Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-26, 15:26
  #13
Medlem
Dissociatives avatar
Jag har haft massor av telefonkontakt med både psykiatrin och min läkare på lokala VC senaste tiden utan att ha behövt betala ett enda öre

Edit: Och då har jag inget frikort eller högkonstnadsskydd heller.
Citera
2017-06-26, 15:26
  #14
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeiligeMakkaroni
Förlåt min inkompetens - är utlandssvensk sen många år - men är inte sjukvården i Sverige till stor del subventionerad/skattefinansierad? Varför ska man då behöva betala en ansenlig summa för att få ett recept förnyat eller hur funkar det? Är VC privata nuförtiden?

OK. Antar att intyget är boven i dramat - men ändå...

Nej, vi har världens högsta skatter och avgifter för allt, men det räcker ändå inte.

Allt försvinner i korruption och ineffektivitet tyvärr.
Citera
2017-06-26, 15:29
  #15
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Men tanke på att även det dyraste telefonreceptet kostar 150kr (och då är det i Norrlands inland) så kan nog jag åtminstone tycka att det är lite orättvist att han ska betala 430kr för det, nästan tre gånger så mycket som landstinget tar ut.

Huvudelen av de 430 kronorna är rimligen avgift för ett intyg som inte ingår i subventionerad vård.

För receptet debiterar vårdcentralen enligt den prislista du länkade till.
Citera
2017-06-26, 15:29
  #16
Medlem
Little Joes avatar
Det var 100 kr för receptförnyelsen och 250 kr för ett "kort intyg", + moms slutade det på 430 kr.

Det som inte kändes ok var inte priserna i sig utan snarare det faktum att jag inte blev informerad om att det skulle kosta något överhuvudtaget (då hade jag antagligen ändrat min förfrågan).
Citera
2017-06-26, 15:42
  #17
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little Joe
Det var 100 kr för receptförnyelsen och 250 kr för ett "kort intyg", + moms slutade det på 430 kr.

Det som inte kändes ok var inte priserna i sig utan snarare det faktum att jag inte blev informerad om att det skulle kosta något överhuvudtaget (då hade jag antagligen ändrat min förfrågan).
Vaddå plus moms priserna är plus moms för helvete
Citera
2017-06-26, 15:56
  #18
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vaddå plus moms priserna är plus moms för helvete

Intyget är momsbelagt.

Prisexempel Skåne, intyg för färgseende: 250 kr + moms = 313 kr.

https://vardgivare.skane.se/siteasse...intyg-2017.pdf
Citera
2017-06-26, 15:59
  #19
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Intyget är momsbelagt.

Prisexempel Skåne, intyg för färgseende: 250 kr + moms = 313 kr.

https://vardgivare.skane.se/siteasse...intyg-2017.pdf
Jahapp. Helt jävla efterblivet om du frågar mig.
Citera
2017-06-26, 18:02
  #20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Men tanke på att även det dyraste telefonreceptet kostar 150kr (och då är det i Norrlands inland) så kan nog jag åtminstone tycka att det är lite orättvist att han ska betala 430kr för det, nästan tre gånger så mycket som landstinget tar ut.

Intyget som skulle skrivas kostar väl också. Det var ju två saker TS bad om.

Där jag bor kostar receptförnyelse inget. Däremot kostade det 50 kr i en annan kommun jag bott i.

Var till läkarn för ett intyg för några år sen. Tror det var FK som beställt det. Det kostade 1000 kr, men FK betalade det. Så intyg kostar uppenbarligen mycket.
Citera
2017-06-29, 00:16
  #21
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Var till läkarn för ett intyg för några år sen. Tror det var FK som beställt det. Det kostade 1000 kr, men FK betalade det. Så intyg kostar uppenbarligen mycket.

Oh ja. Intyg går på timtaxa, ej på något vis skattefinansierat, utan helt och hållet till självkostnadspris. Finns de som går loss flera tusen också.
Citera
2017-06-29, 12:31
  #22
Moderator
RostigHinks avatar
Receptförnyelse gör jag kostnadsfritt via vårdcentralens hemsida. Intyg kostar men ofta får man igen de pengarna av den som begärt intyget, exempelvis arbetsgivare.
Citera
2017-06-30, 14:47
  #23
Medlem
Citat:
Förnya recept i sjukvården
Det kostar 100 kronor att förnya ett recept utan läkarbesök. Du betalar via faktura. För barn och ungdomar under 20 år och för dig som har frikort för sjukvård är det kostnadsfritt att förnya recept.
https://www.1177.se/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback