Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-25, 19:01
  #1
Medlem
Som rubriken lyder, hur skulle ni investera ett belopp på 3 miljoner kronor? Vill inte ta för stora risker men vill samtidigt att pengarna ska öka (dubbelmoral, jag vet ). Hur skulle ni agera i min situation? Funderat lite på köpa en lägenhet och hyra ut men känns rätt bökigt då man måste ha tillstånd av föreningen för uthyrning osv, samtidigt som bostadsmarknaden är all time high. Har i övrigt drygt 2 miljoner i lån och bor i ett bra område.
Citera
2017-06-25, 19:09
  #2
Medlem
DeadByDawns avatar
Majoriteten av pengarna in på ett sparkonto med ränta när du fortfarande har lån. Några hundra lax in på någon billig indexfond. Beroende på sparhorisont givetvis (tvivlar dock på att du tänkt bränna allt på några år i alla fall).
Citera
2017-06-25, 19:11
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWorldwide
Som rubriken lyder, hur skulle ni investera ett belopp på 3 miljoner kronor? Vill inte ta för stora risker men vill samtidigt att pengarna ska öka (dubbelmoral, jag vet ). Hur skulle ni agera i min situation? Funderat lite på köpa en lägenhet och hyra ut men känns rätt bökigt då man måste ha tillstånd av föreningen för uthyrning osv, samtidigt som bostadsmarknaden är all time high. Har i övrigt drygt 2 miljoner i lån och bor i ett bra område.

Köpa en lägenhet är inte så riskfritt som många vill ha det till. Vi har haft räntor som aldrig skådats i världshistorien i ett decennium nu, och det har blåst upp bostadspriserna. Visst, bostadsbrist är också en del i det, men högre räntor skulle kunna såra bostadspriserna ordentligt. Risker minskar du genom att inte lägga alla ägg i en korg. Blanda mellan aktier, fonder, obligationer och råvaror, t ex. Och inom dessa kategorier, olika brancher för aktierna och fonderna, olika typer av obligationer, och olika sorters råvaror.
__________________
Senast redigerad av Trollfeeder 2017-06-25 kl. 19:21.
Citera
2017-06-25, 19:17
  #4
Medlem
Att köpa lägenhet skulle göra dig extremt räntekänslig. Du skulle då sitta med två bostäder och ett bostadslån, vad händer då om räntan stiger? Ditt bolån blir dyrare samtidigt som båda dina bostäder sjunker i värde. Det blir helt enkelt för hög exponering mot fastighetsmarknaden att ha allt sitt kapital i bostäder.
Citera
2017-06-25, 19:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWorldwide
Som rubriken lyder, hur skulle ni investera ett belopp på 3 miljoner kronor? Vill inte ta för stora risker men vill samtidigt att pengarna ska öka (dubbelmoral, jag vet ). Hur skulle ni agera i min situation? Funderat lite på köpa en lägenhet och hyra ut men känns rätt bökigt då man måste ha tillstånd av föreningen för uthyrning osv, samtidigt som bostadsmarknaden är all time high. Har i övrigt drygt 2 miljoner i lån och bor i ett bra område.

För över 100 tkr per månad till en indexfond 50% SPP global och 50% SPP Sverige. Bättre att investera i ca 2000 av de största bolagen som du gör enligt ovan än att investera i EN bostadsrätt på en redan överhettad marknad.
Citera
2017-06-25, 19:20
  #6
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Betala av ditt lån, resterande miljon i aktier eller fonder.
Sedan tar du dom pengarna du annars hade lagt på lånet i månaden och pyntat in i mera aktier eller fonder, fonder är väl säkrast.

Yeeep du kommer kunma gå i pension innan du fyllt 60.

Lite avundsjuk på dig.
Citera
2017-06-25, 19:24
  #7
Medlem
Jag hade diversifierat placeringarna rejält i dessa tider.
10% på folkaktier
10% på indexfonder
30% på räntebärande alternativ
50% på fysiskt guld/silver/platina/palladium - främst Krugerrand och Gold maple-mynt men även mindre tackor upp till 100g (notera att endast guld är fritt från moms)

Kom ihåg mig när världsekonomin kollapsar i framtiden och du blivit rik som ett troll
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2017-06-25 kl. 19:28.
Citera
2017-06-25, 19:31
  #8
Medlem
Xer0s avatar
Skulle börja med att amortera av hela mitt bolån (ca 1 mille).

Sedan skulle jag ta hälften och dela upp mellan indexfonder och korträntefonder.
Resten skulle jag stoppa i storbolagsaktier med bra historisk utdelningstillväxt.

Anledningen till detta är att jag tror på stigande räntor.

Då kommer jag att spara mycket på att slippa bolånet. Korträntefonderna kommer att gå upp. Utdelningsaktierna kan jag bara behålla och få avkastning ifrån. Det spelar mindre roll vad andrahandsvärdet blir eftersom jag inte planerar att sälja dem.
Citera
2017-06-25, 19:33
  #9
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
Betala av ditt lån, resterande miljon i aktier eller fonder.
Sedan tar du dom pengarna du annars hade lagt på lånet i månaden och pyntat in i mera aktier eller fonder, fonder är väl säkrast.

Jupp. Det där, att betala av lånet och sätta motsvarande amorteringar och räntebetalningar , torde vara det säkraste sättet att få kapitalet att växa.
Citera
2017-06-25, 19:35
  #10
Medlem
En go pro hero 5, en Harley Davidson (senaste årsmodell och resten hamnar på banken
Citera
2017-06-25, 19:38
  #11
Medlem
In med allt på börsen i billiga indexfonder. Avanza zero, spp global fond, spp usa fond.

1. Fördela jämnt
2. Vänta 15-20år
3. Profit
Citera
2017-06-25, 19:50
  #12
Medlem
knasen79s avatar
Till att börja med införskaffa en LaFerarri, fixa ett chick med rik farsa, gift dig med henne, casha hem farsans arv ett par decenier senare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback