Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 09:32
  #1
Medlem
SvaMp_s avatar
Det är så att jag har tappat bort ett par lägenhetsnycklar, bor i en hyresrätt. Det jag är rädd för med att säga till värden är om de vill byta ut hela låssystemet vilket blir dyrt. Så tänker om man enkelt bara kan trycka upp egna. Vad tror ni, kommer man undan med det, egna erfarenheter?

tacksam för svar
Citera
2017-06-26, 09:40
  #2
Medlem
PlainJanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Det är så att jag har tappat bort ett par lägenhetsnycklar, bor i en hyresrätt. Det jag är rädd för med att säga till värden är om de vill byta ut hela låssystemet vilket blir dyrt. Så tänker om man enkelt bara kan trycka upp egna. Vad tror ni, kommer man undan med det, egna erfarenheter?

tacksam för svar

Där jag bor (också hyresrätt) går det inte att låta tillverka kopior av lägenhetsnyckeln. Om jag tappar en nyckel blir jag tvungen att kontakta värden, om inte genast så i alla fall vid flytt då nycklarna ska lämnas tillbaka. Vet ju inte hur det är hos dig.

Jag skulle i alla fall råda dig att säga som det är till värden.
Citera
2017-06-26, 09:43
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Det är så att jag har tappat bort ett par lägenhetsnycklar, bor i en hyresrätt. Det jag är rädd för med att säga till värden är om de vill byta ut hela låssystemet vilket blir dyrt. Så tänker om man enkelt bara kan trycka upp egna. Vad tror ni, kommer man undan med det, egna erfarenheter?

tacksam för svar

Utöver det här med spärrade nycklar bör du ju vara beredd på att värden har koll på präglingarna, och att det när du någon gång flyttar då uppdagas att du inte lämnat över de nycklar du fick ut.
Citera
2017-06-26, 10:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Det är så att jag har tappat bort ett par lägenhetsnycklar, bor i en hyresrätt. Det jag är rädd för med att säga till värden är om de vill byta ut hela låssystemet vilket blir dyrt. Så tänker om man enkelt bara kan trycka upp egna. Vad tror ni, kommer man undan med det, egna erfarenheter?

tacksam för svar
I regel bytts bara låskolven vilket inte blir lika dyrt som att få ett ”nyckelinbrott” som du i efterhand inte kan göra troligt har skett, eftersom du aldrig anmälde att du hade tappat dina nycklar. Låt inte snålheten bedra visheten.
Citera
2017-06-26, 10:26
  #5
Medlem
Anmäl det som stulet så kan du ta kostnaden på din hemförsäkring
Citera
2017-06-26, 10:57
  #6
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mega79
Anmäl det som stulet så kan du ta kostnaden på din hemförsäkring

Måste man göra en polisanmälan? Vet fan inte om jag har en hemförsäkring ens...
Citera
2017-06-26, 11:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Måste man göra en polisanmälan? Vet fan inte om jag har en hemförsäkring ens...
Då är det på tiden att du skaffar en hemförsäkring.
Citera
2017-06-26, 11:35
  #8
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mega79
Då är det på tiden att du skaffar en hemförsäkring.

Jag håller med. Men ibland kan man väl få det via facket har jag för mig, så det kan vara värt att kolla upp. Så man slipper betala dubbelt.
Citera
2017-06-26, 11:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JussiB
Jag håller med. Men ibland kan man väl få det via facket har jag för mig, så det kan vara värt att kolla upp. Så man slipper betala dubbelt.
Ja precis, antingen via fackmedlemskapet eller via jobbet. Värt att kolla upp och viktigt att ha ifall olyckan/branden är framme
Citera
2017-06-26, 12:29
  #10
Medlem
SvaMp_s avatar
Kollade med värden och det var ok att bara trycka upp att par nya. Ganska skönt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback