Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-25, 22:30
  #1
Medlem
Jag har intolerans mot gluten, mjölk och soja. Äter potatis/ris, grönsaker, frukt och kött. Men det blir lite tråkigt att äta detta om och om.

Undrar om jag kunde få lite tips om vad jag kan laga? Kryddor använder alltid samma, salt, peppar, ingefära och ingefära.
Citera
2017-06-25, 22:36
  #2
Avstängd
lägg ner potatis/ris och kött.
Citera
2017-06-25, 22:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkugganAvMig
lägg ner potatis/ris och kött.

Ska jag bara äta grönsaker och frukt? Låter som du följer "Vegetable Police" på youtube.
Citera
2017-06-25, 22:40
  #4
Avstängd
jajamen!

(du skämtar om Vegetable Police va? annars får du ge en länk..)
Citera
2017-06-25, 23:08
  #5
Avstängd
(glöm inte att inte koka den också)
Citera
2017-06-25, 23:15
  #6
Medlem
Du säger att du äter potatis/ris, grönsaker, frukt och kött men att det blir tråkigt i slutändan. Det är dock svårt för oss andra att komma med vettiga tips då vi egentligen inte vet vad du äter. Du kanske bara äter äpplen och avskyr alla andra frukter. Som ett exempel. Äter du en varierad kost? Äter du olika sorters kött och fisk, samtidigt som du är duktig på att göra olika rätter av en och samma sak (kyckling, korv, köttfärs eller vad som helst)? Har du kollat upp recept i kokböcker och på nätet? Detta inkluderar även vegetariska alternativ. Har du prövat glutenfria alternativ, laktosfria alternativ och sojafritt?
__________________
Senast redigerad av Amberfly 2017-06-25 kl. 23:44.
Citera
2017-06-25, 23:45
  #7
Medlem
SlapBasss avatar
Laga t.ex. Curry på koksmjölk + currypaste med wokade grönsaker + Ris .

Eller Chilli med Kidneybönor/svarta bönor/canellinibönor, bara att hacka upp paprikor, chillies, skölja bönorna, stek upp lök i rapsolja. ha i paprikan och chillin och sen dumpar du i krossade tomater + bönorna och låter det koka en stund. Servera med ris!

Falafel med rikligt med persilja och kryddor, kolla t.ex. det här receptet https://minimalistbaker.com/classic-vegan-falafel-gf/
servera med ungsbakade sötpotatisfries/vanliga potatisfries med dippsåser, typ sriracha, hummus etc. eller bara sås + något glutenfritt bröd som passar.

Bananpannkakor. Finns många recept på detta på nätet, bara att byta ut mjölk från receptet mot t.ex. mandelmjölk och äggen mot bananer så har du en god bananplätt/pannkaka som du kan servera med t.ex. bär + frukt eller t.o.m. typ drottningsylt.
Citera
2017-06-25, 23:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Du säger att du äter potatis/ris, grönsaker, frukt och kött men att det blir tråkigt i slutändan. Det är dock svårt för oss andra att komma med vettiga tips då vi egentligen inte vet vad du äter. Du kanske bara äter äpplen och avskyr alla andra frukter. Som ett exempel. Äter du en varierad kost? Äter du olika sorters kött och fisk, samtidigt som du är duktig på att göra olika rätter av en och samma sak (kyckling, korv, köttfärs eller vad som helst)? Har du kollat upp recept i kokböcker och på nätet? Detta inkluderar även vegetariska alternativ. Har du prövat glutenfria alternativ, laktosfria alternativ och sojafritt?

Har letat lite. Jag sa typ vad jag äter, potatis eller ris, med blandat grönsaker, kycklingbröst, lax eller köttfärs, men samma kryddor. Banan tycker jag mest om som frukt. Dricker bara vatten. Undrar på vilka kryckor man kan använda samt vad jag kan göra.
Citera
2017-06-25, 23:52
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Banan tycker jag mest om som frukt.

banan med kakao är grymt.
Citera
2017-06-26, 00:11
  #10
Medlem
SlapBasss avatar
slicea banan och frys in när du har några som börjar bli gamla, dessa kan du sen plocka fram, mixa med Kakao så har du god glass som dessutom är nyttig !
Citera
2017-06-26, 02:39
  #11
Medlem
Plastsallads avatar
Efter att jag såg dokumentären what the health så har jag lagt om min kost till enbart vegetariskt. Har visserligen en sjuk craving för grillat så här i sommartider, men ska se om mina magproblem blir förbättrade under en 3 månaders vegdiet.
Citera
2017-06-26, 10:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Har letat lite. Jag sa typ vad jag äter, potatis eller ris, med blandat grönsaker, kycklingbröst, lax eller köttfärs, men samma kryddor. Banan tycker jag mest om som frukt. Dricker bara vatten. Undrar på vilka kryckor man kan använda samt vad jag kan göra.

"potatis/ris, grönsaker, frukt och kött" säger knappt vad du faktiskt äter. Kött till exempelvis kan betyda vad som helst, allt från vilt (älg, hjort etc) till fågel (kyckling, anka, kalkon etc) till fisk, lammkött, nötkött och griskött. En del människor avskyr kyckling medan andra älskar det. Och så vidare. Vissa är kräsna och äter knappt något, oavsett om det handlar om grönsaker, frukt, kött eller något annat. Just därför ställde jag de frågorna som jag ställde tidigare. För jag ville att du skulle vara mer tydlig med vad du faktiskt äter.

Vissa saker blir ”enklare” om du använder till exempelvis glutenfria eller laktosfria alternativ. Olika matpajer som exempel, även om det går att baka vissa pajer utan själva pajdegen/pajskalet. Det var därför som jag frågade om du äter glutenfria och laktosfria alternativ.

Nu ser jag att du skrev vissa saker som du äter. Lax, köttfärs och kyckling går ju att variera hur lätt som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback