Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 04:31
  #1
Medlem
area50s avatar
Tja, fb
Jag gick media-programmet på gymnasiet (jag vet, många kommer säga att det vad är ett värdelöst val) & jag undrar om det i dessa tider är värt att plugga vidare på universitet inom dessa ämnen?

Jag personligen tycker det är väldigt kul att jobba med olika redigeringsprogram som tex photoshop, after effects, etc, men jag är medveten om att det är svårt att kunna få "riktiga" jobb inom detta.
Min dröm är att kunna få jobba inom film eller liknande i så fall...

Finns det några som jobbar inom dessa yrken som skulle kunna ge lite råd kring detta? Eller ska man försöka hitta någon annan utbildning som kan ge ett säkrare jobb & försöka utveckla min kreativa sida på fritiden?
Citera
2017-06-26, 07:06
  #2
Medlem
Beror på hur driven du är och om du anser dig ha tur. (Eller om du har kontakter) Det finns jobb, men det finns för många som vill ha de jobben.
Citera
2017-06-26, 07:18
  #3
Medlem
Sök praktik på SvT.
Citera
2017-06-26, 07:27
  #4
Medlem
dentrognes avatar
Du bör självfallet studera vidare på universitet för att stärka dina kunskaper, ett bättre jobb, men högre lön.

Sen har du sjukt roligt under studietiden.
Citera
2017-06-26, 08:08
  #5
Medlem
Lade man inte ner Mediaprogrammet?

Kanske Grafisk Design hade varit något?
Citera
2017-06-26, 14:41
  #6
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuschpennarosa
Lade man inte ner Mediaprogrammet?

Kanske Grafisk Design hade varit något?
Grafisk design hade varit väldigt kul att plugga. En annan grej är att jag fyllde 25 häromdagen & vet inte om jag är lite för gammal för att sätta mig på någon 3-års utbildning inom en branch som är svår att hamna i
Har lite livskris just nu om vad jag vill göra... Jag har ingen lust att endast jobba inom industri som jag stundtals gjort nu i några år...
Mina betyg var inte dem bästa på gymnasiet(se skolk, skoltrött, ångest, etc) men jag har läst upp några ämnen på komvux som ger mig tillhörighet att söka på universitet/högskola.
Citera
2017-06-26, 15:54
  #7
Medlem
Abysmals avatar
Läs medieteknik?
Citera
2019-05-21, 19:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Grafisk design hade varit väldigt kul att plugga. En annan grej är att jag fyllde 25 häromdagen & vet inte om jag är lite för gammal för att sätta mig på någon 3-års utbildning inom en branch som är svår att hamna i
Har lite livskris just nu om vad jag vill göra... Jag har ingen lust att endast jobba inom industri som jag stundtals gjort nu i några år...
Mina betyg var inte dem bästa på gymnasiet(se skolk, skoltrött, ångest, etc) men jag har läst upp några ämnen på komvux som ger mig tillhörighet att söka på universitet/högskola.
Tjena mannen, läser just nu ett mediaprogram på univeristet som är tre år. Dessutom är jag 25 år så vi sitter i samma båt. Dock känner jag att de här med media inte alls är särskilt kul men ja hade gärna jobbat med marknadsföring på någon vänster eller med kundrelationer men vet inte alls om ja kommer få nått jobb som de efter utbildningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback