Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-26, 11:09
  #13
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Helt ärligt så måste jag fråga varför dom kräver detta, kan ju bara dras från ett av dem ändå?

Antagligen för att minska risken. Har man två kreditkort med samma namn på så är risken att man använder snodda kreditkort betydligt mindre än om man bara använder ett kort. Antagligen gör dom så där om dom misstänker att det kan vara en opålitlig kund.

Sen kan man använda ett eget kort och ett av kompisens kort också, det brukar funka fint.

Sen finns det bra anledningar till att ha flera kort, t.ex. Mastercard Eurobonus och Amex för att använda Amex överallt där dom tar det samt Mastercard på alla andra ställen. Så samlar man flest bonuspoäng på det viset.
Citera
2017-06-26, 13:15
  #14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Antagligen för att minska risken. Har man två kreditkort med samma namn på så är risken att man använder snodda kreditkort betydligt mindre än om man bara använder ett kort. Antagligen gör dom så där om dom misstänker att det kan vara en opålitlig kund.

Sen kan man använda ett eget kort och ett av kompisens kort också, det brukar funka fint.

Sen finns det bra anledningar till att ha flera kort, t.ex. Mastercard Eurobonus och Amex för att använda Amex överallt där dom tar det samt Mastercard på alla andra ställen. Så samlar man flest bonuspoäng på det viset.

Det är många som bara har ett enda kort så det är inte anledningen, utan anledningen är att man måste ha kreditutrymme för självrisken i kortet för att kunna hyra bil, och då många inte har tillräckligt med kreditutytrymme kvar på sina kort så får man ofta använda två kort. Vill man betala med bankkort så måste man ha ett kreditkort också med kreditutrymme som man kan göra reservationen på.
Citera
2017-06-26, 19:00
  #15
Avstängd
Uppdatering:

Frågade en annan trevligare kassörska idag och det stämde. Hon sa att dessa är nya regler som kom för sex månader sedan. Det visade sig att om man bokar i förväg så räcker det med ett kort, annars två kort om man ska hyra direkt i mackan.

Det märkliga är att de också ville ha ett "registrerat" telefonnummer, alltså abbonemang, vilket jag inte hade, men det gick bra med morsans mobilnummer till slut.

Jag blir fundersam på huruvida folket i Stockholm inte litar på varandra, eller om det är folket i min hemstad som naivt litar på varandra. Är ursprungligen från en liten stad i norra Sverige.
Citera
2017-06-26, 19:36
  #16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa

Jag blir fundersam på huruvida folket i Stockholm inte litar på varandra, eller om det är folket i min hemstad som naivt litar på varandra. Är ursprungligen från en liten stad i norra Sverige.

Går inte att lita på folket, är det en någorlunda ny bil som hyrts med falskt kort / falsk id så hamnar bilen i baltikum innan du hinner blinka..

Det är ganska logiskt att uthyrarna höjer kraven, här omkring har man tagit bort möjligheten att tanka utan att förskottsbetala eller använda plastkort. Skitfolket tvingar hela tiden oss hederliga till värre och värre begränsningar i vardagen.
Citera
2017-06-28, 17:48
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Uppdatering:

Frågade en annan trevligare kassörska idag och det stämde. Hon sa att dessa är nya regler som kom för sex månader sedan. Det visade sig att om man bokar i förväg så räcker det med ett kort, annars två kort om man ska hyra direkt i mackan.

Det märkliga är att de också ville ha ett "registrerat" telefonnummer, alltså abbonemang, vilket jag inte hade, men det gick bra med morsans mobilnummer till slut.

Jag blir fundersam på huruvida folket i Stockholm inte litar på varandra, eller om det är folket i min hemstad som naivt litar på varandra. Är ursprungligen från en liten stad i norra Sverige.


Oj, kreditkort har jag plånboken full med, men privat nummer går jag inte direkt runt med. Kör mest med telefon från jobbet... (Jag har ett privat nummer men föredrar att använda jobbtelefonen och låta jobbet betala mina samtal.) Trist om man inte ska kunna hyra bil då.
Citera
2017-06-28, 19:51
  #18
Medlem
Enydrions avatar
Låter inte som om jag lär kunna få hyra någon bil då... Av ett antal anledningar, tur att jag har råd att köpa en eller flera om jag skulle behöva...

Är ju bra att veta.
Citera
2017-06-29, 11:24
  #19
Medlem
elektronikfreaks avatar
Menar TS att man inte kan hyra bil på OKQ8 men ett giltigt svenskt körkort och en välfylld plånbok med tusenlappar längre?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback