Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-25, 17:12
  #1
Avstängd
Först vill jag säga detta är inga inlämningsuppgifter så det är fritt fram (och det uppmanas även av läraren att göra det) att diskutera frågorna. Det är för ens egen skull att man har förstått (eller att man inte har förstått).

En av frågorna lyder

3. Vad menas med inertialsystem?
4. En version av relativitetsprincipen lyder: “Alla inertialsystem ärr likvärdiga”. Ge exempel på ett hypotetiskt experimentresultat som skulle motsäga denna princip!


3. Om jag förstått rätt är två inertialsystem ekvivalent om de rör sig med en konstant hastighet eller står stilla. Om de rör sig eller står stilla är relativt, men det viktiga är att de accelererar EJ.

4. Om jag står stilla och släpper en boll rakt ner utan kraft mer än gravitationskraften så landar den vid mina fötter. Om den inte skulle falla ner rakt under mig så skulle jag befinna mig i ett system som accelerera (tex en bil som plötsligt bromsar). Bollen skulle då fara i samma fart som hela systemets fart var när jag släppte bollen. Nu så är rör sig plötsligt bilens "rum" åt "vänster" men kulans hastighet åt "höger" vilket resulterar att bollen kommer röra sig åt höger och träffa vindrutan.

Har jag tolkat (mina egna ord) rätt? eller har jag helt fel?
Citera
2017-06-25, 19:12
  #2
Medlem
Har jag tolkat (mina egna ord) rätt? eller har jag helt fel?[/quote]
Fråga 3 har du svarat bra på.

Fråga 4 verkar du inte ha uppfattat korrekt. Du verkar jämföra ett inertialsystem med ett accelererat system. Det är inte vad frågan går ut på.
Citera
2017-06-25, 20:05
  #3
Avstängd
Ok jag lånar Gallielos resonemang. Anta att du är i en stillastående båt där du går ner i kajutan utan fönster så du ser inget utanför. Du kastar en boll rakt upp och ner. bollen kommer alltid landa vid dina fötter. Anta nu att båten rör på sig med konstant hastighet till "höger". Om bollen nu skulle landa till "vänster" om din fötter skulle det strida mot att alla initalsystem är ekvivalenta, det skulle ge en motsägelse mot svaret på 3.
Citera
2017-06-25, 20:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstHopper
Ok jag lånar Gallielos resonemang. Anta att du är i en stillastående båt där du går ner i kajutan utan fönster så du ser inget utanför. Du kastar en boll rakt upp och ner. bollen kommer alltid landa vid dina fötter. Anta nu att båten rör på sig med konstant hastighet till "höger". Om bollen nu skulle landa till "vänster" om din fötter skulle det strida mot att alla initalsystem är ekvivalenta, det skulle ge en motsägelse mot svaret på 3.
Det var bättre!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback