Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-26, 19:16
  #1
Medlem
Svårplacerat ämne. Medier/journalistik, konspirationsteorier, religion?

Trådstart:
Debattartikel i AB. Citerat:
"Debattörerna: Vi måste satsa på växtbaserad mat och införa en köttskatt på animalier"

"För rikare länder som Sverige rekommenderas 300 procents skatt för charkvaror och 30 procent för rött kött."

"Verkningsfulla styrmedel är att stödja vegonorm i offentlig verksamhet så att det serveras växtbaserad mat som standard, sänka momsen på frukt och grönt och sist men inte minst: Införa en köttskatt på animalier så att det lönar sig för konsumenten att välja rätt maträtt."

Länk:
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/v...-vart-jordklot


Frågeställning, ironin inkluderad:
Är det alltså köttdjuren som leder oss till jordens undergång?
Om samtliga människor plötsligt blir veganer men ändå fortsätter att bygga trädäck från regnskog, köpa MacBook Pro och köra SUV är det alltså inget problem?
Många tänkbara lösningar att försörja proteintillgången för människor finns, exempelvis insektsodling. Men det funkar ju inte enligt ovan då det är animaliskt.

Det är en debattartikel så jag önskar debattinlägg. På AB går det naturligtvis inte att svara i debatten, därför tråd på Flashback.
Citera
2017-06-26, 19:35
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Inte inte så länge sedan en "mini" diskussion i ämnet... Jag är absolut ingen expert, men vi kan ju inte äta allt "vilt" grönt. Vi kan inte processa det på samma sätt som ex. kor som mer eller mindre har evolverat för detta. Skiter dom metan, japp... men i förhållande till växthusgas så har kossorna redan ätit upp gräset som tog CO2 ur atmosfären och en liten del blir till växthusgas typ metan. Men visst dom använder syre också... men netto effekten trots allt blir ganska bra. Speciellt då vi tar hand om mycket kon producerar under sin livstid.

Skall man ta bort gräs (med maskiner?) och odla något vi kan äta på samma mark kräver det en hel del, bevattning, ogräsbekämpning, skadedjursbekämpning samt att våra system för att ta hand om detta är inte helt optimalt (åt egentligen någon väg, vi är ju inte bäst på kött eller grönt... vi är dock skulle jag vilja påstå att vi är en bra "allätare")

Hade vi kunnat göra allt mycket bättre än idag? absolut, vi hade kunnat bli (som man var förr) mycket mer säsongs "inspirerade" (vet inte hur jag skall förklara, men äta det som i Sverige, kanske även Norden finns och är bäst för säsongen). Detta skulle innebära mindre transporter, samt bättre tanke och kanske mindre "waste"... Idag har jag noll koll faktiskt, jag letar upp ett recept jag vill göra och sedan går jag och köper detta vilken säsong det än är.. vilket innebär transporter ifrån något annat land misstänker jag osv.

I praktiken typ lite mer kött på vintern och lite mindre "grönt" samt lite mer grönt på sommaren och lite mindre kött på tallriken.

Men vegetarian/vegan idiotin fungerar inte... Kan vissa vara det utan problem, japp men det är bara för att vi andra är allätare... Lite som med homosexuella... hade alla varit det hade det blivit ett gigantiskt problem men att några få är det har ingen större betydelse kanske faktiskt idag till och med bättre...
Citera
2017-06-26, 19:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalHen
Frågeställning, ironin inkluderad:
Är det alltså köttdjuren som leder oss till jordens undergång?
Om frågan lyder "Kan köttproduktionen vara ytterligare en faktor som bidrar till vår undergång?", så ja, det är väl fullt möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av HalalHen
Om samtliga människor plötsligt blir veganer men ändå fortsätter att bygga trädäck från regnskog, köpa MacBook Pro och köra SUV är det alltså inget problem?
Jo, det kan vara ett problem. Har någon sagt någonting annat?

Citat:
Ursprungligen postat av HalalHen
Många tänkbara lösningar att försörja proteintillgången för människor finns, exempelvis insektsodling. Men det funkar ju inte enligt ovan då det är animaliskt.
Det går även att ordna på vegansk väg.


Jag är "köttätare", men det är så jävla löjligt med köttätare som försöker försvara sin konsumtion med fjantargument som att vi inte skulle klara oss utan kött. Det luktar idioti och okunskap

Jag har mer respekt för de köttätare som säger som det är – a) Det är gott och bekvämt i kombination med att b.1) personen har en låg moral ur den aspekten, b.2) är dum i huvudet, b.3) är obildad, b.4) är lat eller b.5) har en dålig disciplin.

Själv så vill jag intala mig att jag äter kött för att jag uppfyller a, b.1, b.4 och b.5.


Let's face it, det finns inget som hindrar oss från att alla bli veganer förutom vårt egna psyke. Meningslösa, ignoranta fjanterier att försöka hävda något annat.
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-06-26 kl. 19:47. Anledning: Ooops, råkade klassificera mig under b.2:D
Citera
2017-06-26, 19:47
  #4
Medlem
A-Z.a-z.0-9
Du svarar inte på frågeställningen. Det handlar inte huruvida man gillar kött eller inte, utan om det är intaget av animalisk föda som leder till jordens undergång.

Trådrubriken är alltså ett direktcitat av AB-artikelns rubrik. Missade kanske fnuttarna "" för att förtydliga det...
Citera
2017-06-26, 19:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalHen
A-Z.a-z.0-9
Du svarar inte på frågeställningen. Det handlar inte huruvida man gillar kött eller inte, utan om det är intaget av animalisk föda som leder till jordens undergång.
Öhm, va? Ser du inte att jag svarar på dina frågor i frågeställningen?

Jag sa att, ja, intaget av animalisk föda kan mycket väl vara en bidragande orsak till vår undergång.

Det är kostsamt, energikrävande och miljöförstörande, varav alla faktorer i längden skulle kunna bidra till vår undergång, även om det givetvis förmodligen inte skulle vara den enda faktorn (vilket jag inte tror att någon har hävdat).


Har du någon invändning mot det?
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-06-26 kl. 19:52.
Citera
2017-06-26, 19:57
  #6
Avstängd
Köttindustrin har en enorm miljöpåverkan... Av någon anledning får vi inte lära oss detta, utan det är bilar och flygplan vi lär oss undvika.

Är vegetarian av etiska/moraliska orsaker, det har ändå lett till att jag även intresserat mig av miljöaspekten. Kikar man på utsläppsmålen 2025 krävs det att vi minskar köttkonsumtionen 10ggr alternativt helt slutar köra bil eller flyga.

Tyvärr är inte Aftonbladet ute och cycklar...
Citera
2017-06-26, 20:09
  #7
Medlem
Köttätare (till vilka jag själv hör, även om min konsumtion är rätt låg) har ofta en romantisk föreställning om att boskapen huvudsakligen betar naturvuxet gräs och sly. Så är knappast fallet i Sverige idag. Även "ekologiska" kor betar sommartid vanligen i hagar som egentligen är gräsåkrar, regelbundet underhållna medelst plöjning, gödsling och sådd. Normalt förslår detta bete inte heller på långa vägar, utan kosten måste förstärkas med proteinrikt ensilage, erhållet av korn, vete, ärtor m.m. Så det är rätt tydligt att boskapen i själva verket i stor utsträckning konkurrerar med människan om odlingsbar mark. Undantaget är väl i huvudsak renar, och ställvis kanske får och getter, som hålls på bete i naturlig terräng.
Citera
2017-06-26, 20:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Öhm, va? Ser du inte att jag svarar på dina frågor i frågeställningen?

Jag sa att, ja, intaget av animalisk föda kan mycket väl vara en bidragande orsak till vår undergång.

Det är kostsamt, energikrävande och miljöförstörande, varav alla faktorer i längden skulle kunna bidra till vår undergång, även om det givetvis förmodligen inte skulle vara den enda faktorn (vilket jag inte tror att någon har hävdat).


Har du någon invändning mot det?

Ah, nu ser jag att jag inte var tillräckligt tydlig i frågeställningen!
Artikeln påstår att människors köttätande leder till jordens undergång. Detta påstående ska debatteras.

(Jag själv kan anse att det finns många andra faktorer som leder snabbare till undergången - kärnvapen, Donald Trump, fossila bränslen, nazister, solstormar, överbefolkning, ISIS, stjärnbildernas ställning, smörbulten, Sverigedemokraterna, cannabisoding, EU... Detta ska inte debatteras.)
Citera
2017-06-26, 20:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalHen
Ah, nu ser jag att jag inte var tillräckligt tydlig i frågeställningen!
Artikeln påstår att människors köttätande leder till jordens undergång. Detta påstående ska debatteras.
Ja, människans köttätande kan leda till människans undergång.

Det är kostsamt, energikrävande och miljöförstörande, varav alla faktorer i längden skulle kunna bidra till vår undergång, även om det givetvis förmodligen inte skulle vara den enda faktorn (vilket jag inte tror att någon har hävdat).

Har du någon invändning mot detta påstående?

Fjantar du dig i ett inlägg till så får jag betrakta det som att du håller med, Aftonbladet har rätt, du gjorde en miss i din trådstart och jag ignorerar dig framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av HalalHen
(Jag själv kan anse att det finns många andra faktorer som leder snabbare till undergången - kärnvapen, Donald Trump, fossila bränslen, nazister, solstormar, överbefolkning, ISIS, stjärnbildernas ställning, smörbulten, Sverigedemokraterna, cannabisoding, EU... Detta ska inte debatteras.)
Okej. Det hade givetvis inte förändrat någonting, men visst. Vi håller oss undan det.
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-06-26 kl. 20:25.
Citera
2017-06-26, 20:41
  #10
Medlem
A-Z.a-z.0-9
Jag fjantar mig inte. Kanske lade jag tråden i fel forum.
(Jag själv) kanske håller med om att dagens djurhållning är kostsam, energikrävande och miljöförstörande. Eller så grillar jag flintastek varje kväll utan samvete. Kanske jag är vegan. Eller köttbonde. Det är liksom detta du svarar på?

Topic: "Försvåra köttätandet – rädda vårt jordklot"
Så är påståendet ordagrant i AB-artikeln.
Debattera påståendet i artikeln och inte trådstartaren.
__________________
Senast redigerad av HalalHen 2017-06-26 kl. 20:47. Anledning: förtydligande
Citera
2017-06-26, 20:43
  #11
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Detta är nästa stora bluff efter växthuseffekten. Så länge man kan andas ren luft och dricka rent vatten är det ingen fara.
Citera
2017-06-26, 20:47
  #12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Köttätare (till vilka jag själv hör, även om min konsumtion är rätt låg) har ofta en romantisk föreställning om att boskapen huvudsakligen betar naturvuxet gräs och sly. Så är knappast fallet i Sverige idag. Även "ekologiska" kor betar sommartid vanligen i hagar som egentligen är gräsåkrar, regelbundet underhållna medelst plöjning, gödsling och sådd. Normalt förslår detta bete inte heller på långa vägar, utan kosten måste förstärkas med proteinrikt ensilage, erhållet av korn, vete, ärtor m.m. Så det är rätt tydligt att boskapen i själva verket i stor utsträckning konkurrerar med människan om odlingsbar mark. Undantaget är väl i huvudsak renar, och ställvis kanske får och getter, som hålls på bete i naturlig terräng.

Jag kan hålla med dig, att det har blivit kanske lite mer köttindustri (även i Sverige).
Men samtidigt skall man veta att 1900 i Sverige hade vi c:a 3 miljoner nötdjur , idag har vi typ 300 tusen. Så tydligen nästan helt utan motoriserad verktyg kunde vi ha 3 miljoner nötdjur, men med riktigt effektiva verktyg så har vi bara c:a 300k i Sverige.

Finns det kött industri i Sverige, säkerligen men jag tror faktiskt det är rätt få. Jag tror många av nuvarande svenskt nötdjurs kött är mer eller mindre hobby verksamhet... Dvs bonden har ett annat jobb och vid sidan av har sina 20-30 kor, kanske lite grisar och hönor...

Har pratat med ett par faktiskt, dom säljer kött till en lokal slaktare och det är inte billigt men satans vad fint och gott det är...

Finns det grisindustri japp, men där tror jag Danmark och även Tyskland slår oss på fingrarna rätt enkelt... Går det att äta gris och vara miljömedveten ja, men det är svårt...

---edit

Får utveckla mitt gris tänkande... :-)

Tänk att vi sorterar bättre och har lokala små grisfarmer där vi bor... all blast, skal och annat vi stoppar i sopen idag bär man bara ner till grisfarmen... du får några kronor per KG (ja detta går ju att fuska med men man får hitta ett bra sätt) och grisen äter det du slänger... det grisen skiter går till andra farmare runt omkring som odlar mat och då får tillbaka gödsel (som vi idag mestadels bränner upp)... grisarna slaktas och hamnar i din lokala butik(er)...
Detta hade gjort grisen helt ok, idag är den lite av en lyx föda för oss... men använda den på rätt sätt och det hade varit fullständigt hållbart...

Och inte nog med detta, denna farm hade kunnat haft lite andra djur också och samhället runtomkring (ja lite kommunistiskt tanke där jag vet) hade fått hjälpa till några dagar om året... barn hade lärt sig hur saker och ting fungerar och vi hade helt plötsligt inte kastat blast, lite äldre grönsaker osv osv i sopen... helt enkelt ett bättre samhälle..

Obs! Jag är inte kommunist, detta hade inte inverkat jätte mycket på de som faktiskt tjänar pengar utan kanske bara hjälpt mänskligheten att faktiskt sluta kasta saker och se kretsloppet på ett bättre sätt...
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2017-06-26 kl. 21:16.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback