Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 18:43
  #1
Medlem
Tja,

En vän till mig håller på att klippa ihop en kortis som ska visas på nätet(youtube, instagram etc) och på tv, jag assisterar lite men ingen av oss har arbetat i FCP innan och det finns en del tekniska detaljer vi är osäkra på.

Råmaterialet är filmat i 1080x1920, 25p i MTS-format och klipps i Final Cut Pro X. Jag har ingen koll på MTS, men det var bara att köra in filerna i FCP utan att behöva komprimera eller liknande. Däremot var det fel framerate i FCP-projektet när filerna importerades(i tex Avid går det ju inte ens att klippa då, men FCP verkar "lösa" allt). Ändå har klippandet gått felfritt förutom att bilderna är aningen mer pixliga i FCP(och även export) än originalfilerna. Så jag undrar:

1. Beror pixlet på den felaktiga frameraten i FCP-projektet och vad gör man isåfall?

2. Bör man inte klippa i MTS-format och isåfall varför? Borde vi istället ha komprimera filerna till något annat?
Vi har testat att exportera med alla möjliga kvaliteer men det blir lite pixligt oavsett inställning.

3. Företaget som beställt filmen vill ha exporter anpassade för social media och tv. Vad rekommenderas?

Tusen tack på förhand!
Citera
2017-06-29, 18:40
  #2
Medlem
Konvertera till ProRes vid import, klipp i ProRes, exportera till det kunden vill ha. Klarar inte FCPX det ni vill exportera till kostar inte Compressor en förmögenhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback