Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 15:09
  #1
Medlem
Jooplins avatar
Jag är 27 år gammal och har följt det vanliga barnvaccinationsprogrammet vilket bör innebära att jag fick min sista stelkrampsspruta när jag var 10 år gammal, alltså för 17 år sedan (och även en idag på grund av en skada som dock är en vecka gammal...).

Eftersom jag är en smula hypokondrisk och givetvis nu börjar tänka att min käke känns lite stel och eftersom google gör mig mycket förvirrad så undrar jag om det är någon som vet vad som egentligen gäller? När jag vaccinerade mig inför utlandsresa när jag var runt 24 år gammal (till ett land där många vaccinationer krävs) så sa personalen på vaccinationscentralen att jag inte behövde fylla på de vaccin som jag fått inom ramen för barnvaccinationsprogrammet men när jag surfar runt på internet så står det olika överallt...

Skadan som jag fick för en vecka sedan är ett skärsår på tummen (jag vet inte exakt på vad jag skar mig, jag märkte bara att jag blödde) som inte är särskilt djupt. Dum som jag är uppsökte jag inte vård för detta förrän idag och de gav mig en stelkrampsspruta men doktorn verkade inte särskilt orolig i övrigt vad gäller såret. Såret är inte infekterat men gör fortfarande ont.

Jag har inga stelkrampssymptom i nuläget (förutom att jag givetvis inbillar mig att jag har det, men det borde rimligen vara mer allvarliga symptom än lite stelhet i käken).

Bör de vaccinationer jag fick som barn kunna skydda mig även mot den skadan och kan sprutan jag tog idag skydda vad gäller såret jag fick för cirka en vecka sedan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback