Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-26, 13:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueobserver
Även om jag inte har skrivit något nytt kontrakt? Det känns som att man liksom borde ha nån form av skriftligt intyg för att en arbetsperiod ska gälla.

Hamnade i precis samma situation för ett par år sedan, hade inte heller hunnit förnya kontraktet. Jag hade då uppsägningstid ändå.
Citera
2017-06-26, 14:50
  #14
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueobserver
Tack för informationen. Jag är ju egentligen medveten om att jag under min timanställning har rätt att säga upp mig när jag vill. Men detta schema är liksom ett okänt imråde, så det är knepigt att veta om det är ok att säga upp mig under det, trots att inget kontrakt om just schemat har skrivits. Men det kanske inte behöver finnas nåt kontrakt om just det för att det ska vara "inte okej" för mig att säga upp mig? För som jag förstår det så är det "inget kontrakt, ingen garanti att jag inte säger upp mig" så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Tsukahara
TS har ett kontrakt, om än för en intermittent anställning. Uppsägningstid och arbetsskyldighet är inte samma sak... Du är arbetsskydig för de schemalagda timmarna en månad eller två veckor fram. En månad för tjänstemän och två veckor för kollektivanställd. Om inget schema hade funnits hade TS haft uppsägningstid på tex 2 veckor men kunnat tacka ner till alla pass som tillfrågas under denna period, och alltså inte haft arbetsskyldighet.

Annars hade det varit helt ohållbart för många arbetsgivare.

Jag ska försöka kolla upp det mer under dagen men det verkar vara som Tsukahara skriver, om det är schemalagt har man uppsägningstid även om kontrakt inte skrivits.

Från LAS lagen angående uppsägning

Uppsägningstid


Citat:
11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.

Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av

– två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,

– tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,

– fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,

– fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och

– sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

Dock är det lite oklart om detta även gäller intermittenta avtal, det är det jag ska försöka ta reda på. Jag förstår skyddet för arbetsgivarna men samtidigt låter det konstigt att de kan schemalägga framöver på timanställning utan att fråga personen först. Skiljer det sig om exempelvis personen är under kontraktsförhandlingar för nytt kontrakt och parterna ej kommer överens?
Citera
2017-06-26, 16:03
  #15
Medlem
Blueobservers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsukahara
TS har ett kontrakt, om än för en intermittent anställning. Uppsägningstid och arbetsskyldighet är inte samma sak... Du är arbetsskydig för de schemalagda timmarna en månad eller två veckor fram. En månad för tjänstemän och två veckor för kollektivanställd. Om inget schema hade funnits hade TS haft uppsägningstid på tex 2 veckor men kunnat tacka ner till alla pass som tillfrågas under denna period, och alltså inte haft arbetsskyldighet.

Annars hade det varit helt ohållbart för många arbetsgivare.

Okej, så jag kan säga upp mig nu men måste ändå jobba typ 2 veckor framåt? (om uppsägningstiden inte är längre). Och tills dess kan jag egentligen "sjukskriva" mig?
Citera
2017-06-26, 20:02
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueobserver
Okej, så jag kan säga upp mig nu men måste ändå jobba typ 2 veckor framåt? (om uppsägningstiden inte är längre). Och tills dess kan jag egentligen "sjukskriva" mig?

Ja precis, längden på din uppsägningstid reglerar du lång tid du har arbetsskyldighet (dvs 2 v eller 1 mån). Sen kan du sjukanmäla dig varje dag som du skulle ha jobbat. Ingen kan ju bevisa att du är frisk. Om de kräver ett sjukintyg så kan du bara säga att du snart kommer och lämnar det men att du får förhinder hela tiden (tills de inte längre orkar fråga).

Det fungerar praktiskt, men det är omoraliskt, sätter andra i skiten och förstör arbetsrelaterade relationer som kan vara viktiga i framtiden. Men det är upp till dig
Citera
2017-06-27, 20:12
  #17
Medlem
killawifes avatar
Det kan ju vara bra att veta att om du inte har ett skrivet kontrakt och säger upp dig och sen inte kommer och jobbar nåt mer så kan arbetsgivaren hålla inne delar av din lön som "skadestånd". Att sen få ut denna lön är inte så lätt och de flesta orkar inte.
Men säger man upp sig dagen efter lön så spelar det inte så stor roll.
Citera
2017-06-29, 22:32
  #18
Medlem
appletimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueobserver
Hejsan!
Jag är timanställd på kontraktet, de kallar alltså in mig vid behov, oftast ett par eller några dagar i veckan. Under den här sommaren har jag dock fått ett "schema", men inte skrivit nåt nytt kontrakt, jag har alltså bara timanställnings -kontraktet. Jag har även sagt ett par gånger att jag inte kan jobba den och den dagen, trots att det står i schemat att jag ska göra det, och även om de verkar ha blivit lite bittra, så har dom inte sagt nånting om att jag är skyldig att jobba vid dom tillfällena.

Arbetsvilkoren på detta jobb är förjävliga, och jag har drabbats av ångest kvällarna innan och även gråtit på jobbet.

Min fråga är: har jag "rätt" att bara säga upp mig nu? Och säga: jag klarar inte det här, jag säger upp mig!

(jag vet inte om detta inlägg ligger rätt, jag hittade inget som passade bättre.)



Du har ingen uppsägningstid som timanställd eller behov anställd..
Citera
2017-07-01, 21:39
  #19
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appletime
Du har ingen uppsägningstid som timanställd eller behov anställd..

Ifall arbetsgivaren har satt ett schema och man inte motsatt sig det direkt har man en månads uppsägningstid. Timanställd finns inte som kontrakt utan det heter oftast visstidsanställning. Nu har TS sagt att ha inte kan ta alla pass men eftersom han inte sagt nej till hela schemat i sig kan det vara så att han har en månads uppsägningstid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback