Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-25, 21:15
  #1
Avstängd
Hej!

Jag har för en stund sen varit förbi OKQ8 i Stockholm för att hyra en bil. Det som slog mig var att kassörskan frågade om jag hade två kreditkort, och samtidigt sa hon att man annars inte kan hyra en bil. Jag blev faktiskt ganska upprörd och kände mig särbehandlad, för att jag hyrde från OKQ8 många gånger förut och det har aldrig hänt att de bad om två kort. Varför ska man ens ha två kreditkort i plånboken?

Kan det verkligen stämma att man nuförtiden behöver två kreditkort för att hyra en bil på OKQ8?
Citera
2017-06-25, 21:18
  #2
Medlem
Det stämmer.
Citera
2017-06-25, 21:22
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det stämmer.

Känner mig lättad nu faktiskt, tack!
Men hur vet du det? Det står ingenting om det på deras hemsida.

PS: Det kanske hör inte till det här forumet, men hur kan man skaffa sig två kreditkort? Jag har ett vanligt Mastercard från Swedbank.
Citera
2017-06-25, 21:22
  #4
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Kollade på deras hemsida, men hittade inget om 2 kreditkort. Fast jag kan vara för trött i ögonen.

https://www.okq8.se/hyrbil/villkor/
Citera
2017-06-25, 21:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Känner mig lättad nu faktiskt, tack!
Men hur vet du det? Det står ingenting om det på deras hemsida.
Har varit med om det själv. Är inte helt hundra på att det var just OKQ8, men jag har varit med om att de ville ha två kreditkort.
Citera
2017-06-25, 21:28
  #6
Medlem
Helt ärligt så måste jag fråga varför dom kräver detta, kan ju bara dras från ett av dem ändå?
Är detta utöver uppvisad legitimation?
Citera
2017-06-25, 21:29
  #7
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Känner mig lättad nu faktiskt, tack!
Men hur vet du det? Det står ingenting om det på deras hemsida.

PS: Det kanske hör inte till det här forumet, men hur kan man skaffa sig två kreditkort? Jag har ett vanligt Mastercard från Swedbank.

Självklart kan du ha flera kreditkort (om du inte bränt ner din kreditvärdighet), OKQ8 har Visa kort utan årsavgift, ganska populärt gissar jag.
https://www.okq8.se/kort-lan/visa/
Citera
2017-06-25, 21:34
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Har varit med om det själv. Är inte helt hundra på att det var just OKQ8, men jag har varit med om att de ville ha två kreditkort.

Du kan då också ha blivit särbehandlad. Det fanns en dokumentärfilm på SVT för några år sedan som visade hur vissa bensinstationer undviker "oönskvända" kunder.
Citera
2017-06-25, 21:36
  #9
Medlem
Anti-WOGs avatar
Hyr på Europcar istället, där behöver man bara ett kort.
Citera
2017-06-25, 21:45
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Helt ärligt så måste jag fråga varför dom kräver detta, kan ju bara dras från ett av dem ändå?
Är detta utöver uppvisad legitimation?

Japp, körkort måste man alltid visa upp.
Citera
2017-06-25, 22:51
  #11
Medlem
321js avatar
https://www.okq8.se/hyrbil/fragor-svar/

"Vad krävs för att få hyra en bil?

Gilltigt körkort i original handling.

Man får inte finnas med på informationslistan från Biluthyrarna Sverige som är biluthyrarnas branschförbund.

Man måste ha en folkbokföringsadress. Vi accepterar inte en Box adress.

Man måste uppge ett registrerat och sökbart telefonnummer till sin bostad eller mobiltelefon.

Man måste kunna betala sin bilhyra när bilen hämtas med ett kredit/bankkort som man själv har rätt att teckna. Det går inte att betala kontant eller låta annan person betala bilhyran med sitt kort. Vi accepterar inte Visa electron- eller Maestrokort."



Det har alltid räckt med ett kort tidigare.
__________________
Senast redigerad av 321j 2017-06-25 kl. 23:14.
Citera
2017-06-25, 22:59
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Självklart kan du ha flera kreditkort (om du inte bränt ner din kreditvärdighet), OKQ8 har Visa kort utan årsavgift, ganska populärt gissar jag.
https://www.okq8.se/kort-lan/visa/

Hyr alltid lätt lastbil med mitt OK-Visa-kort. Aldrig någon som krävt två kreditkort av mig. Faktiskt inte ens körkort, men å andra sidan har jag varit kund på samma mack i +30 år nu.
(Får bonus på OK-kortet, så man är ju dum om man inte använder det..) Bonusen är inte så jäkla stor, räcker ungefär till gräsklipparbensin en sommar. Men ändå. Gratis är gott.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback