Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 12:25
  #1
Medlem
Är ute efter en snabb dator där jag ska surfa med många flikar öppna, redigera bilder, spela film och kopiera filer till externa hårddiskar. Jag behöver minst 1 TB för att lagra film och musik.

Vad ska jag prioritera? Räcker 8gb ramminne? Hur stor processor behövs? Är det nödvändigt med dedikerat grafikminne? Är det viktigt med både SSD och HDD? Eller räcker det med en HDD?
Citera
2017-06-26, 17:38
  #2
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralololux
Är ute efter en snabb dator där jag ska surfa med många flikar öppna, redigera bilder, spela film och kopiera filer till externa hårddiskar. Jag behöver minst 1 TB för att lagra film och musik.

Citat:
Ursprungligen postat av Tralololux
Vad ska jag prioritera?
Processor och minne, men du behöver inte fläska på med några monstergrejer.

Citat:
Ursprungligen postat av Tralololux
Räcker 8gb ramminne?
Du kan nog gott köra på 4gb. Själv har jag 8gb, men jag spelar och producerar musik på min. Brukar i regel samla på mig uppemot 40-50 flikar efter datorn varit igång några dagar. Märks inte alls och tror inte att det kommer börja märkas även om jag har dubbelt så många uppe.

Citat:
Ursprungligen postat av Tralololux
Hur stor processor behövs?
Du bör nog inte satsa allt för lågt här med tanke på att du vill kika på film, och då antar jag att du inte vill köra 480p, men samtidigt ska du inte kasta pengar i sjön. Satsa på en billigare i5.

Citat:
Ursprungligen postat av Tralololux
Är det nödvändigt med dedikerat grafikminne?
Det kan lätta upp för processorn om du ser på film med hårdvaruacceleration, men det är absolut inte nödvändigt. Ett dedikerat grafikkort behöver inte kosta mycket alls. Kanske kika på ett begagnat GTX i 5xx eller 6xx-serien? Borde duga alldeles ypperligt för dina ändamål utan att kosta skjortan.

Citat:
Ursprungligen postat av Tralololux
Är det viktigt med både SSD och HDD? Eller räcker det med en HDD?
Nej. Datorn blir ju helt klart snabbare om du kör OS och program från en SSD, men viktigt är det inte om du inte känner att just detta är viktigt för dig.
Citera
2017-07-03, 20:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tralololux
Är ute efter en snabb dator där jag ska surfa med många flikar öppna, redigera bilder, spela film och kopiera filer till externa hårddiskar. Jag behöver minst 1 TB för att lagra film och musik.

Vad ska jag prioritera? Räcker 8gb ramminne? Hur stor processor behövs? Är det nödvändigt med dedikerat grafikminne? Är det viktigt med både SSD och HDD? Eller räcker det med en HDD?

Är du säker på att du inte ska spela?

I så fall är det mest prisvärda förmodligen en SFF, typ denna för 4290:-

http://www.oc.nu/lenovo-thinkcentre-...l?ref=prisjakt

Komplettera med en 2,5" mekanisk hårddisk i valfri storlek, så har du klarat dig under 5000:- totalt.

Dedikerat grafikkort behövs bara om du ska spela. Intels inbyggda grafikkrets är rätt vass nu för tiden.
__________________
Senast redigerad av peter_pung 2017-07-03 kl. 20:25. Anledning: Tillägg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback