Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-27, 23:33
  #193
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Ja, den som lånar ut pengarna investerar dem och riskerar därmed att förlora dem. ETC Bygg verkar använda sig av exakt samma upplägg som Akelius Spar där säkerheten också består i ett ägande av ett fastighetsbestånd. Jag tycker det verkar osannolikt att det skulle röra sig om något lurendrejeri faktiskt.

Skillnaden är att ETC inte har något fastighetsbestånd eller andra fasta tillgångar, dom har ett konkursmässigt systerföretag. Jag törs sätta en större summa pengar på att dom stackare som satsat på etc Aldrig kommer att få se röken av några pengar.
Citera
2023-04-21, 11:33
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Alltid lika roligt när vänstermuppar ska leka företagare. Vad vänstermuppar inte förstår är att det krävs kompetens att ge sig in i en sådan bransch som byggbranschen. Givetvis är det >99% att detta blir fiasko.

Edit: finns för övrigt inget registrerat bolag som heter ETC Bygg etc. Jag kommer följa detta med spänning och rapportera hur det går för (det eventuella) bolaget.... :-)

Bumpar tråden med citat från mig själv år 2017.

Som jag förutsåg går detta käpprätt åt h-e. Trots generösa bidrag från våra skattepengar har bolaget hittills mellan åren 2019-2021 förlorat ca 4,3 Mkr. Soliditeten har senaste tre åren gått från 44% till 16% (per 2021-12-31). Lägg därtill till räkenskapsår 2022 som varit en mardröm generellt för bostadsbolag.

Min förutsägelse sedan 2017 har nu till och med förstärkts så jag förutser en konkurs under 2023-2024 såvida de inte öser in ännu mer av våra skattepengar i bidrag till bolaget.
Citera
2023-04-23, 17:13
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Johan på ETC har fått otroliga 1 miljard i olika statliga stöd under 40 år. Vad säger Twitter bojkottarna på SVT om det? Granska detta. Var är pengarna?

Och en av de första "striderna" som "tidningen" ETC hade med myndigheterna var den om tidningen skulle vara momspliktig eller inte. Johan Ehrenberg hävdade att ETC var en dagstidning och skulle befrias från momsen. Jag har för mig att ETC kom att förlora den striden.

ETC sågs som en lokalt producerad veckotidning och hade inte samma upplaga
och spridning som en dagstidning har.

Men vad det snackades om internt i Stockholm var att anledningen till ETCs begäran om momsbefrielse bara handlade om att bokföringen var helt åt helvete.
Och att det schabblats med att lämna in den.

Det var väl något tryckeri som inte fick betalt heller för tryckningen eller ens för papperet.
Sedan var det medarbetare och gästskribenter som tydligen inte fått betalt.
Och medarbetare som avskedats utan närmare förklaring.
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Skillnaden är att ETC inte har något fastighetsbestånd eller andra fasta tillgångar, dom har ett konkursmässigt systerföretag. Jag törs sätta en större summa pengar på att dom stackare som satsat på etc Aldrig kommer att få se röken av några pengar.

Konkursmässigt systerföretag ja, han har 26 stycken att välja på.
Troligen finns alla dessa bolag till bara för att kunna flytta runt pengarna ?
ETC ensamma ägare Johan Ehrenberg finns listad i inte mindre än 27 olika styrelser i 27 olika bolag.
Detta enligt Alla Bolags lista:
https://www.allabolag.se/bolagslista...66dab9a976f2b6

Alla i företag som har association till konglomeratet ETC.

Förut för typ XX antal år sedan så såg alla bokslut ha landat på +/- 0, eller ha haft en
förlust. Aldrig att han skulle deklarera en vinst för det hade inneburit att bolagen fått betala
vinstskatt.
Att betala skatt är nämligen något som Ehrenberg lyckats ha undvikit mycket noggrannt genom åren.
Plus att det ser ut som att han bara tar ut en minimilön "vitt" med tanke att han bor så pass dyrt och flott som han gör.
Hur han har gömt undan pengarna, det vet vi inte ?
Kanske är det så enkelt att att Ehrenberg är en komplett idiot i ekonomiska frågor,
och har slösat bort allt.
Eller så är det så att han har gömt undan pengarna ?
Fast vart i så fall ?
Citera
2023-10-12, 18:22
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Bumpar tråden med citat från mig själv år 2017.

Som jag förutsåg går detta käpprätt åt h-e. Trots generösa bidrag från våra skattepengar har bolaget hittills mellan åren 2019-2021 förlorat ca 4,3 Mkr. Soliditeten har senaste tre åren gått från 44% till 16% (per 2021-12-31). Lägg därtill till räkenskapsår 2022 som varit en mardröm generellt för bostadsbolag.

Min förutsägelse sedan 2017 har nu till och med förstärkts så jag förutser en konkurs under 2023-2024 såvida de inte öser in ännu mer av våra skattepengar i bidrag till bolaget.


Citerar mig själv så vi får med lite historik i detta sorgliga kapitel inom svensk "företagsverksamhet"....

Nu har ETC Bygg AB inkommit med årsredovisning och det är rena skräcksiffrorna för deras egen del. För min del är det faktiskt ännu värre än jag förutspådde så ikväll åker det fram popcorn.

Hittills under 2019-2021 har man alltstå förlorat ca 4,3 Mkr och för 2022 ser det ut enligt följande:

Omsättning: 19,7 Mkr (26,4 Mkr)
Res före skatt: -45,4 Mkr (-3,8 Mkr)


Kassan gapar i princip tom f.n. så min förutsägelse om konkurs är nog inte långt borta. Det som fördröjer detta är att folk skjuter till nya pengar till bolaget just för att förhindra en konkurs.
Citera
2023-10-12, 18:25
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabianBlatten
Och en av de första "striderna" som "tidningen" ETC hade med myndigheterna var den om tidningen skulle vara momspliktig eller inte. Johan Ehrenberg hävdade att ETC var en dagstidning och skulle befrias från momsen. Jag har för mig att ETC kom att förlora den striden.

ETC sågs som en lokalt producerad veckotidning och hade inte samma upplaga
och spridning som en dagstidning har.

Men vad det snackades om internt i Stockholm var att anledningen till ETCs begäran om momsbefrielse bara handlade om att bokföringen var helt åt helvete.
Och att det schabblats med att lämna in den.

Det var väl något tryckeri som inte fick betalt heller för tryckningen eller ens för papperet.
Sedan var det medarbetare och gästskribenter som tydligen inte fått betalt.
Och medarbetare som avskedats utan närmare förklaring.


Konkursmässigt systerföretag ja, han har 26 stycken att välja på.
Troligen finns alla dessa bolag till bara för att kunna flytta runt pengarna ?
ETC ensamma ägare Johan Ehrenberg finns listad i inte mindre än 27 olika styrelser i 27 olika bolag.
Detta enligt Alla Bolags lista:
https://www.allabolag.se/bolagslista...66dab9a976f2b6

Alla i företag som har association till konglomeratet ETC.

Förut för typ XX antal år sedan så såg alla bokslut ha landat på +/- 0, eller ha haft en
förlust. Aldrig att han skulle deklarera en vinst för det hade inneburit att bolagen fått betala
vinstskatt.
Att betala skatt är nämligen något som Ehrenberg lyckats ha undvikit mycket noggrannt genom åren.
Plus att det ser ut som att han bara tar ut en minimilön "vitt" med tanke att han bor så pass dyrt och flott som han gör.
Hur han har gömt undan pengarna, det vet vi inte ?
Kanske är det så enkelt att att Ehrenberg är en komplett idiot i ekonomiska frågor,
och har slösat bort allt.
Eller så är det så att han har gömt undan pengarna ?
Fast vart i så fall ?

En rolig (eller tragisk) detalj är att Johans fullständiga namn är Johan Jenny Ehrenberg.......
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback