Citat:
Ursprungligen postat av
han solo
Intressant och roligt läsning. Skulle vara lajbans med lite storys från krigen i Vietnam mot Frankrike och USA.
Vad roligt att anekdoterna uppskattas. Och vad gäller din önskan ska jag nog kunna ordna något. Om kriget i Vietnam, på 60-talet när fransmännen åkt hem och amerikanarna var där, har jag ju läst ett och annat. Till exempel
Colin Powells memoarer "My American Journey" från 1996. Powell var som alla minns USA:s försvarschef i Gulfkriget 1990-91; han blev krigshjälte och senare utrikesminister åt George Bush. Som sådan startade han Irak 2.0. Sedan avgick han, fick Enron-priset för medborgerliga bragder och försvann ur sikte.
Nåväl. I början av 60-talet gjorde Powell sin första Vietnamvända som rådgivare. Han hamnade först i en postering i djungeln som hölls av Sydvietnams armé. Posteringen bestod av en kontingent soldater och en helikopterlandningsplats. Powell frågade:
- Varför är posteringen här?
- För att skydda landningsplatsen, blev svaret.
- Men varför är landningsplatsen här?
- För att försörja posteringen...
Det var det klassiska tomgångsläget, rundgångsstrategin från första världskriget i repris:
We are here because we are here because we are here...
Powell var militärrådgivare, en av tiotusentals amerikanska militärer som skulle skydda Sydvietnam från att slukas militärt av Nordvietnam. Nord hade startat ett uppror i söder med Viet Minh som marionetter (källa: Stanley Karnow, "Vietnam", 1992). Powell var rådgivare för Sydvietnams armé och följde ett förband vietnamesiska soldater ut på patrull en dag. När en viss Norman Schwarzkopf patrullerade med sina vietnamska jägare hade de ankor fastbundna i stridsselarna, med ihopbundna näbbar så att de var tysta; Powells soldater hade också ”maten med sig” i form av grisar, som gick för egen maskin men som väsnades som grisar plägar göra... På nätterna gjorde man också upp stora eldar för matlagning, föga jägarmässigt: skenet syntes lång väg. Mirakulöst nog klarade man sig från att bli överfallna av gerillan. Dock stupade en soldat följande dag för en kula avlossad ur bakhåll; Powell fick därmed se sitt första lik, en nyttig erfarenhet för en officer. En Eisenhower och en Bradley hade till exempel inte sett något sådant förrän de kom till Nordafrika 1942 och redan var generaler.
Under Powells andra Vietnamvända 1968 blev han underhållsansvarig i en bataljon; en av uppgifterna var att varje eftermiddag flyga ut Coca-Cola till kompanierna. En viktig uppgift...!
Detta inlägg ska handla om Vietnam. Men en OT-grej om Powell måste jag ta med. Före sin första Vietnamvända var han nämligen i Västtyskland som fänrik i den amerikanska armén där, 7:e armén. När han en dag kördes i sin befälsjeep ute på övningsfältet stannade föraren och kallade fram en soldat som stod vid vägkanten. Denne uppmanades hälsa på Powell vilket Powell gärna gjorde -- för det var ingen mindre än Elvis Presley, rocksångaren vars karriär nu hamnat i ett märkligt bakvatten i och med inkallelsen.
Presely lumpade alltså i 7:e armén vid den här tiden, slutet av 50-talet. Tillfrågad på en presskonferens om värnplikten haft någon stillande effekt på honom sa Elvis för övrigt detta: "Well, I was in tanks for a while, and they can rock’n’roll quite a bit!” När Powell hälsat på Presley hände inget mer men Powells barn var mäkta imponerade över det hela, att deras far skakat hand med denne rockidol. Jag tycker också det var mäktigt; en anekdot som denna är full av innebörder. Det är "bilden som säger mer än tusen ord". Jag menar, Powell gjorde mer i sin karriär än att åka jeep i Tyskland och heja på Elvis, men visst har en sådan här episod status, den har historisk-mytologisk dignitet.
- - -
Jag nämnde nyss
Norman Schwarzkopf. I dennes memoarer "Man behöver inte vara hjälte" (1993) står det en del matnyttigt om Vietnam. Norman var som sagt där och han var rådgivare åt sydvietnamesiska fallskärmsjägare i början. Sedan blev han chef för en amerikansk bataljon; detta var efter 1965 når USA gått in med reguljär trupp. Scenen i memoarerna när han tar över sin bataljon är som Patton i Nordafrika i miniatyr: en stursk officer kommer till en avkrok för att rycka upp en nergången enhet. För där kommer han i sin helikopter, Schwarzkopf, och dirigeras till marken av en föga förtroendeingivande typ med röd snusnäsduk om huvudet.
Det visar sig vara plutonchefen.
Schwarzkopf går runt på posteringen och tittar. Vaktposten har en rostig kulspruta, transistorradio att roa sig med -- och ett decimetergrunt värn. Norman tror knappt sina ögon. Han säger till vakten: ”Okej, nu övar vi. Skydd!” Vilket denne så klart inte kan göra, han står där bara fåraktigt i sin grunda grop. -- I samma läger går folk runt utan hjälm och vapen och är orakade och otvättade, larmmineringar hänger och rostar, vaktposter står fel. Schwarzkopf samtalar bland annat med en kompanichef som inte bär hjälm; denne säger frankt att han inte har någon. ”Va, ingen hjälm?” säger Schwarzkopf, och kaptenen svarar att man inte använder hjälmar, deras uppgift är ju... varvid Schwarzkopf avbryter och säger: ”Kom inte och lär mig hur man leder operationer i fält!”
Schwarzkopf ryckte upp bataljonen och fick den att lösa sina uppgifter. Hans ledningsfilosofi var: "Jag är inte här för att vinna någon popularitetstävling!" Att bli populär bland manskapet var inte hans mål. Han skulle leda en bataljon i strid. Men det enda som gör en ledare respekterad är just detta, att leda med rimligt hårda bandage. Man måste peka med hela handen och projicera sin vision på förbandet -- så att inte allt går söderut, som det ju höll på att göra med aktuell bataljon när han fick den på sin lott.