• 1
  • 2
2017-06-25, 15:09
Medlem
Hej.

Jag kommer få en summa på cirka 1.5miljon av en familjemedlem och undrar hur det kommer funka, hon har dessa pengar på sitt vanliga konto och vi tänkte gå till banken och göra en överföring.
Det jag är orolig över är hur fan funkar det med alla skatter som kanske kan komma på det?

Kommer min vanliga skatt höjas otroligt för jag nu helt plötsligt har nån miljon på kontot?
Vad borde jag tänka på? Hur kan jag undvika skatt problem?
Alla tips välkomnas.

TACK
Citera
2017-06-25, 15:12
Medlem
revodnebs avatar
Gåvoskatten är avskaffad.
Citera
2017-06-25, 15:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Hej!
Det finns ingen gåvoskatt längre så du får ge eller ta emot 1,5 miljoner av en släkting utan att skatteverket informeras!
Det räknas inte som inkomst av tjänst så det påverkar inte din inkomstskatt alls!

Även arvsskatten är avskaffade så du behöver inte fråga här om den heller när den dagen kommer!
Citera
2017-06-25, 15:13
Medlem
Vi har ingen gåvoskatt i Sverige. Bara relaxa och njuta av stålarna. Kan vara bra att skriva ett papper på att det är en gåva bara.
Citera
2017-06-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Hej.

Jag kommer få en summa på cirka 1.5miljon av en familjemedlem och undrar hur det kommer funka, hon har dessa pengar på sitt vanliga konto och vi tänkte gå till banken och göra en överföring.
Det jag är orolig över är hur fan funkar det med alla skatter som kanske kan komma på det?

Kommer min vanliga skatt höjas otroligt för jag nu helt plötsligt har nån miljon på kontot?
Alla tips välkomnas.

TACK

1. Det finns ingen gåvoskatt.
2. Du bör få ett vidimerat bevis på att det är en gåva ifall någonting händer och skatteverket kommer och frågar.
3. Det som kan hända är att eventuella bostadsbidrag/socialförsäkringsbidrag eller motsvarande försvinner. Ifall ni/du får några av dessa.
Citera
2017-06-25, 15:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej.

Alla tips välkomnas.

TACK

Gåvoskatten avskaffades i Sverige för 13 år sedan.
Citera
2017-06-25, 17:27
Medlem
herrstorks avatar
Möjligtvis kan det räknas som förskott på arv. Om ni är i såna släckt förhållanden.
Citera
2017-06-26, 13:24
Medlem
Tack för klargörande.
Förmögenhetskatten då? Hur funkar det?
Citera
2017-06-26, 13:47
Medlem
Citat:
Tack för klargörande.
Förmögenhetskatten då? Hur funkar det?

Också borttagen! https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B...katt_i_Sverige
Citera
2017-06-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Gåvoskatten avskaffades i Sverige för 13 år sedan.
Hoppas den aldrig kommer tillbaka. Lortigaste skatten av alla. Tillsammans med förmögenhetsskatten.
Citera
2017-06-26, 15:52
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Hoppas den aldrig kommer tillbaka. Lortigaste skatten av alla. Tillsammans med förmögenhetsskatten.

Jag skulle vilja säga att gåvoskatten var ett snäpp värre än gåvoskatten för den var riktigt jävlig på alla sätt och vis.
Citera
2017-06-26, 22:01
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Jag skulle vilja säga att gåvoskatten var ett snäpp värre än gåvoskatten för den var riktigt jävlig på alla sätt och vis.
Hur tänkte du här?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in