Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-25, 22:25
  #13
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utled
En björk-invasion skadar inte. Kan man såga ved av längre fram. Och så blir det mindre intressant för älgen att äta upp asken om det finns björk i närheten.

4-5 år sedan har björken tagit över stället, och roffar åt sig allt sol ljus från dom andra träden.

Så röjning är rätt nödvändigt, blir inte så mycket ved av ung björk, långt och smallt, men har man mycket fritid kanske det blir lönt att ta tillvara på pinnarna, men det blir mycket jobb.

Björkar är dock inte speciellt intressant för älgar, men tall smaskar dom gärna på, eller gran men tall i första hand.
Ask vet jag ej men det verkar du veta.

Ja kul med en skog i mångfald, hoppas det går bra!
Citera
2017-06-26, 01:54
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utled
Har tillgång till ett litet kalhygge efter att min far lät hugga ned träden där. Plätten är jag vet inte hur stor men ganska liten. Högst några hektar. Nu undrar jag vad man kan göra där om man vill öka den biologiska mångfalden lokalt.

Du kan ringa till närmast Universitet som har experter på skogsbruk och fråga om de vill göra en fältstudie tex
Alltså biologisk mångfald är ju ett sådant där relativt innebegrepp som ingen vet vad det innebär. Om en stor grupp fiskmåsar och sillgrisslor skulle häcka där så skulle man ju kalla det för stor biologisk mångfald.
Men så är det ju inte.

Men på det mikroskopiska planet så är ett kalhygge nästan lika artrikt som en vanlig skog. Med lupp och förstoringsglas så kan man se mycket spännande på ett kalhygge, så det här med "naturskog" och "trollskogar" är något som "bara" vi människor upplever.

Skulle vi människor vara lika små som tex trollsländor så skulle vi själva uppleva naturen annorlunda och vara lika nöjda med ett kalhygge som en vanlig skog.

Efter en 30 år ungefär så kan du inte längre se att det varit ett kalhygge där, utan där finns nu ny skog istället. Och 30 år är just ingenting i en skogs 1000 åriga historia.

Att kalhugga är ungefär detsamma som att det varit skogsbrand där. I produktiv skogsmark så hugger man ner träden efter ungefär 60-90 år.

En 20 plantor är just ingenting att plantera, Själv tycker jag det är lite spännande med tex lärkträdet. Det finns bara i ett rätt litet antal lokaler i Sverige, Men har ett vackert, värdefullt och mycket tåligt virke

Lärkplantorna bör stå rätt nära varandra för att kottarna ska bli befruktade och ge frön
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback