Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 13:36
  #1
Avstängd
Hur ska ni lösa detta nudå?

Hur var det nu att inte ställa grupper?

Kan detta påverka valet?

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle25172885.ab

Citat:
I slutet av förra veckan var 187 354 personer inskrivna som öppet arbetslösa hos Arbetsförmedlingen. Det är 2 506 fler än veckan före och 5 047 fler än samma vecka i fjol.

Samtidigt deltog 166 173 personer i program med aktivitetsstöd, 2 009 färre än veckan före och 127 fler än i fjol.

Under veckan anmäldes 18 199 nya platser till landets arbetsförmedlingar. Det är 4 519 färre jämfört med veckan före och 1 153 färre än i fjol.

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/fly...shet-1.4273770

Citat:
I slutet av april var 364 500, eller 7,5 procent av arbetskraften, inskrivna som öppet arbetslösa eller i olika program hos landets arbetsförmedlingar. Det är 4 000 fler än vid samma tidpunkt i fjol och därmed första gången som arbetslösheten ökar sedan 2013.

208 300 av dessa är födda utomlands, 21 000 fler på ett år. Det är en direkt effekt av den stora flyktingtillströmningen hösten 2015. Dessa människor börjar nu i allt större utsträckning söka jobb, men det tar av naturliga skäl tid för många att få in sina fötter på den svenska jobbmarknaden.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/2...a-utrikesfodda

Citat:
Det är de utrikesfödda som fått de nya jobben i Sverige. Det visar den sammanställning av statistik som SVT Nyheter har gjort. Och utan det inflödet av arbetskraft skulle den svenska ekonomin få stora problem.

Den svenska ekonomin har blivit en jobbmaskin. Totalt har sysselsättningen ökat med 244.000 personer de senaste nio åren – och hela jobbökningen har gått till de utrikesfödda.

Det visar SCB:s Arbetskraftsundersökning mellan åren 2008 och 2016.


http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6715784

Citat:
– Vi säger också att åtta av tio av de nya jobb som vi ser kommer att gå till utrikes födda, säger Håkan Gustavsson.

Arbetsförmedlingen spår också att gapet mellan inrikes födda och utrikes födda kommer att minska.

– Just nu är det två år som jag har sökt jobb. Jag söker inom lager, restaurang och butik, säger ha
__________________
Senast redigerad av Lorgodur 2017-06-26 kl. 13:40.
Citera
2017-06-26, 13:51
  #2
Medlem
RutledgeWoods avatar
Flyktingarna från Syrien består ju mestadels av högutbildade,artiga unga män som lätt tar sig in på arbetsmarknaden.
Vi har fått hjärnkirurger, matematiker och it-experter. Dessa får jobb ganska lätt.
Citera
2017-06-26, 13:57
  #3
Medlem
Diamondgrits avatar
Det är ju självklart att inflyttare får jobben. Vi betalar nämligen för att företagen ska anställa dem.

Av intresse:
https://www.arbetsformedlingen.se/do...rtsjobb_ag.pdf
Citera
2017-06-26, 14:08
  #4
Medlem
Beaver14s avatar

Rörig trådstart.. Du ställer svenskar mot invandrare men siffran som Aftonbladet anger för öppet arbetslösa är en totalsiffra, alltså alla oavsett bakgrund som är öppet arbetslösa. Klart det ökar nu när de nyinvandrade kommer ut ur etableringsprogrammen och ska konkurrera på den öppna arbetsmarknaden.

Sen att 8 av 10 nya jobb kommer att gå till invandrare beror kanske på att arbetslösheten hos infödda svenskar är i princip noll. De som VILL och KAN jobba jobbar idag.
Citera
2017-06-26, 14:27
  #5
Medlem
Browngreeneyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutledgeWood
Flyktingarna från Syrien består ju mestadels av högutbildade,artiga unga män som lätt tar sig in på arbetsmarknaden.
Vi har fått hjärnkirurger, matematiker och it-experter. Dessa får jobb ganska lätt.

är du seriös? finns något som kallas förfalskade examensbevis?
Citera
2017-06-26, 14:31
  #6
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browngreeneyes
är du seriös? finns något som kallas förfalskade examensbevis?

Det är ju rätt uppenbart att han är ironisk... Mer eller mindre 0% av alla muslimska bidragssökande massinvandrarna är högutbildade, dom har ett par år koranskola som utbildning på sin höjd.
Citera
2017-06-26, 14:50
  #7
Medlem
Sperssons avatar
.
Varför anser regeringen att det är bättre att utlänningar får jobben på bekostnad av svenskar??
Det är tydligen så viktigt att arbetsgivaren får BETALT av staten om de anställer utlänningar.

Vem fan har röstat in detta vansinne i riksdagen?
Citera
2017-06-26, 14:52
  #8
Medlem
Samtidigt så kan man fråga sig VAR dessa invandrare jobbar? Skulle man åka runt på olika
företag och kolla, så är väl merparten riktiga svenskar? Alla kan ju inte göra pizza.
Mitt hus ligger i närheten av en gångväg, som går till parkeringen. Skulle jag slumra till, och
lite förvirrat undra om det är morgon eller kväll, så är det bara att lyssna på rösterna utanför.
På morgonen hör jag aldrig den högljudda, monotona brytningen, men däremot sena kvällar.
Tidiga vardagar så hör jag enbart det mer lågmälda svenska språket.

Inte heller ser man några rejält påklädda invandrarkvinnor på arbetsplatserna. Några som jag
aldrig någonsin har sett i arbetslivet är unga killar från ex. Nigeria.
Så därför så undrar jag var alla dessa finns på arbetsplatserna? Den monotona brytningen hör
jag, som sagt, enbart sena kvällar.
Citera
2017-06-26, 15:08
  #9
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Vem fan har röstat in detta vansinne i riksdagen?
87% av folket.
Citera
2017-06-26, 15:25
  #10
Medlem
Tröttsamt att behöva bemöta dessa lögner gång på gång, som "public service" och MSM ständigt försöker rubba in i ansiktet på en.

Dels är det oskick att kalla det flyktinginvandring, låt oss hellre kalla det för immigranter eller spalta upp dem i olika sorters migranter istället för en kategoriserande falsk benämning av förmenta flyktingar.

Det andra är att sysselsättningsgapet inte alls krymper. Det tredje är den ohemula lögnen att vi skulle behöva dessa invällare i arbetskraften. De har diverse subventionerade anställningar och bidrar inte i genomsnitt netto till välfärden; inte på långa vägar.

Orkar Tino Sanandaji än en gång skynda till, mot dessa lögner? Vem minns inte pajasen Ullenhags m fl debila mantra om "600 000 utrikes födda går till jobbet varje dag"?

TS refererar bl a till en SVT-artikel. Jag väljer att citera ur densamma:

Citat:
Vändningen kom i samband med finanskrisen år 2008.

Det var då stora grupper av 40-talister började gå i pension och det tillkom inte in tillräckligt med inrikesfödda för att ersätta dem.

Sedan dess har inrikesfödda i arbetsför ålder minskat med 166.000 personer fram till och med förra året – medan de utrikesfödda ökat med närmare 400.000 personer.

Snacka om pågående befolkningsutbyte. Den svenske statsindividualisten är inte så fertil, och kommer följdriktigt att bli minoritet i eget land.
Citera
2017-06-26, 16:28
  #11
Medlem
Vågskålens avatar
Kass trådstart. Som redan påpekats gäller nära full sysselsättning för svenskar. De som vill och kan jobba, jobbar redan. Således går de flesta nya jobb nödvändigtvis till utlänningar.

Och när nästa lågkonjunktur kommer, kommer de flesta som förlorar jobbet att vara utlänningar. Med sämst utbildning, sämst yrkeserfarenhet, dopade av subventionerade jobb och med sämst kontaktnät, kommer de att ligga sämst till. Precis som vid tidigare lågkonjunkturer. Och svenskens vilja att ösa pengar över utlänningarna kommer då att urholkas ytterligare.

Samtidigt kan vi alla räkna ut att om vi inte passiviserar dem med rikligt med bidrag, är risken stor att de kommer att reagera med våld. Bekymren vi har med dagens utsatta områden lär då te sig små.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback