är räknade på effektiv kött vikt. dvs total vikten - benen. men hur fan skall man då veta hur mycket köttet väger?? Eller är det så att benen också är inräknade?
Någon som vet? Vill ju hålla mig i trim nu på sommaren och det är ju inte så kul om man får hela dagens kaloribehov i sig då man äter 2 paket kyckling vingar, vilket jag lätt kan göra till lunch.

mvh
Citera
2017-06-26, 21:43
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Det är givetvis på vikten du äter. Ben har antagligen inget direkt näringsvärde. På en kyckling brukar man räkna att 20-30% går bort i rens. Just vingarna lär vara sämre men säg att du får i dig hälften av totalvikten, så kanske 400 kcal är nog inte en dålig gissning.
Citera
2017-06-26, 21:44
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Intressant faktiskt, dock äter jag aldrig kycklingvingar då jag tycker det är äckligt med senor och skit...

Men du undrar om benen är inräknade i vikten (och kalori uträkningen). Min gissning är att dom är det fåglar (visserligen flyger inte dessa så långt) brukar ha väldigt porösa ben för låg vikt men ändå starka att fixa att flaxas med :-)

Om nu dessa inte är ap dyra hade det varit roligt med ett litet test...
Du kanske har en våg? digital?

Köp ett paket dra av allt "kött" väg det, väg sedan benen så vet vi!
Men min gissning är att benen är inräknade i totalvikten samt även kalori/100g faktiskt.
Citera
2017-06-26, 22:05
  #4
Medlem
Har tyvärr ingen våg men jag skulle uppskatta benvikten till ungefär 50 % av total vikten. Men vid närmare eftertanke så måste kcal vara räknat på endast köttvikten då det står att innehållet är 17g protein / 100 g, vilket är ganska nära normal värdet på vanlig ben- och skinnlös kyckling. fett 14 g / 100 g, vilket troligtvis kommer från marinaden och skinnet.

fett kcal / g = 9
protein kcal / g = 4

så det blir ju ungefär 200 kcal / 100 g i slutändan. men det vore ju endå bra om de kunde nämna en uppskattad köttvikt så att vi som räknar kcal vet hur mycket vi sätter i oss. Att ta loss köttet och väga är inte ett alternativ då det både är jobbigt och ätandet är halva nöjet
Citera
2017-06-26, 23:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veszedelem
Köpte nyss ett paket kyckling vingar på 550 g. Det står att det finns 195 kcal / 100 g. Det innebär att om man äter ett helt paket så har man kastat i sig 1100 kcal. Detta kan en 5 åring lätt göra då det endast finns 9 st kyckling vingar i paketet.

Troligen så är det så att kalorierna endast är räknade på effektiv kött vikt. dvs total vikten - benen. men hur fan skall man då veta hur mycket köttet väger?? Eller är det så att benen också är inräknade?
Någon som vet? Vill ju hålla mig i trim nu på sommaren och det är ju inte så kul om man får hela dagens kaloribehov i sig då man äter 2 paket kyckling vingar, vilket jag lätt kan göra till lunch.

mvh

Du får väl käka upp allt och sen slänga resten på vågen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback