Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-26, 20:44
  #1
Medlem
AltKnights avatar
Jag har en 17 år gammal bil med 1.8l bensinmotor utan turbo. Den har gått dryga 700mil sedan senaste oljebytet som var i april förra året, oljan ska bytas en gång om året eller vid 1500 mil vilket som nu inträffar först.

Jag tänker att eftersom oljan har rullat hälften av miltalet för oljeservice så bör det vara lugnt att köra på en 300mil till eller vad tror ni? Spelar tidsaspekten så stor roll?

Bilen rullar sällan, typ en gång varannan vecka, men går då oftast långa sträckor på motorväg (ca 9mil). 5w-40 helsyntet.
Citera
2017-06-26, 20:47
  #2
Medlem
Voelsens avatar
Naturligtvis går det bra. Finns folk som nästan aldrig byter olja.
Citera
2017-06-26, 20:49
  #3
Avstängd
Koenigsallees avatar
Din motor älskar färsk olja och nytt filter en gång om året. Det är småslanter i förhållande till så mycket annat.
Citera
2017-06-26, 21:17
  #4
Medlem
Är det en bil du gillar och har värde(sentimentalt eller pengar) så skulle jag byta olja + filter vartannat år. är det en slit och släng/vardagsbil gå efter milen.
Citera
2017-06-26, 21:17
  #5
Medlem
Lugnt o lugnt. En ett år gammal olja mår inte toppen. Men en 17 år gammal bruksis utan turbo kan man allt slarva med.
Citera
2017-06-26, 21:19
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AltKnight
Jag har en 17 år gammal bil med 1.8l bensinmotor utan turbo. Den har gått dryga 700mil sedan senaste oljebytet som var i april förra året, oljan ska bytas en gång om året eller vid 1500 mil vilket som nu inträffar först.

Jag tänker att eftersom oljan har rullat hälften av miltalet för oljeservice så bör det vara lugnt att köra på en 300mil till eller vad tror ni? Spelar tidsaspekten så stor roll?

Bilen rullar sällan, typ en gång varannan vecka, men går då oftast långa sträckor på motorväg (ca 9mil). 5w-40 helsyntet.

Man går efter miltal ELLER tid beroende på vilket som inträffar först.

Slarva aldrig med oljebyte.
Citera
2017-06-26, 23:04
  #7
Medlem
Folkhemsstandards avatar
Byt olja! Tar 30 minuter och kostar 500kr för filter och bra olja. Det är inte ens vad en full tankning bensin kostar.

Oavsett om det är en sliten, ruggig 850 som gått 32 000 mil med rost skulle jag byta olja slaviskt efter miltal/ eller tid.

Det enskilt viktigaste i serviceväg för en bil är oljebyte!
Citera
2017-06-27, 00:00
  #8
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AltKnight
Jag har en 17 år gammal bil med 1.8l bensinmotor utan turbo. Den har gått dryga 700mil sedan senaste oljebytet som var i april förra året, oljan ska bytas en gång om året eller vid 1500 mil vilket som nu inträffar först.

Jag tänker att eftersom oljan har rullat hälften av miltalet för oljeservice så bör det vara lugnt att köra på en 300mil till eller vad tror ni? Spelar tidsaspekten så stor roll?

Bilen rullar sällan, typ en gång varannan vecka, men går då oftast långa sträckor på motorväg (ca 9mil). 5w-40 helsyntet.

Kör 3000 mil på en sådan gammal bil för att inte slänga ut pengar. Jag har kört 4000 mil på min brukis och först nu är det dax byta olja. Förstår inte varför ni ska byta olja som håller länge. Det var på 70-talet olja skulle bytas efter 1500 mil och utveckling på oljorna har skett.
Citera
2017-06-27, 03:39
  #9
Medlem
En bil som körs säg mindre än 1000mil om året bör man byta oljan på 1 gång per år.
Varför undrar då en del?
Om en motor inte körs helt genomvarm under en längre tur säg 2-3 mil så får man inte bort det vatten som samlats inne i motorn genom kondens och detta kan då komma att skada lager inne i motorn.
Sen så förbrukas oljan lite under tid och det som försvunnits blandas upp med till största delen bensin...så när en del säger "min bil förbrukar ingen olja alls på 1000mil" då ska man verkligen byta oljan, detta uppkommer vid sk "blow by" främst då på turbobilar men även på vanliga sugmotorer,detta leder också till lagerskador men även problem med avgasvärden vid besiktning.

På 80-talets bilar särskillt Volvo 140-240 , opel osv så sades det att 1 liter per 100mil var normal oljeförbrukning men på en modern bil så är 1 liter/1000mil normalt , en motor ska förbruka lite olja.

Det är så billigt att byta 1 gång per år upp till ca 1500mil eller 1år, du får en moter som går bättre och drar mindre bränsle.
Citera
2017-06-27, 03:59
  #10
Medlem
potassios avatar
Byt olja och filter, det är en billig försäkring mot motorskador. Själv har jag en 19 år gammal sportig bil och byter olja var 6e månad. (kör då lite över 1000 mil per år)
Citera
2017-06-27, 06:09
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det var på 70-talet olja skulle bytas efter 1500 mil och utveckling på oljorna har skett.
Ingen utveckling i världen kan slåss mot vatten/diesel/bensin/alkohol utblandning, vid många korta körningar kan man behöva byta oljan långt innan 1500 mil.
Citera
2017-06-27, 08:20
  #12
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Lugnt o lugnt. En ett år gammal olja mår inte toppen. Men en 17 år gammal bruksis utan turbo kan man allt slarva med.


Ja den överlever nog även om oljan byts vart tredje eller fjärde år.

Köpte en gammal Opel Kadett från 1991 som hade gått 32000 mil, sen körde jag med den i 5 år utan att byta olja eller filter, körde 18000 mil med den på dom 5 åren innan den gick till skrot.
Fick ju visserligen fylla på 1-2 liter olja per år som den förbrukade.

Men som flera redan har sagt, att byta olja är ju faktiskt väldigt billigt så det finns egentligen ingen anledning till att slarva om man har tänkt att behålla bilen ett tag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback