Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-30, 12:08
  #49
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Spelar det någon roll om vi anpassar befolkningen till vad som kan försörjas av kött eller till vad som kan försörjas av växter? Vi kommer att leva på gränsen för vad systemen mäktar med oavsett, frågan är bara vid vilken nivå. Det reella problemet är massiv överbefolkning.
Citera
2017-06-30, 13:37
  #50
Medlem
Precis. Vi skulle behöva skjuta av 80% av jordens människor. Men egentligen ännu fler.
Citera
2017-06-30, 14:00
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Precis. Vi skulle behöva skjuta av 80% av jordens människor. Men egentligen ännu fler.

Istället göder vita världen Afrika och MENA så de föder fler barn, äter mer kött de halalslaktat och plågat. Samtidigt vill de att vita slutar äta kött och skaffar mindre barn.

Fundera lite på varför det är så och vilka det är som styr.
Citera
2017-06-30, 19:17
  #52
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KermitSunderland
Inse vadå? Om vi lyckades avslutade slaveri med människor är det klart att vi kan göra detsamma med andra icke mänskliga djur.
Hur som helst är jag inte vegan för människor, jag är vegan för mig själv och djuren. Sover ganska gott varje natt av att veta att jag räddat ett liv.
OK.
Nu trodde jag att tråden handlade om att jorden kanske går under om inte alla låter bli att äta kött.
Det gör den inte.

Du pratar om nåt annat. Bra att du sover gott. Att du har gott samvete. Men vad har det med jordens ev undergång att göra. Du verkar vara egoistisk. Och mat-taliban.
Sitter som i Life of Brian med dina kompisar och förfasar dig? Vad tycker du om halal? Vad tycker du om viltkött? Kan man äta sniglar? Har du alltid varit vegan? Vad tycker du man skall göra med dom som inte vill bli veganer?
Citera
2017-07-01, 04:25
  #53
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Det verkar lämpligt att någon framlägger sin uträkning till beskådan, således:

Alt 1. Odlingsbar mark

Indata:
En vegan antas behöva 3*400 = 1 200 [m^2]
Odlingsbar mark antas utgöra 7 % av Sveriges totala 450 295 000 000 m^2 = 31 520 650 000 m^2

Formel: max antal veganer = odlingsbar mark / en vegans behov

Med siffror: 26 267 208,33 = 31 520 650 000 / 1 200

Svar: Sveriges odlingsbara mark kan försörja upp till 26 miljoner veganer om samtliga invånare vare veganer.

----

Alt 2. Åkermark enligt SCB 2005 s.10

Indata:
En vegan antas behöva 3*400 = 1 200 [m^2]
Redan existerande åkermark utgör 2 704 233 hektar = 27 042 330 000 m^2

Formel: max antal veganer = odlingsbar mark / en vegans behov

Med siffror: 22 535 275 = 27 042 330 000 / 1 200

Svar: Sveriges redan existerande åkermark kan försörja upp till 22 miljoner veganer om samtliga invånare vare vegetarianer.

I vilken klimatzon tänker då eller har du räknat ut ett något medianvärde på alla klimatzoner?

Sverige är faktiskt inte så stort, det är bra mycket närmare 400,000 km2 än 450.000 (även om en google/wiki berättar något annat...)

Odlingsbara marken dock är (var) 2013 runt 7,45%... och är som du säkert säger runt 7 idag.

1200 m2 för att klara sig 1 år på 1 person... 34 meter gånger 34 meter för att odla all din föda under 1 år... det måste även du inse att det fungerar inte riktigt här i Sverige... Zon 1 möjligen men även det är tufft...

Kolla sedan zon1 på en Sverige karta så inser du att den är väldigt väldigt liten...

Ganska enkel logik... en ko har mycket bättre funktioner för att klara av att äta grönt... säkerligen 4 dubbelt än oss allätare... och en ko skulle inte överleva på en gräsplätt 34 meter lång och 34 meter bred nästan... i 1 år utan tillskott (sommaren kan han äta på hälften av detta och under vintern får andra hälften föda honom)... och då tro att en människa som inte kan ta vara 1/4 av en ko så låter det osannolikt att man skulle må bra.

Så min siffra står jag för faktiskt... Jag tror 6 miljoner i Sverige skulle kunna bli veganer om vi dödade 4 miljoner människor alla boskap (nöt/gris) så skulle det kanske gått... vi hade inte mått bra men överlevt...

Det finns en fördel att egentligen bara släppa ut djur och låta dom äta allt som vi inte kan äta och sedan ta tillvara på den energin dom har plockat på sig... att bearbeta något i ett fält dagligen tar mer energi än vad du får utav det... man kan liksom inte springa varje dag och plocka ogräs i 3 månader och sedan börja äta morötter som blivit tillräckligt stora...
Så återigen... att det fungerar idag med veganism och vegetarianism är pga av alla allätare utan detta hade ingen ens kunnat tänka tanken...
Citera
2017-07-04, 11:48
  #54
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Tips på ämnet: What the health

Dokumentär om köttkonsumtionens inverkan på vår hälsa. Gjord av snubben bakom cowspiracy.

Somnade halvvägs, men tar i synnerhet upp kopplingen mellan animalisk mat och en rad livsstilssjukdomar.

Finns på Youtube, ev. även på Netflix.

Vad fn ska man äta nuförtiden....
Citera
2017-07-06, 10:01
  #55
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Tips på ämnet: What the health

Säga vad man vill om slutsatserna vad gäller inverkan på människor, kostens för- och nackdelar går nog att problematisera mycket djupare, men den uppenbara korruptionen som skildrades är direkt motbjudande. I vissa avseende har den fria marknaden väldigt tydliga begränsningar.

En representant för ett sjukhus sade rakt ut att de inte ville intervjuas om orsakerna till sjukdom X, eftersom de tjänade väldigt mycket på att behandla symptomen! Då är det bra att staten/landstingen är leverantören av sjukvård i Sverige, där verksamheten alltid är en kostnad och det lönar sig att bota.
Citera
2017-07-07, 17:19
  #56
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Säga vad man vill om slutsatserna vad gäller inverkan på människor, kostens för- och nackdelar går nog att problematisera mycket djupare, men den uppenbara korruptionen som skildrades är direkt motbjudande. I vissa avseende har den fria marknaden väldigt tydliga begränsningar.

En representant för ett sjukhus sade rakt ut att de inte ville intervjuas om orsakerna till sjukdom X, eftersom de tjänade väldigt mycket på att behandla symptomen! Då är det bra att staten/landstingen är leverantören av sjukvård i Sverige, där verksamheten alltid är en kostnad och det lönar sig att bota.

Nu har jag inte sett "The Wealth" har dock sett att den finns på Netflix...

Men vad är problemet egentligen? att vi äter kött och grönsaker? Vi har troligen alltid varit allätare, det är en stor fördel faktiskt. Går det att tvinga fram en evolutionär förändring där vi blir vegetarianer... Jag tror det är ytterst tveksamt i detta fallet, då de som fortfarande är allätare alltid kommer vara starkare och bättre rustade än rena vegetarianer.

Kan vi minska vår köttkonsumtion i världen, absolut... Men världen består inte av feta amerikaner som denna film (troligen) handlar om (jag har som sagt inte sett den)...

Men hur som helst, det moraliska perspektiv är inte så mycket värt... Deras moraliska perspektiv förändrar ingenting alls och ditt val finns där enbart pga av de andra "omoraliska"... utan dessa hade "du" aldrig ens kunnat göra detta i det eget tycke moraliska val.

Inuiter skulle jag vilja se övergå till en vegan diet... Och ja det finns dom som lever till 100 där med...
Konstigt nog...
Citera
2017-07-07, 18:36
  #57
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Nu har jag inte sett "The Wealth" har dock sett att den finns på Netflix...

Men vad är problemet egentligen? att vi äter kött och grönsaker? Vi har troligen alltid varit allätare, det är en stor fördel faktiskt. Går det att tvinga fram en evolutionär förändring där vi blir vegetarianer... Jag tror det är ytterst tveksamt i detta fallet, då de som fortfarande är allätare alltid kommer vara starkare och bättre rustade än rena vegetarianer.

Jag vet inte om det finns påfallande hälsoproblem med att äta kött, det verkar gå alldeles utmärkt för LCHF:arna och inuiter som du antyder.. Det ligger kanske något i det, men förmodligen är sambanden betydligt mer komplexa än så.

Men det framställdes definitivt så i filmen, som kopplade kött- och mejerikonsumtion till diabetes, cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Problemet kan i så fall vara att köttkonsumtionen påverkar bakteriefloran i tarmarna negativt. Det finns tydligen ett växande antal läkare och forskare som blir allt mer övertygade om att tarmfloran är nyckeln till en fungerande kropp - det fick jag nyss berättat av en läkare. Enligt uppgifter i filmen är våra förhållandevis långa tarmar optimerade för att hantera vegetarisk kost, snarare än kött.

Det finns nog väldigt mycket att säga om djurhållning, resursutnyttjande och matproduktion i övrigt, men det tänker jag inte göra. Jag reagerade i synnerhet på den uppenbara och motbjudande korruptionen eftersom jag inte uppskattar att bli rövknullad.
Citera
2017-07-07, 19:18
  #58
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag vet inte om det finns påfallande hälsoproblem med att äta kött, det verkar gå alldeles utmärkt för LCHF:arna och inuiter som du antyder.. Det ligger kanske något i det, men förmodligen är sambanden betydligt mer komplexa än så.

Men det framställdes definitivt så i filmen, som kopplade kött- och mejerikonsumtion till diabetes, cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Problemet kan i så fall vara att köttkonsumtionen påverkar bakteriefloran i tarmarna negativt. Det finns tydligen ett växande antal läkare och forskare som blir allt mer övertygade om att tarmfloran är nyckeln till en fungerande kropp - det fick jag nyss berättat av en läkare. Enligt uppgifter i filmen är våra förhållandevis långa tarmar optimerade för att hantera vegetarisk kost, snarare än kött.

Det finns nog väldigt mycket att säga om djurhållning, resursutnyttjande och matproduktion i övrigt, men det tänker jag inte göra. Jag reagerade i synnerhet på den uppenbara och motbjudande korruptionen eftersom jag inte uppskattar att bli rövknullad.

Jag kan förstå själva ekonomin bakom inte ser så rolig ut, men jag tror inte den andra sidan ser så vacker ut heller om jag skall vara helt ärlig. Det verkar vara få som beskrivit den andra sidans (ren vegan/vegetarian diet och vad det innebär) ekonomi.

Någon pratade om att spara amazonas djungel pga av han/hon var vegan. Men det är ju ett faktum att dom faktiskt även bränner ner stora delar av denna djungel för att odla växter också och inte enbart betesmark.

Det var någon i denna tråd som sparade vatten på sin på vegan diet... nu vet jag inte om tomater inräknas i dennes vegan diet... men alla som någon gång odlat tomater inser ganska snabbt hur mycket rent vatten det går åt för att få lite tomater... och det är säkerligen 100 gånger mer vatten än vad du får av själva tomaterna.

Våra tarmar är långa för att hantera grönt på ett bra sätt, inte på det bästa sättet. Men på ett bra sätt absolut. Vi startade säkerligen vår resa (för 2 miljoner år sedan) med mestadels grönt. Det är bara att jämföra oss med de som enbart äter grönt och vi är ingen direkt match jämfört med deras system att ta hand om det gröna. Men dom har inte en suck i hela världen att ta hand om kött.

Men det blir knepigt att ens diskutera det för det är ett faktum att vi är allätare, det är inte så att du kan mata en köttbit till en häst eller en ko och den kommer må bra av det... visserligen har vi lagt i mald död ko i fodret till andra kor men detta har ju slutat sedan galna ko sjukan blev ett faktum.

Djurhållningen är inte alltid den bästa helt klart, det kan ju bli bättre utan tvekan.

Jag håller med dig till fullo om resursslöseriet dock, det är något vi måste se över. Det finns många förbättringar där man kan göra. Har en del idéer om detta men det kräver lite pengar och gemenskap :-)
Citera
2017-11-12, 09:54
  #59
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Tyvärr är inte Aftonbladet ute och cycklar...
För jävligt att behöva hålla med Afrobladet, men i sak har de rätt här. Dock är deras förslag om köttskatt, ganska löjlig; det enda rätta är ett totalitärt förbud mot kött och mejeriprodukter.
Citera
2017-11-12, 10:47
  #60
Medlem
morrunges avatar
Jorden kommer nog att gå under oavsett. Eller i alla fall mänskligheten

Nej men miljöproblem eller inte. Jag förstår inte hur det är så accepterat det helt samvetslöst dödas och äts så många djur. Att djur används som en vara - föds upp i en massproduktion enbart för att dödas.

Under sina korta liv behöver även de födas upp med mängder av mat som innehåller näring.

Känns lite onödigt tycker jag, och inget jag vill bidra till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback