Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-26, 13:54
  #1
Medlem
Little Joes avatar
Så ringde och hade kontakt med min doktor. Bad han förnya recept och skriva ut ett intyg. Sedan kommer det en räkning på 430 kr från VC för detta. Aldrig varit med om detta förut, alltid varit kostnadsfritt där jag bott förut. Detta är en vårdcentral i ett för mig nytt område så de kan ju ha andra policys, men 430kr för ett litet telefonsamtal och de få minuter de tagit för doktorn att fixa detta känns helt orimligt.

Kan jag överklaga detta på något sätt? Borde de inte behöva informera om sådant här innan?

Mvh
Citera
2017-06-26, 13:59
  #2
Medlem
Joxahs avatar
Har själv aldrig behövt betala mer vid förnyelse av recept än vad ett normalt besök kostar.
Du kanske borde ringa och fråga?
Citera
2017-06-26, 13:59
  #3
Medlem
Skatteskolks avatar
Receptförnyelsen kan du inte göra så mycket åt. Däremot kan du bestrida intyget. Det finns olika praxis i olika länet. Taxan avgörs av om det är något formulär som fylls i eller om det är fritt formulerat.
Citera
2017-06-26, 14:08
  #4
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Man borde informerat om det.

Kostnaden är nog helt rimlig. Detta med "några få minuter" för ett litet telefonsamtal, ett intyg och recept är i underkant.

Doktorn skall kolla rimligheten i receptet, förnya det i datorn och sedan skall eventuellt en sekreterare föra in något i journalen.

För intyget skall läkaren läsa lite i journalen, han skall skriva något eller så skall sekreteraren skriva intyget och lägg det till läkaren för signering.

Räkna med en bruttokostnad för läkartid på mer än 1000 kronor per timme och kanske hälften för läkarsekreterare.

430 spänn är nog ett bra pris. Nästa gång kan du alltid kolla med någon privat klinik om du kan få intyget billigare. Jag tvivlar.
Citera
2017-06-26, 14:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
430 spänn är nog ett bra pris. Nästa gång kan du alltid kolla med någon privat klinik om du kan få intyget billigare. Jag tvivlar.

Förlåt min inkompetens - är utlandssvensk sen många år - men är inte sjukvården i Sverige till stor del subventionerad/skattefinansierad? Varför ska man då behöva betala en ansenlig summa för att få ett recept förnyat eller hur funkar det? Är VC privata nuförtiden?

OK. Antar att intyget är boven i dramat - men ändå...
__________________
Senast redigerad av HeiligeMakkaroni 2017-06-26 kl. 14:18. Anledning: tillagg
Citera
2017-06-26, 14:18
  #6
Medlem
Diamondgrits avatar
430 kr??? Hur mycket kostar ett vanligt besök? I Stockholms län kostar det 150kr vilket jag tycker är rimligt och då får man "behandling" också (dvs. förnyelse av recept till exempel). Vart fan bor du, Norrland eller?
Citera
2017-06-26, 14:29
  #7
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
430 kr??? Hur mycket kostar ett vanligt besök? I Stockholms län kostar det 150kr vilket jag tycker är rimligt och då får man "behandling" också (dvs. förnyelse av recept till exempel). Vart fan bor du, Norrland eller?

Det finns en massa intyg som inte är sjukvård och därmed är de inte subventionerade.

Recept kostar inget extra i samband med besök men de flesta landsting tar en avgift vid förnyelse utan besök.
Citera
2017-06-26, 14:37
  #8
Medlem
Little Joes avatar
Tack för alla svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
430 kr??? Hur mycket kostar ett vanligt besök? I Stockholms län kostar det 150kr vilket jag tycker är rimligt och då får man "behandling" också (dvs. förnyelse av recept till exempel). Vart fan bor du, Norrland eller?

Hittade en prislista:
https://skl.se/download/18.4dccf2b51...inal_24jan.pdf
Citera
2017-06-26, 14:39
  #9
Medlem
att ringa vårdcentralen för att förnya recept kostar pengar ja. Kan tycka att dom bör upplysa om de!
Citera
2017-06-26, 15:00
  #10
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Det finns en massa intyg som inte är sjukvård och därmed är de inte subventionerade.

Recept kostar inget extra i samband med besök men de flesta landsting tar en avgift vid förnyelse utan besök.
Jaså du, enligt prislistan i inlägg #8 tar de flesta landsting inte ut någon avgift för recept per telefon.
Citera
2017-06-26, 15:07
  #11
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jaså du, enligt prislistan i inlägg #8 tar de flesta landsting inte ut någon avgift för recept per telefon.

Nej OK det är ganska precis hälften. Det betyder väl fortfarande att det är ett vanligt förfarande och att TS inte är utsatt för någon udda orättvisa på sin vårdcentral?
Citera
2017-06-26, 15:10
  #12
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Nej OK det är ganska precis hälften. Det betyder väl fortfarande att det är ett vanligt förfarande och att TS inte är utsatt för någon udda orättvisa på sin vårdcentral?
Men tanke på att även det dyraste telefonreceptet kostar 150kr (och då är det i Norrlands inland) så kan nog jag åtminstone tycka att det är lite orättvist att han ska betala 430kr för det, nästan tre gånger så mycket som landstinget tar ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback