Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-11, 13:24
  #25
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Tycker du att det är fel att den som skall agera handledare måste genomgå en enklare "utbildning"? I mitt tycke så är det alldeles för enkelt att sätta sig som handledare. Det görs inga som helst kontroller på handledarens kunskaper, ett baskrav tycker jag är att en handledare för privat övningskörning själv klarar av en uppkörning innan h*n tar sig an en elev.

Finns det öht. någon form av utbildningsplan, dvs. någon form av underlag där det beskrivs olika moment och hur man kan genomföra dessa, för privat övningskörning att tillgå? Som jag ser det är det helt och hållet upp till "handledaren" att göra lite hur som helst, från de som är verkligt kunniga och seriösa och har ett mål med varje körtillfälle, till de som bara sitter bredvid och låter eleven köra utan att ens kommentera vad som är bra eller dåligt.

Det finns en kursplan, men det är oklart om privata handledare ens kollar i den.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulePrefix=TSFS

Vilket kan vara ett problem, då körprovet bygger på att allt i kursplanen har genomgåtts innan. (Dock så kontrolleras inte allt, då man inte hinner och många delar är beroende av väder/trafikmiljö.)



Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Där har du en förklaring. På den tiden vill jag mena att det var vanligare att folk faktiskt kunde köra bil, samt att trafikmiljön har ändrats ganska mycket de senaste 25 åren.

Sen tror jag knappast att trafikskolorna skär något guld precis, de är utsatta för konkurrens precis som vilken näringsidkare som helst, och måste givetvis ta betalt för sina tjänster. Varför just körkortsutbildning ska ha någon särställning och vara mer eller mindre "gratis" begriper jag inte heller, jämför med vilken utbildning som helst, den kostar också pengar.

Vad jag förstår så är regeringen inne på att låta det vara oreglerat, men att man ska försöka få flera ha råd med körkort, genom att införa statliga lån eller bidrag (kommer inte ihåg vilket, men har för mig att centrala studiestödsnämnden skulle administrera). Istället för idag, de som inte har råd hänvisas till kommunala socialbidrag (och jag tror inte alla kommuner tillåter socialbidrag för körkort).
Citera
2017-07-11, 14:12
  #26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det finns en kursplan, men det är oklart om privata handledare ens kollar i den.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulePrefix=TSFS

Vilket kan vara ett problem, då körprovet bygger på att allt i kursplanen har genomgåtts innan. (Dock så kontrolleras inte allt, då man inte hinner och många delar är beroende av väder/trafikmiljö.)





Vad jag förstår så är regeringen inne på att låta det vara oreglerat, men att man ska försöka få flera ha råd med körkort, genom att införa statliga lån eller bidrag (kommer inte ihåg vilket, men har för mig att centrala studiestödsnämnden skulle administrera). Istället för idag, de som inte har råd hänvisas till kommunala socialbidrag (och jag tror inte alla kommuner tillåter socialbidrag för körkort).
Inte hinner med? Man har två år på sig att övningsköra innan man öht kan få köra upp och det finns ingen deadline för när körkortet skall vara avklarat. Har man inte gjort klart är man helt enkelt inte färdig för uppkörning, oavsett hur lång tid det tar.

Ja, det vore väl bra om det gick att ta ett CSN-lån för körkortsutbildning. Som jag sagt innan så är körkortsutbildning idag likvärdigt med vilken utbildning som helst, så varför ska den inte kunna finansieras som en sådan?
Citera
2017-07-11, 15:39
  #27
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Inte hinner med? Man har två år på sig att övningsköra innan man öht kan få köra upp och det finns ingen deadline för när körkortet skall vara avklarat. Har man inte gjort klart är man helt enkelt inte färdig för uppkörning, oavsett hur lång tid det tar.

Ja, det vore väl bra om det gick att ta ett CSN-lån för körkortsutbildning. Som jag sagt innan så är körkortsutbildning idag likvärdigt med vilken utbildning som helst, så varför ska den inte kunna finansieras som en sådan?

Menade att trafikinspektören inte hinner testa alla delar i körprovet.

Jag tror problemet är att privata kurser ska betalas med privata medel, av arbetsgivare, eller av vissa fall arbetsförmedlingen. Saknas pengar är det då vanligt banklån som gäller.

CSN kan man endast få om den privata kursanordnaren är godkänd. Ex, Chalmers. Eller folkhögskolor osv

Man måste även studera minst på halvtid.

http://www.csn.se/ovriga-utbildningar/krav
Citera
2017-07-11, 16:38
  #28
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Menade att trafikinspektören inte hinner testa alla delar i körprovet.

Jag tror problemet är att privata kurser ska betalas med privata medel, av arbetsgivare, eller av vissa fall arbetsförmedlingen. Saknas pengar är det då vanligt banklån som gäller.

CSN kan man endast få om den privata kursanordnaren är godkänd. Ex, Chalmers. Eller folkhögskolor osv

Man måste även studera minst på halvtid.

http://www.csn.se/ovriga-utbildningar/krav
Okej, då är jag med. Det är väl en av fördelarna med att köra på trafikskola, när man anses vara "mogen" och klarar av alla moment så släpps man vidare till uppkörning. Inspektören har då klart för sig att den här eleven har genomgått alla moment och fått "godkänt" av sin lärare. Chansen att klara sig bör vara betydligt bättre än för en privatist där inspektören har noll kunskap om utbildningsnivån.

Som det ser ut idag är det så med CSN, men det är ju egentligen bara en formalitet att godkänna även körkortsutbildningar.
Citera
2017-07-13, 20:00
  #29
Medlem
ps.

Jag skulle vilja påstå att det stora problemet är priset.
För en ung h*n som går/avslutat gymnasiet så är 15-25k en löjligt stor summa.
Själv körde jag nästan enbart privat på bil/mc. Tog 3 lektioner på bil samt 2 på mc.

Minns när jag menade till min billärare att han skullr boka upp uppkörning vilket han då vägrade, menade på att jag MINST behövde 10 till och började tjattra om ett "billigt" paketpris.

Obs; klarade uppkörning mc/bil första försök båda privatbokningar. Sparade kanske 40k istället för onödiga lektioner, känns mer som skolorna vill safta ut löjliga summor.


Edit; läs teori på nätet gratis. (Tror hemsidan bar körkortsportalen eller dylikt).
__________________
Senast redigerad av Lexart 2017-07-13 kl. 20:10. Anledning: Edit, tillägg
Citera
2017-07-13, 20:07
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Sveriges trafikskolors riksförbund (STR) slår åter larm om problemet med illegala trafikskolor, skriver Kristianstadsbladet.

I Kristianstad är det just nu nio veckors väntetid för att få köra upp. Det beror bland annat på de illegala trafikskolorna, säger en trafikskolechef till tidningen.

– Dessa elever kommer dåligt utbildade, dåligt förberedda och tar upp mängder uppkörningstider för alla andra eftersom de oftast kuggar och måste köra upp igen och igen.

http://www.kristianstadsbladet.se/kr...torre-problem/

Tidigare var det bara storstäderna. Men fenomenet tycks sprida sig ute i landet.

Så vad beror denna ökning och spridning på?

Varför sker det nu och varför hade vi inte dessa problem för 20- 30 år sen?

i malmö ser man hela tiden muslimer som övningskör svart och som gör det utan skylt. man ser också muslimska kvinnor som inte kan trafikregler och som tittar på en för att de hatar icke muslimer. man handlar svarta körkort och det har varit allmänt känt att de med flera identiteter, alltså de som sökt asyl iu flera olika namn och fått asyl gör åroven åt andra muslimer. får svarta pengar och man gör ändringar i efterhand så att namn och bild passar. att detta är så ska man tacka pedofilen stefan löfvén. det är han som bjudit in dessa kriminella pedofiler ,men jag antar att han känner igen sig analfabet som han är.
Citera
2017-07-14, 09:12
  #31
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Var på besök i en håla i Dalarna där två körskolor drivs av muslimer. Ena togs över "vitt" av någon Syrier, den andra kör med arabiska på deras reklamskyltar....tydligt budskap vem man riktar in sig på. (Denna har ingen reklam på bilen eller ens övningskörning röd skylt på baken..)

Hörde även att en håla angränsande till hålan där en av två körskolor togs över av araber också endast riktar sig mot nysvenskar.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback