Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-01, 18:55
  #25
Medlem
HGs avatar
Då går det efter tid..........
Citera
2017-07-01, 19:42
  #26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Oljebyten är väldigt överskattat.
Så länge det finns olja, så är det inget problem.

Under alla år jag skruvat med bilvrak, så är det väldigt sällan själva motorena som krånglar, oavsett hur de skötts.
Citera
2017-07-01, 20:25
  #27
Medlem
Enydrions avatar
Jag har på mina två bilar (ca 20 år per bil) bytt efter miltal oavsett om det har gått ett eller två år emellan bytena, har väl kört mellan 20 till 30 tusen mil med dem, och den senaste kör jag fortfarande, nu börjar den dra en del olja så då kör jag nog mera som 2000 mil mellan bytena...

Har bytt själv på bilarna utom typ första året när det var garanti på dem.
Citera
2017-07-01, 21:41
  #28
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Oljebyten är väldigt överskattat.
Så länge det finns olja, så är det inget problem.

Under alla år jag skruvat med bilvrak, så är det väldigt sällan själva motorena som krånglar, oavsett hur de skötts.
Säg det till alla dom som drabbades av Saabs oilsluge. http://www.vibilagare.se/reportage/m...ig-lurade-4301
Men visst för en del bilar. Min gamla 240 med b230f behöver inte ny olja för att överleva. Den funkar troligtvis även med begagnad fritösolja från donken Men modernare bilar med turbo och små toleranser så är det mer viktigt.
Citera
2017-07-01, 21:54
  #29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Dunstar inte bensin/vatten efter ett tag, om du t.ex ger dig ut på en långkörning? Annars skulle väl oljan spädas ganska mycket...?
Jodå men inte vid korta körningar därav kan bytesintervallet behöva sänkas betydligt, tänk dig en motor som går på e85 och oljan över tid späds ut med 4dl alkohol, det gör oljan mer lättrunnen och smörjegenskaperna försämras...när bilen sen väl går på en långtur dunstar alkoholen och sugs in i motorn, läst att motorstyrningen kan få problem när det sker för alkoholen fungerar som bränsle vilket motorstyrningen inte kan beräkna.

Citat:
Lånar tråden lite också. Har en veteranbil som rullar ca 100 mil under sommaren, garageförvaras vintertid. Lite olika bud om oljebyten. Har fått höra jag bör byta oljan före avställning för att det inte ska vara någon bensininblandning som fräter inuti motorn.
Det hade jag tillämpat just för att undvika skadliga rester från förbränningen av bensin, byter man såpass ofta duger en billig olja från biltema alldeles utmärkt så det behöver inte kosta så vansinnigt mycket pengar heller.
Citera
2017-07-01, 22:24
  #30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Säg det till alla dom som drabbades av Saabs oilsluge. http://www.vibilagare.se/reportage/m...ig-lurade-4301
Men visst för en del bilar. Min gamla 240 med b230f behöver inte ny olja för att överleva. Den funkar troligtvis även med begagnad fritösolja från donken Men modernare bilar med turbo och små toleranser så är det mer viktigt.
Javisstja, nya bilar, dessa makalösa maskiner, sprängfyllda med felkällor.
Jag brukar vara jagat villebråd i olika trådar där man hyllar ny, känslg, teknik.

Har aldrig bytt olja i min 850, trots detta kommer det inte vara motorhaveri som en dag skickar den till skrot, troligare något elektroniskt skräp.
__________________
Senast redigerad av Herr.Dittling 2017-07-01 kl. 22:57.
Citera
2017-07-01, 22:39
  #31
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Lånar tråden lite också. Har en veteranbil som rullar ca 100 mil under sommaren, garageförvaras vintertid. Lite olika bud om oljebyten. Har fått höra jag bör byta oljan före avställning för att det inte ska vara någon bensininblandning som fräter inuti motorn. Kan jag byta oljan på närmaste GDS-mack med lyft och sedan köra några kilometer till platsen bilen förvaras på, eller måste jag byta oljan på plats för att slippa starta motorn?

I praktiken spelar det säkert ingen roll, men i teorin borde det vara bra att köra några kilometer efter oljebytet innan avställningen för att den nya oljan ska skölja igenom motorn. Annars ligger den ändå bara i oljetråget.
Citera
2017-07-02, 00:25
  #32
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Ärligt. Ett filter kostar en hundring. Vad är det på ett år? Inget att snåla med.
Oljan kostar några hundra och bilen har redan ett behov av att få en massa andra saker bytta. Dessutom är det en av tre bilar jag har och ingen av vilken jag har planer på att avyttra. Om jag kan hålla kostnaderna nere utan att snåla så gör jag gärna det.

Eller anser du att det finns ett behov av nytt filter varje 100 mil? Blir oljans smörjegenskaper i övrigt bättre? Jag är ingen expert men vad jag har förstått funkar filtret tills det är fullt och när det är fullt cirkulerar oljan genom någon sorts bypass-ventil.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det hade jag tillämpat just för att undvika skadliga rester från förbränningen av bensin, byter man såpass ofta duger en billig olja från biltema alldeles utmärkt så det behöver inte kosta så vansinnigt mycket pengar heller.
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
I praktiken spelar det säkert ingen roll, men i teorin borde det vara bra att köra några kilometer efter oljebytet innan avställningen för att den nya oljan ska skölja igenom motorn. Annars ligger den ändå bara i oljetråget.
Så det förtar inte poängen med byte före avställningen om jag kör med bilen från GDS-hallen till garaget? Det är väl det jag är lite kluven över egentligen.
Citera
2017-07-02, 00:32
  #33
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Så det förtar inte poängen med byte före avställningen om jag kör med bilen från GDS-hallen till garaget? Det är väl det jag är lite kluven över egentligen.

Nej, eftersom du måste köra bilen för att den nya oljan ska skölja bort den gamla förorenade från känsliga delar av motorn. Om du bara byter fyller på ny olja utan att därefter starta motorn ligger ca 0,5 liter gammal olja kvar i motorns vinklar och vrår medan den nya oljan hamnar direkt i oljetråget där den inte gör någon nytta överhuvud taget.

I verkligheten är det strunt samma förstås. Du kommer aldrig märka någon skillnad hur du än gör, om bilen bara ska stå några månader och den gamla oljan är under ett år gammal och bara har kört 100 mil.
Citera
2017-07-03, 23:05
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det går många myter om motorolja och byten av denna, och folk har dåliga kunskaper.

Generellt sett är det bättre att byta för ofta än för sällan, men det finns ingen skarp gräns då motorer är olika kinkiga och de faktiska körförhållandena skiljer sig oändligt.

Personligen byter jag normalt, på mina bilar, ungefär efter rekommendationerna. På min BMW 740iL när dess serviceindikator tjoar till vid ca 2500-3000 mil, då blir det nytt filter och fräsch 0-40W helsyntet. Då den går nästan helt utan korta körningar och bara på sommaren så funkar det fint, oljan ser mycket fräsch ut vid bytet.

På min vardagsPassat byter jag vid ca 1000-1500 mil då den har mer kallstarter och kortare körning. 0-30W helsyntet på den.

På min lite annorlunda Ford Sierra med halvvass SAAB-motor blir det ännu oftare då den får mest buskörning. 0-30w helsyntet på den

Tack för ditt svar, jag tycker att din BMW när den tjoar till för ett oljebyte efter ca 2500 mil gör ett bra jobb. När man ska göra ett oljebyte vet jag inte, men inte när folk tycker att man ska byta varje år även om man bara kör 60 mil, det kostar bara en massa onödig arbetskostnader för att tjäna in ny olja.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback