Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-25, 18:15
  #1
Medlem
Busekatts avatar
Hej, såg att all info jag kan hitta om bostadsområdet Brämaregården på Hisingen är gamla. Så tänkte kolla hur läget är där idag? Jag och min sambo bor i Sthlm och ska byta lägenhet till Gbg.
Undrar om det är ett lugnt område, mycke kriminalitet? finns det spårvagn i närheten? Är det rikt/fattigt/standard? Barnvänligt? Aa osv... jag vill veta allt!
Citera
2017-06-25, 18:40
  #2
Medlem
NaZdravis avatar
Någon aktuell adress?
Området inhyser både ny och gammal bebyggelse.
Nära till spårvagn är det om det är nära Wieselgrensplatsen eller Vågmästareplatsen.
Hisingen är ju Hisingen och ni får dela vagn med packet som ska till Biskopsgården/Länsmansgården.
Finns (fanns i alla fall) dock bussar också som nog generellt är bättre.
Citera
2017-06-25, 18:46
  #3
Medlem
ace_secs avatar
Hej!

Brämaregården ligger centralt på Hisingen. Fattig till medel. Även om nybyggnationen kring Kvillegatan har höjt klientelet en aning. Barnvänligt? Njae, inte enligt mig. Skulle inte känna mig jättetrygg med att släppa ut mina barn själva.

Transporter/kommunikation; Hjamar Brantingsplatsen ligger alldeles i närheten. Den är ett stort nav för bussar/spårvagnar. Säkert totalt ett 30-tal olika linjer som går därifrån. Man behöver inte vänta mer än någon minut innan en buss/spårvagn kommer. Till centralen är det 1-2 hållplatser. Tar max 5 min. Således mycket bra med kommunikationer och kollektivtrafik. Riktigt nära city,

Området; består av en äldre del och en nybyggd del. Området kring Kvillegatan är nybyggt (det nya höghuset bland annat). Den största ytan upptas dock av äldre fastigheter, främst landshövdingehus och liknande. Några kilometer bort finns det helt nybyggda området Kvillebäcken.

Trygghet osv; Hjalmar Brantingsplatsen och Backaplan är ett stort nav; många byter buss/spårvagn osv.. Mycket folk om dagarna. Backaplan är i mina ögon ingen angenäm upplevelse, mestadels invandrare och missbrukare. Mycket pack tyvärr. Backaplan kommer dock rivas de närmsta åren, och en helt ny stadsdel kommer ta form. Tryggheten skulle jag säga är sisådär på kvällar och nätter. Inget område jag skulle känna mig trygg i när mörkret faller. Men jag tror man uppfattar det som mer otryggt än vad det faktiskt är.

Den äldre delen av Brämaregården känns ganska ruff och slitet. Förekommer faktiskt en del prostitution och knarkaffärer runt husen. Den nyare delen, Kvillegatan m.m ligger lite mer tryggt för sig självt.

Största fördelarna med området; relativt prisvärt. Mycket nära centrum. Mycket bra transporter/kommunikationer. Stort utbud av butiker i närheten.

Största nackdelarna: Klientelet i de äldre delarna. Otryggheten kvällstid främst kring Hjalmar/Backaplan. 90% av de du ser kring Hjalmar/Backaplan är av utländsk härkomst.

Något annat du funderar över? Kan området bra.
__________________
Senast redigerad av ace_sec 2017-06-25 kl. 18:53.
Citera
2017-06-25, 19:04
  #4
Medlem
Busekatts avatar
Okej, grymt bra info!
Adressen är neptunusgatan. Har du koll på vilken del det ligger i?
Vi har inga barn i dagsläget men tre katter. Skulle du våga släppa ut dina katter om du bodde där?
Vi är ju inte ute efter att bo på nån gräddhylla, utan vill ha nåt som motsvarar Upplands Väsby, en förort norr om Sthlm. Vill ha nånstans att börja, nära universitet och sjukhuset typ. Sen när vi skaffar barn så är tanken att flytta till större o bättre. Är bara orolig för att katterna inte ska få det bra och självklart vill vi känna oss säkra där vi bor. Så vill inte bo i typ Biskopsgården eller liknande
Citera
2017-06-25, 19:06
  #5
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busekatt
Okej, grymt bra info!
Adressen är neptunusgatan. Har du koll på vilken del det ligger i?
Vi har inga barn i dagsläget men tre katter. Skulle du våga släppa ut dina katter om du bodde där?
Vi är ju inte ute efter att bo på nån gräddhylla, utan vill ha nåt som motsvarar Upplands Väsby, en förort norr om Sthlm. Vill ha nånstans att börja, nära universitet och sjukhuset typ. Sen när vi skaffar barn så är tanken att flytta till större o bättre. Är bara orolig för att katterna inte ska få det bra och självklart vill vi känna oss säkra där vi bor. Så vill inte bo i typ Biskopsgården eller liknande
Använd google maps? Street view är ju framför allt bra för att få en bild av ett område.
Neptunusgatan verkar vara delen med landshövdingehus, det man brukar kalla Kville.
Det har skjutits emellanåt i närområdet och ligger (låg i alla fall) väl ett par skumma caféer i krokarna, men det är väl uppgörelser gäng emellan såklart.
Nära leden och bullerplanket, och nära moskén

Är det förstahandskontrakt som är aktuellt?
Annars tycker jag att ni ska kolla efter bostad på rätt sida av broarna.
__________________
Senast redigerad av NaZdravi 2017-06-25 kl. 19:09.
Citera
2017-06-25, 19:09
  #6
Medlem
Busekatts avatar
Aa bra där, de ska jag göra👍
Citera
2017-06-25, 19:13
  #7
Medlem
Busekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Använd google maps? Street view är ju framför allt bra för att få en bild av ett område.
Neptunusgatan verkar vara delen med landshövdingehus, det man brukar kalla Kville.
Det har skjutits emellanåt i närområdet och ligger (låg i alla fall) väl ett par skumma caféer i krokarna, men det är väl uppgörelser gäng emellan såklart.
Nära leden och bullerplanket, och nära moskén

Är det förstahandskontrakt som är aktuellt?
Annars tycker jag att ni ska kolla efter bostad på rätt sida av broarna.

Ja det är första hand? Vart ska man bo då enligt dig?😏
Citera
2017-06-25, 19:18
  #8
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busekatt
Ja det är första hand? Vart ska man bo då enligt dig?😏
Finns många trevligare ställen men det är ju inte direkt lätt att få förstahand i bra områden och det är svindyrt att köpa.
Ta lägenheten och byt den sedan om ni inte trivs.
Vilket sjukhus är det du syftar på?
Finns tre större sjukhus i Göteborgsområdet.
Citera
2017-06-25, 19:29
  #9
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Finns många trevligare ställen men det är ju inte direkt lätt att få förstahand i bra områden och det är svindyrt att köpa.
Ta lägenheten och byt den sedan om ni inte trivs.
Vilket sjukhus är det du syftar på?
Finns tre större sjukhus i Göteborgsområdet.

Håller med!

Ta kontraktet, förstahand i Göteborg är inte lätta att få.
Och Brämaregården är långtifrån ställen som Biskopsgården och Hammarkullen.

Vad gäller de tre katterna; det är en hel del vägar i området, med en del trafik.
Citera
2017-06-25, 19:53
  #10
Medlem
Busekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Håller med!

Ta kontraktet, förstahand i Göteborg är inte lätta att få.
Och Brämaregården är långtifrån ställen som Biskopsgården och Hammarkullen.

Vad gäller de tre katterna; det är en hel del vägar i området, med en del trafik.

Ok, tack för all info och råd🙌
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback