Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 18:35
  #1
Medlem
Har tänkt på detta att filmbranschen säger att de förlorar pengar på fildelning och olaglig streaming. Hur kommer det sig då att t.e.x tv4 kan visa biofilmer utan att ta betalt av sina tittare? Tv4 tjänar pengar genom reklam. Borde inte samma princip kunna tillämpas på en hemsida som streama biofilmer med reklamavbrott som inkomst? Varför kan jag se mängder med biofilmer på tv4 helt gratis men hittar inga lagliga sidor på nätet som gratis streama biofilmer?
Citera
2017-06-26, 18:40
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
TV4 har ju betalat för rätten att visa filmerna, i förväg.
Citera
2017-06-26, 19:48
  #3
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Har tänkt på detta att filmbranschen säger att de förlorar pengar på fildelning och olaglig streaming. Hur kommer det sig då att t.e.x tv4 kan visa biofilmer utan att ta betalt av sina tittare? Tv4 tjänar pengar genom reklam. Borde inte samma princip kunna tillämpas på en hemsida som streama biofilmer med reklamavbrott som inkomst? Varför kan jag se mängder med biofilmer på tv4 helt gratis men hittar inga lagliga sidor på nätet som gratis streama biofilmer?

Jag tvekar på att Tv4 visar aktuella biofilmer på tv/internet? Exempel?

Dessutom betalar de för att få visa filmerna, där får industrin sina pengar.
Citera
2017-06-26, 20:40
  #4
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Hur kommer det sig då att t.e.x tv4 kan visa biofilmer utan att ta betalt av sina tittare?
Vad menar du med att TV4 visar biofilmer?

För mig är en biofilm en film som just nu är aktuell på biograferna. Visar TV4 en film som gick på bio för 3, 5, 10, 20, whatever år sedan, då är det en helt annan grej... och inte direkt något som borde få epitetet biofilm om den dessutom funnits på dvd / blu-ray i några år och troligen dessutom harvat runt på andra betalfilmkanaler innan TV4 får loss den.
Citera
2017-06-26, 22:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Vad menar du med att TV4 visar biofilmer?

För mig är en biofilm en film som just nu är aktuell på biograferna. Visar TV4 en film som gick på bio för 3, 5, 10, 20, whatever år sedan, då är det en helt annan grej... och inte direkt något som borde få epitetet biofilm om den dessutom funnits på dvd / blu-ray i några år och troligen dessutom harvat runt på andra betalfilmkanaler innan TV4 får loss den.

Med biofilm menar jag film som har gått på bio även om det var några år sedan. Jag är inte ute efter t.e.x youtube filmer.

Min fråga är varför finns inte gamla filmer som har gått på bio gratis och laglig på nätet där intäkterna kommer från reklam? Med några få undantag kanske det finns men då oftast betydligt äldre filmer än man kan se på TV4.

Varför finns inga alternativ till Netflix, Viaplay m.m. strömningstjänster som inte kostar något utan finansieras endast genom reklam på samma sätt som TV4? Att driva en TV station måste kosta mer än att driva en hemsida för strömning?
Citera
2017-06-26, 23:19
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Med biofilm menar jag film som har gått på bio även om det var några år sedan. Jag är inte ute efter t.e.x youtube filmer.

Min fråga är varför finns inte gamla filmer som har gått på bio gratis och laglig på nätet där intäkterna kommer från reklam? Med några få undantag kanske det finns men då oftast betydligt äldre filmer än man kan se på TV4.

Varför finns inga alternativ till Netflix, Viaplay m.m. strömningstjänster som inte kostar något utan finansieras endast genom reklam på samma sätt som TV4? Att driva en TV station måste kosta mer än att driva en hemsida för strömning?
För att TV4 och alla andra betalar i förväg för sina filmer och serier. Pengar dom tjänar på reklam idag använder dom imorgon. Det är inte så att dom visar en film idag och betalar för den imorgon.
Citera
2017-06-27, 10:15
  #7
Medlem
15minFames avatar
Film och musik branchen blev verkligen tagen på sängen av internet och har aldrig kommit ifatt.
Det närmaste är väl playtjänster som tv-kanaler erbjuder. Kollade på tv4 playtjänst men inga filmer där så de har inte rättigheter att lägga ut dem på nätet. Konstigt - borde ju vara mer fördelaktigt att få extra betalt av alla tvkanaler när filmen ändå ligger ute på nätet...
Citera
2017-06-27, 16:36
  #8
Medlem
Jackxasss avatar
Jag hade lätt kunnat betala vad en biobiljett kostar för att streama en ny film hemma samma dag den går upp på bio.

Men det lär nog inte ske på många år.. Dels för att det skulle bli för lätt för pirater att lägga ut filmen gratis i HD kvalité direkt. Men även om dom kom på värsta kopierings skyddet så det inte går att rippa den så skulle nog biograf kedjorna inte bli glada och börja hota med bojkott av filmbolagen som skulle göra detta.
Citera
2017-06-28, 01:44
  #9
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackxass
Jag hade lätt kunnat betala vad en biobiljett kostar för att streama en ny film hemma samma dag den går upp på bio.

Men det lär nog inte ske på många år.. Dels för att det skulle bli för lätt för pirater att lägga ut filmen gratis i HD kvalité direkt. Men även om dom kom på värsta kopierings skyddet så det inte går att rippa den så skulle nog biograf kedjorna inte bli glada och börja hota med bojkott av filmbolagen som skulle göra detta.
Betala så mycket för stream av en ny film skulle nog bara dom som sitter med fet hembioutrustning göra. Vi andra får fortfarande bra mycket bättre bild och ljud på bio en hemma på TVn eller datorn och skulle knappast betala biopris för att se streamat hemma. Man måste nog också ha en rejält fet Internetlina om man skall kunna få biokvalitet.
Citera
2017-06-29, 11:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Betala så mycket för stream av en ny film skulle nog bara dom som sitter med fet hembioutrustning göra. Vi andra får fortfarande bra mycket bättre bild och ljud på bio en hemma på TVn eller datorn och skulle knappast betala biopris för att se streamat hemma. Man måste nog också ha en rejält fet Internetlina om man skall kunna få biokvalitet.

Varför inte? Betala för en biljett och bjud hem 5 kompisar så blir det värt att dela på.
Citera
2017-09-04, 11:27
  #11
Medlem
Ms.Decibels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Har tänkt på detta att filmbranschen säger att de förlorar pengar på fildelning och olaglig streaming. Hur kommer det sig då att t.e.x tv4 kan visa biofilmer utan att ta betalt av sina tittare? Tv4 tjänar pengar genom reklam. Borde inte samma princip kunna tillämpas på en hemsida som streama biofilmer med reklamavbrott som inkomst? Varför kan jag se mängder med biofilmer på tv4 helt gratis men hittar inga lagliga sidor på nätet som gratis streama biofilmer?

Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Med biofilm menar jag film som har gått på bio även om det var några år sedan. Jag är inte ute efter t.e.x youtube filmer.

Min fråga är varför finns inte gamla filmer som har gått på bio gratis och laglig på nätet där intäkterna kommer från reklam? Med några få undantag kanske det finns men då oftast betydligt äldre filmer än man kan se på TV4.

Varför finns inga alternativ till Netflix, Viaplay m.m. strömningstjänster som inte kostar något utan finansieras endast genom reklam på samma sätt som TV4? Att driva en TV station måste kosta mer än att driva en hemsida för strömning?

Som andra har skrivit, TV4 betalar filmbolaget för att visa en film. Om du är ute efter lagliga sätt att se biofilmer gratis finns det ett antal sätt att göra det på. T.ex kan man ju ta en gratismånad på till exempel Netflix, och sedan innan månaden är slut avsluta kontot och skapa en ny användare och få en till gratismånad. Hittade detta tipset på denna site. De kommer med tips på hur man får ut det mesta av gratisperioder på Netflix, Viaplay, HBO osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback