Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-30, 16:07
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkugganAvMig
lite extra inflammation.

jag häpnar. du lever i upp-och nervända världen. varför skulle man få problem med insulin av fruktos? fruktos kräver inget insulin för att tas upp av kroppen.



hur kan du ens slänga ur dig nåt så korkat? vet du hur lång tid det tar för kött att passera magsäcken ens? finns inget som tar så lång tid att smälta som rött kött.

Snabbmat som veganer inte säger emot höjer inflammation mest. Sen finns det ju olika slags kött, du tänker såklart på nötkött. Så länge veganer inte bryr sig om sin hälsa kommer inte andra vilja gå med.
Fruktos är det som skadar människan mest utav all annan mat. Insulin höjs visst av frukt, och därför sägs det till folk med diabetes att ta det lugnt med fukt.

Forska också om Natasha Campbell-McBride, och andra om ämnet.

Vi ser ofta på hur svaga veganer blir, vi behöver kött proteinet för att bygga upp våra kroppar, annars utsöndras vi till svaga människor och sedan döden.
Citera
2017-06-30, 16:27
  #26
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkugganAvMig
lite extra inflammation.

jag häpnar. du lever i upp-och nervända världen. varför skulle man få problem med insulin av fruktos? fruktos kräver inget insulin för att tas upp av kroppen.



hur kan du ens slänga ur dig nåt så korkat? vet du hur lång tid det tar för kött att passera magsäcken ens? finns inget som tar så lång tid att smälta som rött kött.
Tråkigt när veganerna är inne i varenda tråd och saboterar diskussionerna med ren och skär okunskap.
Citera
2017-06-30, 22:07
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Snabbmat som veganer inte säger emot höjer inflammation mest. Sen finns det ju olika slags kött, du tänker såklart på nötkött. Så länge veganer inte bryr sig om sin hälsa kommer inte andra vilja gå med.
Fruktos är det som skadar människan mest utav all annan mat. Insulin höjs visst av frukt, och därför sägs det till folk med diabetes att ta det lugnt med fukt.

det finns folk som botat sin diabetes med frukt, pucko.

Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Forska också om Natasha Campbell-McBride, och andra om ämnet.
har du en länk så skicka.

Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Vi ser ofta på hur svaga veganer blir, vi behöver kött proteinet för att bygga upp våra kroppar, annars utsöndras vi till svaga människor och sedan döden.

dagens tragikomiska.
Citera
2017-07-02, 12:14
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkugganAvMig
lägg ner potatis/ris och kött.


Håller med om att man kan skippa ris och kött, men definitivt inte potatis. Om jag vore TS skulle jag äta en växtbaserad (vegansk) kost baserad på bra kolhydrater, fetter och proteiner. En exempeldag (med 3 måltider) kan vara:

Frukost: Havregrynsgröt med blåbär, krossade valnötter, äpple och sojayoghurt.
Lunch: Hemmagjord falafel med potatis.
Middag: Linssoppa. Knäckebröd toppat med avokado, tomat och örtsalt.

Om man tycker om att äta mellanmål kan dessa förslagsvis vara:
a) Avokado
b) Valfri frukt
c) En näve nötter och russin.
d) Ett stort glas nötmjölk/sojamjölk.

Glöm inte bort att träna regelbundet, sova bra och att ta b12-tillskott, d-vitamin och järn.

OBS: Det finns ingenting som säger att du måste utesluta kött och andra animalier helt. Jag säger bara vad jag anser. Ska man svara på en fråga är det rimligtvis ens egna åsikter som gör sig uttryckta. Ser inte ned på folk som äter kött, alla är fria att äta hur de vill.
Citera
2017-07-02, 13:33
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Håller med om att man kan skippa ris och kött, men definitivt inte potatis. Om jag vore TS skulle jag äta en växtbaserad (vegansk) kost baserad på bra kolhydrater, fetter och proteiner. En exempeldag (med 3 måltider) kan vara:

Frukost: Havregrynsgröt med blåbär, krossade valnötter, äpple och sojayoghurt.
Lunch: Hemmagjord falafel med potatis.
Middag: Linssoppa. Knäckebröd toppat med avokado, tomat och örtsalt.

Om man tycker om att äta mellanmål kan dessa förslagsvis vara:
a) Avokado
b) Valfri frukt
c) En näve nötter och russin.
d) Ett stort glas nötmjölk/sojamjölk.

Glöm inte bort att träna regelbundet, sova bra och att ta b12-tillskott, d-vitamin och järn.

OBS: Det finns ingenting som säger att du måste utesluta kött och andra animalier helt. Jag säger bara vad jag anser. Ska man svara på en fråga är det rimligtvis ens egna åsikter som gör sig uttryckta. Ser inte ned på folk som äter kött, alla är fria att äta hur de vill.

Jag äter inte soja, det främjar mental ohälsa. Nöt och annan mjölk är processat. Tillskott behöver man inte när man äter en bra kost. Du låter som att du jobbar för tillskott industrin, och medicin industrin då din kost skadar folk.
Citera
2017-07-02, 13:39
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag äter inte soja, det främjar mental ohälsa. Nöt och annan mjölk är processat. Tillskott behöver man inte när man äter en bra kost. Du låter som att du jobbar för tillskott industrin, och medicin industrin då din kost skadar folk.


Jag menar inte att man måste ta tillskott. Vet bara att flera som äter en vegansk kost får brist på b12. På vilket sätt främjar soja mental ohälsa? Vad äter du? Hur skadar min kost folk?

Är det inte du som anser att frukt är det skadligaste man kan äta?
Citera
2017-07-02, 13:44
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag menar inte att man måste ta tillskott. Vet bara att flera som äter en vegansk kost får brist på b12. På vilket sätt främjar soja mental ohälsa? Vad äter du? Hur skadar min kost folk?

Är det inte du som anser att frukt är det skadligaste man kan äta?

"Vet bara att flera som äter en vegansk kost får brist på b12" - Det är därför man inte äter en vegansk kost. Det finns väldiga många som har lindrat sina mentala problem genom att inte äta soja. Mycket om inte all problem som vi har nu när det känner människor har med kost att göra.

Tillskott hjälper inte mer än att göra företagen rikare.
Citera
2017-07-12, 17:34
  #32
Medlem
Det är något i maten som gör mig mentalt sjuk. Efter att jag äter skräp eller till och med kolhydrater (eller mat alls), så blir jag så himla passiv. Dagdrömmer mycket mycket mer, och kan inte fokusera alls. Jag undrar vad detta kan bero på? Kan det vara inflammationer i kroppen som påverkar mig så dant. Idag åt jag skräp såklart, och då fungerar jag inte längre. Så idag åt jag inte tills jag var klar för dagen. Innan jag äter så är jag såklart i "ketosis", där kroppen använder fett som energi. Men själv tycker jag inte om låg kolhydrats dieter, så antingen får jag äta efter 17-18 varje dag, eller hitta på något annat?

Har ni hört något om detta. Jag har ju sett att folk påverkas av mat, men det är inte så många som analyserar det hela. Åt lite mjölk idag med, och jag vet att det påverkar mig väldigt mycket.
Citera
2017-07-12, 17:43
  #33
Medlem
Mooons avatar
Google är verkligen toppen att leta efter recept på. Youtube likaså. Det finns massor med sidor där man kan få tips om glutenfri mat. Tidningen Vego tycker jag har bra vegetariska/veganska recept. http://www.vegomagasinet.se/


Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag har intolerans mot gluten, mjölk och soja. Äter potatis/ris, grönsaker, frukt och kött. Men det blir lite tråkigt att äta detta om och om.

Undrar om jag kunde få lite tips om vad jag kan laga? Kryddor använder alltid samma, salt, peppar, ingefära och ingefära.
Citera
2017-07-12, 21:07
  #34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag har intolerans mot gluten, mjölk och soja. Äter potatis/ris, grönsaker, frukt och kött.


Det finns andra hyfsad dugliga näringskällor än vete och soja, som kan ge dig en funktionell existens. D.v.s. annan spannmål än vete och andra böntyper än soja (har du t.ex. testat adukibönor?)

Citat:
Men det blir lite tråkigt att äta detta om och om.

Titta på tråden om veganska recepter.
Citera
2017-08-23, 00:27
  #35
Medlem
18carataffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag har intolerans mot gluten, mjölk och soja. Äter potatis/ris, grönsaker, frukt och kött. Men det blir lite tråkigt att äta detta om och om.

Undrar om jag kunde få lite tips om vad jag kan laga? Kryddor använder alltid samma, salt, peppar, ingefära och ingefära.

Prova quinoa. Tycker det är supergott och fungerar bra som ett alternativ till exemplevis couscous. Bönpasta och risnudlar är också trevligt! Såg att någon länkade till minimalistbaker.com. Det är en grymt bra blogg med massor med bra recept som dessutom är lätta att variera.

EDIT: Glömde att nämna polenta, det tycker jag är helt fantastiskt gott. Äter gärna det tillsammans med linser och kikärtor i tomatsås, eller med stekt svamp. Sedan kan du kanske prova Quorn, de har lanserat ett par äggfria produkter, tror det var nuggets och schnitzel. Tyckte de var helt ok. Ekkoguormet har goda vegoburgare, som är utan soja. Hoppas du hittar något som funkar för dig!
__________________
Senast redigerad av 18carataffair 2017-08-23 kl. 00:32.
Citera
2017-08-23, 08:15
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag har intolerans mot gluten, mjölk och soja. Äter potatis/ris, grönsaker, frukt och kött. Men det blir lite tråkigt att äta detta om och om.

Undrar om jag kunde få lite tips om vad jag kan laga? Kryddor använder alltid samma, salt, peppar, ingefära och ingefära.

Böngrytor, linssgrytor, soppor, olika typer av fröknäcke och så vidare. Det finns ju massvis..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback