Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-09, 13:00
  #433
Medlem
observator Ms avatar
Anekdoter

Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Försöker du hålla dig till ämnet historiska anekdoter, eller är du bara obstinat ?

Jag försöker bara upplysa vad som inte är sant. Det saknar väl inte intresse?
Vad sägern moderatorn?
Citera
2007-03-09, 13:29
  #434
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Den norske poeten Björnstjerne Björnson hade en släng av lätt hybris vilket gett många ganska sköna anekdoter.
Bland annat om när Björnson åkte färja mellan Tyskland och Trelleborg. Till färjans kommandobrygga var det så klart tillträde förbjudet för resenärerna, något Björnson gav blanka fan i. Han klev upp på bryggan och mötes av kaptenen som påtalade att han var tvungen att gå därifrån.
- Vet ni inte vem ni har framför er, frågade Björnson.
- Nej, svarade kaptenen.
- Jag är Norges störste diktare!
- Det gör mig ont herr Ibsen, men jag måste i alla fall be er att gå ner.

Björnstjerne var en självmedveten man, det må sägas. Någon gång vid förra sekelskiftet lär en svensk studentdelegation (jag tror att den var från Uppsala) ha avlagt visit i Kristiania för att hylla mästaren. Studenterna gavs efter viss väntan audiens och släpptes in i Björstjerne Björnsons arbetsrum. Björstjerne Björnson satt vid sitt skrivbord och vände sig inte ens om när studenterna kom in. Efter en stunds pinsam tystnad harklade sig en av studenterna och deklamerade:
- Vi har kommit för att hylla Nordens störste diktare, Björnstjerne Björnson.
Björnstjerne Björnson fortsätter att arbeta en stund, lägger sedan ner pennan och vänder sig om.
- Jaha. Var det något mer?

Edit: Mindre korrigering. Besöket ska ha ägt rum på Björnstjerne Björnsons gård i Aulestad, inte i Kristiania. Fast den store diktaren var nog lika självmedveten var han än befann sig...
Citera
2007-03-12, 21:20
  #435
Medlem
observator Ms avatar
Hitler och Quisling

Jag har någongång läst att Hitler efter ha givit audiens åt Quisling skulle ha sagt: Man muß ja ab und zu diese Gummischweinchen wiederaufpusten damit sie stehen bleiben.

Någon som vet något?
Citera
2007-03-13, 13:43
  #436
Medlem
Daevass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observator m
ag har någongång läst att Hitler efter ha givit audiens åt Quisling skulle ha sagt: Man muß ja ab und zu diese Gummischweinchen wiederaufpusten damit sie stehen bleiben.

Någon som vet något?
Och för oss som inte är väl bevandrade inom det tyska språket; hur skulle du översätta det Hitler sade till svenska?
Citera
2007-03-13, 14:48
  #437
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Fan, glömde bort den kanske bästa av dem alla: motpåve Johannes XXIII. Om man studerar listan över påvar så kan man se att Johannes är det klart mest populära namnet, fram till 1300-talet. Sen dröjde det ända till 1958 innan näste Johannes. Anledningen var denne kille.

Han började sin karriär inom det troligen mest udda yrke en påve någonsin har haft, han var nämligen pirat. Trött på livet på sjön så sökte han nya sätt att tjäna pengar och blev den dåvarande påvens skattmästare. Jag vet inte riktigt hur de tänkte när de tillsatte en pirat på den posten, men snart var han en av Roms rikaste män och även kardinal. Han levde ett vilt liv och sägs ha haft ett harem med 200 kvinnor. I sin ständiga jakt på nya äventyr så lät han förgifta den dåvarande påven, omringade Vatikanen med sina egna trupper och tvingade till sig påveämbetet.

Johannes XXIII tid som påve blev inte särskilt lång och till sist så blev han tvingad att avgå. I sin abdikation så erkände han det mesta så som mord, incest, sodomi, våldtäkt, ateism och sjöröveri. Trots detta så fick han, oväntat eller inte, med tanke på påvedömets historia så är det kanske inte så oväntat, fortsätta på en hög position inom kyrkan efter en kort tid i fängelse.

Förutom påvarna så läste jag nyss om biskopen av Liege på 1400-talet som skröt med att han hade avlat 14 söner på 22 månader
Citera
2007-03-13, 16:44
  #438
Medlem
guldkorns avatar
Den store danske författaren HC Andersen var en hypokondriker av stora mått och dessutom sjukligt rädd att bli levande begravd (vem är inte det).
Varje kväll innan han gick och lade sig skrev han en lapp med budskapet:
"Jag är inte död, bara skendöd!"
Denna placerade han på mattan framför sängen där den omöjligt kunde missas. Varje morgon fann hans betjänt lappen, läste den utan att ändra en min och kastade bort den.

Den sköna Josephine Baker befann vid ett tillfälle på en extremt elegant mottagning i Paris på samma fest närvarade även Marsalk Juin, en uppsatt fransk millitär. Marsalken var mycket missnöjd med kvinnornas dyrbara utsmyckningar. Fröken Baker frågade vad det är som är fel och får till svar:
- All den här lyxen irriterar mig. Vet ni att de franska kvinnornas årliga utgifter för smycken och kläder är dubbelt så stor som vår samlade millitärbudget?
- Det är möjligt, svarade Baker, men vet Ni herr Marsalk, att de franska kvinnorna också gör minst dubbelt så många erövringar.
Citera
2007-03-19, 15:13
  #439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Jernkrok
Liberalen John Adams (en founding fathers, när vän och arbetskamrat med Thomas Jefferson) sista ord lär enligt sägnen ha varit:

"Thomas Jefferson still survives.."

Omedveten om att Thomas avlidit bara några timmar tidigare..

The story, of course, is in reference to John Adams and Thomas Jefferson dying on the same day which just happened to be the United States semicentennial, July 4, 1826. John Adams final words were of his lifetime political rival Thomas Jefferson. Adams died moments after uttering the phrase, "Jefferson Lives", not knowing that Jefferson had actually passed hours before in Monticello, Virginia.
Citera
2007-03-20, 15:20
  #440
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av observator M
Anakronism. De första vita som var i kontakt med detta folk var holländare. "Hottentott" är ljudhärmande
Partypooper
Läs om, läs rätt. Skrev jag att de första vita som stötte på khoikhoi var britter? Tråden heter för övrigt Roliga historiska anekdoter...

Detta är egentligen ingen anekdot men visst är det lite "udda" att Kaliningrad fortfarande heter Kaliningrad. "Staden" har fått sitt namn efter Michail Kalinin, mannen bakom Katynmassakern. Å andra sidan är ryssarna antagligen inte speciellt sugna på att byta tillbaka till Königsberg...
Citera
2007-03-20, 15:29
  #441
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske
Under franska revolutionen så undrade Marie Antoinette varför folket var så upprört. Någon förklarade att de var hungriga och ville ha bröd. Marie Antoinette sade då:
-Men de kan väl äta bakelser!

Det presenterades som fakta när jag gick i gymnasiet. Har hört senare att det är en som du säger myt.
Citera
2007-03-20, 16:41
  #442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Detta är egentligen ingen anekdot men visst är det lite "udda" att Kaliningrad fortfarande heter Kaliningrad. "Staden" har fått sitt namn efter Michail Kalinin, mannen bakom Katynmassakern. Å andra sidan är ryssarna antagligen inte speciellt sugna på att byta tillbaka till Königsberg...
Var väl inte speciellt roligt?
Citera
2007-03-20, 16:47
  #443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Vad har du fått detta ifrån? Stalin var väl aldrig utanför Ryssland/Sovjet innan han ledde landet?
Som jag nämnt tidigare i tråden var Stalin på en partikongress i Stockholm 1906 så ja han har varit utanför Ryssland och är dessutom född i Georgien som förvissso var en del av Tsarryssland.
Citera
2007-03-20, 17:20
  #444
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Var väl inte speciellt roligt?

Njääeee...
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Som jag nämnt tidigare i tråden var Stalin på en partikongress i Stockholm 1906 så ja han har varit utanför Ryssland och är dessutom född i Georgien som förvissso var en del av Tsarryssland.

Det stämmer. Stalin och Lenin har väl t.o.m. besökt Malmö(genomresa, hehe) tillsammans, vet att Lenin varit här. Tror t.o.m. att det står i Montefiores bok om Stalin på vilken adress Stalin bodde på i Stockholm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback