Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-25, 15:40
  #1
Medlem
Machiavellys avatar
Tja FB,

Sedan min förra tråd jag skapade angående frontdiffen som pajade på min BMW (och som gjort mig känd på denna delen av forumet) pga felaktiga mått på däcken har jag nu gått in i andra tankar. Nämligen vad för slags service jag borde utföra på mina två bilar förutom den gamla vanliga servicen.

Volvo S80 1999 med manuell växellåda:
1) Bör jag byta oljan till växellådan eller inte? Bilen har rullat 30.000 mil och jag har aldrig bytt eller fyllt på växellådans olja. Men är det kanske något jag borde passa på att göra eller är det nåt man helt enkelt inte gör?

BMW 5-serie 2015 med fyrhjulsdrift och automatisk låda:
1) Jag har tänkt att byta växellådans olja vid ca 80.000km eftersom det är rekommenderat att göra detta. Man ska inte lita på BMWs Longlife-olja utan man ska byta ut denna efter 80.000-120.000 km senast. Vad säger ni om detta? Är detta ett korrekt påstående?

2) Byta oljan till fördelningslådan/frontdiffen? Detta var den del som gick sönder pga mitt dåliga däckval och oljan läckte ju som in i helvete från frontdiffen. Bör jag om några år byta oljan från dessa igen? Eller är detta onödigt? Jag vill helst inte att den rasar pga att oljan inte är korrekt skött och BMW har aldrig sagt att man ska byta olja på nåt förutom motorn, men många gör det endå på olika komponenter?

Finns det något annat som ni tycker man ska underhålla genom oljeservice som vanligtvis INTE är speciellt känt, så lämna gärna en sådan kommentar!
__________________
Senast redigerad av Machiavelly 2017-06-25 kl. 15:45.
Citera
2017-06-25, 16:36
  #2
Medlem
Dreadlockdickies avatar
Det kan ju inte skada att byta olja i en låda, speciellt om den är seg eller växlar dåligt (automat) , böt nyligen i min Volvo 940-91 med od den var seg att växla och få i od:n men efter bytt den mörka oljan så funkar den fint nu , har gjort liknande operation på en Audi a8 4,2 -95 och den funkade mycket bättre i automatlådan efter oljebytet slirade innan , så här man problem är det väl det första man testar tror jag
Citera
2017-06-25, 17:15
  #3
Medlem
Dreadlockdickies avatar
Byt även filtret i automaten är min rekommendation när man ändå byter oljan , kolla även ev magnetplugg så ser man lådans kondition oxå , dåligt med metallflis på den
Citera
2017-06-25, 18:15
  #4
Medlem
snusaren92s avatar
Alla beg bilar ja köper byter jag olja samt filter i bland kollar jag vevhus venten,
Sen om jag gör en hel service så kör jag okej byte okej filter luft filter tändstift.
1000mil servise är detta.
Sen växellådor behöver man ju bara bry sig om när det gäller automat 10000 mil.
Men lika där köper du beg bil så kan man aldrig säkert veta och det kan vara lönsamt för synd ringar
Citera
2017-06-25, 18:23
  #5
Medlem
Servals avatar
Biltillverkarnas lifetimesnack angående oljor i diffar och växellådor ska du INTE lita på. Lita istället på tillverkaren av diffen/v-lådan.

Samma sak med tändstift. Tror Bmw plockat bort dom helt från CBS (kolla servicemenyn)

Vad gäller oljeservice (motorolja) så serva din Bmw tätare än longlifeintervallet, om du planerar att behålla den en längre tid.
__________________
Senast redigerad av Serval 2017-06-25 kl. 18:42.
Citera
2017-06-25, 20:58
  #6
Medlem
En manuell växellåda ska oljenivån kollas med 3-6000 mil intervall och fyllas på om det fattas olja
man kan byta när den gått ca 4-6000mil sedan ca varje 12000mil

Oljan ska uppfylla API-GL4 och om diffbroms finns ska den innehålla LS-tillsats

exempel på olja
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...90-2000023996/

en del växellådor är fyllda med en rak SAE-75W olja men man kan byta till SAE-75W-90
Citera
2017-06-25, 23:50
  #7
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
En manuell växellåda ska oljenivån kollas med 3-6000 mil intervall och fyllas på om det fattas olja
man kan byta när den gått ca 4-6000mil sedan ca varje 12000mil

Oljan ska uppfylla API-GL4 och om diffbroms finns ska den innehålla LS-tillsats

exempel på olja
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...90-2000023996/

en del växellådor är fyllda med en rak SAE-75W olja men man kan byta till SAE-75W-90

Hur kan jag ta reda på vad för typ av olja som finns till just min växellåda och kan man fylla på eller mäta oljenivån själv?

Roligt namn förresten haha.
Citera
2017-06-26, 14:06
  #8
Medlem
Det finns smörjmedelstabeller man kan söka i
http://applications.castrol.com/oils...912.1498316025
http://valvoline-eu.lubricantadvisor....aspx?lang=Swe
https://www.okq8.se/pa-stationen/mot...uiden/#/search

på en manuell växellåda finns vanligtvis en nivåplugg, lossa nivå-pluggen, om det fattas olja fyll på med tratt å slang tills det rinner över

Automat: det finns vanligen nivårör med botten plugg
sök på internet för just eran växellåda för tillvägagångsätt
Citera
2017-06-26, 16:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusaren92
Alla beg bilar ja köper byter jag olja samt filter i bland kollar jag vevhus venten,
Sen om jag gör en hel service så kör jag okej byte okej filter luft filter tändstift.
1000mil servise är detta.
Sen växellådor behöver man ju bara bry sig om när det gäller automat 10000 mil.
Men lika där köper du beg bil så kan man aldrig säkert veta och det kan vara lönsamt för synd ringar


Menar du att man aldrig ska byta i en manuell ?
Citera
2017-07-14, 21:25
  #10
Medlem
snusaren92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriost.O
Menar du att man aldrig ska byta i en manuell ?
Det går ju men det är ju en manuell kopling och du har ingen olje sticka heller.
Det är stor skillnad på oljiga drev än kolvar som går upp och ner 😋
Citera
2017-07-17, 16:52
  #11
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Biltillverkarnas lifetimesnack angående oljor i diffar och växellådor ska du INTE lita på.

Jodå, det är ganska tillförlitligt. D.v.s. man har valt att begränsa bilens livstid till oljans livstid.
Citera
2017-07-17, 19:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Tja FB,

Sedan min förra tråd jag skapade angående frontdiffen som pajade på min BMW (och som gjort mig känd på denna delen av forumet) pga felaktiga mått på däcken har jag nu gått in i andra tankar. Nämligen vad för slags service jag borde utföra på mina två bilar förutom den gamla vanliga servicen.

Volvo S80 1999 med manuell växellåda:
1) Bör jag byta oljan till växellådan eller inte? Bilen har rullat 30.000 mil och jag har aldrig bytt eller fyllt på växellådans olja. Men är det kanske något jag borde passa på att göra eller är det nåt man helt enkelt inte gör?

BMW 5-serie 2015 med fyrhjulsdrift och automatisk låda:
1) Jag har tänkt att byta växellådans olja vid ca 80.000km eftersom det är rekommenderat att göra detta. Man ska inte lita på BMWs Longlife-olja utan man ska byta ut denna efter 80.000-120.000 km senast. Vad säger ni om detta? Är detta ett korrekt påstående?

2) Byta oljan till fördelningslådan/frontdiffen? Detta var den del som gick sönder pga mitt dåliga däckval och oljan läckte ju som in i helvete från frontdiffen. Bör jag om några år byta oljan från dessa igen? Eller är detta onödigt? Jag vill helst inte att den rasar pga att oljan inte är korrekt skött och BMW har aldrig sagt att man ska byta olja på nåt förutom motorn, men många gör det endå på olika komponenter?

Finns det något annat som ni tycker man ska underhålla genom oljeservice som vanligtvis INTE är speciellt känt, så lämna gärna en sådan kommentar!

Du verkar ha koll på att när man ska byt oljan och det enda jag tycker är att du byter till ny olja i förelningsdiffen och inget annat i onödan. Sedan följer du givetvis rekommenderade oljebyten som vanligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback