Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 16:34
  #1
Medlem
Tjenare

Jag tänkte köpa min första stationära dator och behöver lite tips.

Finns det något hög/låg säsong för köpandet av datorer? När är det billigast?
Bygga själv eller köpa en färdig?
Hur mycket ska man betala för en dator?

Uppskattar bra svar!
Ps. nybörjare på allt med dator så prata svenska, inte "dator-språk"
Citera
2017-06-26, 16:46
  #2
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djungelpatrik
Tjenare

Jag tänkte köpa min första stationära dator och behöver lite tips.

Finns det något hög/låg säsong för köpandet av datorer? När är det billigast?
Bygga själv eller köpa en färdig?
Hur mycket ska man betala för en dator?

Uppskattar bra svar!
Ps. nybörjare på allt med dator så prata svenska, inte "dator-språk"
säg vad du tänkt använda den till .. priset kan va allt mellan 500 spänn om du bara ska skriva brev och bläddra på internet , .. eller 750.000 om du ska designa personbilar
Citera
2017-06-26, 16:52
  #3
Medlem
Det blir alltid billigare att bygga själv med förutsättning att du känner någon som kan hjälpa dig att bygga den eller har tålamod att lära dig själv via t.ex. Youtube guides.

Som nämnt innan så varierar priset väldigt mycket beroende på vad du ska använda den till.
Citera
2017-06-26, 19:07
  #4
Medlem
m42stahlhelms avatar
Jag köpte min på Komplett, fick välja delarna själv och sedan byggde de den åt mig. Det gick på under en vecka. Klart värt det!

Annars som sagt är det billigast att bygga den själv.
Citera
2017-06-26, 21:27
  #5
Medlem
Eftersom du är nybörjare:

1. Ta hjälp med konfigurationen med en fastställd budget på ett forum, men avvakta med köp tills du fått flera konkurrerande val. Var noga att ange vad som ska ingå (Windows, montering, etc) och vad datorn ska användas till.
2. Köp färdigmonterat från t ex Inet (https://www.inet.se) som anses som den bästa butiken. Avvakta gärna tills de bjuder på monteringen (annars 699:-), vilket de gör emellanåt.

Vad kostar en dator? Hur långt är ett snöre? En komplett spelburk börjar kanske på 10.000 kr, men det känns som sweet spot (där du får mest prestanda pengarna) ligger på runt 15.000 kr (utan externa komponenter såsom skärm etc).

Sweclockers Vinterdator 2016 http://www.sweclockers.com/artikel/2...2016/1#content har åldrats en del (hoppas det kommer en Sommardator snart), men inte värre än att man kan läsa den fortfarande, även om vissa delar bör bytas ut, t ex moderkort Z170 till Z270, processor 6600K till 7600K. Blev lite datorspråk där men läs artikeln...
Citera
2017-08-06, 12:39
  #6
Medlem
Tack för svaren, har tänkt mig en dator för 10.000 - 15.000kr, just nu har jag en bärbar dator men den har några år på nacken så klarar inte av de senaste spelen. Spelar typ bara LoL och CS men skulle vilja hänga på mina kompisar när dem spelar lite av dem nyare spelen, tex vill ha en dator som klarar av GTA samt andra stora "open world games" så som "PUBG" mm.

Fick inget bra svar på "hög/låg säsong" om det ens existerar inom datorer. Billigast på vinter eller sommaren?

https://www.komplett.se/product/1114...r-premium-i140

https://www.komplett.se/product/1106...t-summer-gamer

förutom priset, vad skiljer sig?

Har hört att det kan vara värt att lägga några extra tusenlappar i sin dator för att få den lite bättre än vad som egentligen behövs. Better safe than sorry, right?

Uppskattar snabba svar då jag börjar bli riktigt sugen på att beställa en snart
Citera
2017-08-06, 20:37
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djungelpatrik
Fick inget bra svar på "hög/låg säsong"
"Black friday", mellandagsrean, sådana dagar, samma kampanjdagar som resten av handeln brukar ha emellanåt.

Citat:
Har hört att det kan vara värt att lägga några extra tusenlappar i sin dator för att få den lite bättre än vad som egentligen behövs.
Det är inte priset som avgör, det är valet av bra istället för mediokra komponenter. Att titta på prislappen säger inte alltid hur det står till med kvalitén, det är inte speciellt svårt att hitta jättedyra grejor som är av urusel kvalitet.

Citat:
Uppskattar snabba svar då jag börjar bli riktigt sugen på att beställa
Innan du beställer, börja med att undersöka vad egentligen du BEHÖVER. Vilka prestandakrav har du på den? Vad ska du kunna ansluta? Har du monitor, mus, tastatur redan eller ska det också ingå? Vilken budget finns?
Det bästa är att komponera ihop en dator själv utifrån vad man behöver. Vill du ha den byggd och färdiginstallerad blir det svårt att hålla sig kvar hos komplett.se, men de äger webhallen.se och DÄR bygger de på beställning. Inet.se gör det också.
Citera
2017-08-06, 21:17
  #8
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djungelpatrik
Tjenare

Jag tänkte köpa min första stationära dator och behöver lite tips.

1. Finns det något hög/låg säsong för köpandet av datorer?
2. När är det billigast?
3. Bygga själv eller köpa en färdig?
4. Hur mycket ska man betala för en dator?

Uppskattar bra svar!
Ps. nybörjare på allt med dator så prata svenska, inte "dator-språk"

1. Högsäsong för färdigbyggda är runt julrushen. För stationära skulle jag säga vår/sommar.

2. Billigast är när nyaste generationen av någonting har varit ute i någon månad och börjat blivit poppis. Då rear man ut de föregående som tar slut på en kvart på något mystiskt sätt.

Så exempelvis när Nvidia 2000 - serien (som gissningsvis släpps Januari-Februari 2018) blivit poppis (Mars-April) så blir 1000 serien utread.

3. Bygga själv.
Du vet vad som är i den och du betalar så mycket för design som du tycker det är värt. Många oem och affärsbyggen är helt snedbalanserade och de skall ha ett jävla påslag bara för att de har stoppat ihop dem åt dig.

Kan vara en 5000 kronors processor och ett 900 kronors grafikkort och ett Asrock moderkort de lika gärna kunde grävt upp ur en deponi och en mekanisk hårddisk och ändå skall de ha 10.000 för bygget.

4. Hur långt är ett snöre? Skulle säga 14-15.000 om den skall hänga med i några år, skall du spela spel i någon större utsträckning så skulle jag säga att du vill ha ett så aktuellt mainstream Nvidia-kort som möjligt. I dagsläget GTX 1070.

Det sagt kan du komma väldigt långt med kombinationen Pentium G-4560 och ett GTX 1050 TI

https://www.youtube.com/watch?v=PyTV0b1UR6I

Bygget.

https://www.youtube.com/watch?v=s-ua3p8nnbQ

Den hårdvaran kan du få tag i för runt 4000 spänn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback