Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-11, 19:33
  #13
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Det trodde jag med först, men nu när jag kollade idag så hade visst port 80 öppnats, vet inte om det kan ha varit någon fördröjning. Alla port checker-hemsidor verkar i alla fall säga att den är öppen

Tråkigt nog så fungerar det fortfarande inte.

Något som jag tycker är konstigt är att när jag försöker komma åt hemsidan via den publika IPn 158.174.xx.xx på min mobiltelefon på 4G-nätet så laddar den i ca 10 sekunder, och sen redirectas man till 192.168.2.xx-addressen. Men det går ju inte så bra när jag är utanför nätverket...

Pröva med en annan router..
Citera
2017-06-12, 21:11
  #14
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja men då har du skrivit nåt fel i din webbserver.
Antingen i .conf-en, .htaccess eller i din html/php

Läs i webbserverns loggar!!

Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Pröva med en annan router..

Hej igen, har tyvärr inte möjlighet att prova med annan router då blir det att köpa ny...


Här är mina conf-filer:

/etc/nginx/nginx.conf

/etc/nginx/sites-enabled/minwordpress

Börjar ana mer och mer att detta har att göra med min ISP... fast hur kommer det sig då att alla hemsidor påstår att min port 80 faktiskt är öppen?

Här är en bit ur access-loggen, som ni ser funkar http-requestsen jättebra internt, men när jag försöker med en extern IP så får jag inga POSTS tillbaka

Error.logen säger ingenting...
Citera
2017-06-13, 07:33
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Din .conf/wordpress gör ett halvhjärtat försök till "virtual-hosts" så att din wordpress nog inte existerar på den externa adressen.
Rensa och lägg till lämpliga server-alias samt skippa try-files som ger dina 301-redirect

ISPn är oskyldig men kan förstås inte hjälpa dig med 192.168. utifrån...
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-06-13 kl. 07:37.
Citera
2017-06-13, 20:54
  #16
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Din .conf/wordpress gör ett halvhjärtat försök till "virtual-hosts" så att din wordpress nog inte existerar på den externa adressen.
Rensa och lägg till lämpliga server-alias samt skippa try-files som ger dina 301-redirect

ISPn är oskyldig men kan förstås inte hjälpa dig med 192.168. utifrån...

Hej och tack för svaret

Jag har kommenterat ut 'try-files' under 'location' men det fungerar fortfarande inte. Vad kan det annars vara som redirectar till 192.-adressen?
Skulle du vilja precisera vad du menar med "Rensa och lägg till lämpliga server-alias"? Som du förstått så är jag helt ny på detta och skulle vara tacksam för enkla och raka instruktioner

Sorry om detta blir lite utdraget, jag borde nog ha startat en egen tråd Skål
Citera
2017-06-13, 20:59
  #17
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
listen 80 default_server;
listen [::]:80 default_server ipv6only=on;

Jag har för mig att detta ställt till det för mig tidigare med både IPv4 och 6 på samma port. Och enligt din setup så ska den inte lyssna på IPv4 alls..

Citat:
Post Nginx version 1.3.4 the default for ipv6only is set to ‘on’ meaning that only IPv6 con*nec*tions will be handled.


https://codinginthetrenches.com/2013...etting-gotcha/

Du kan kolla vad som lyssnar på vilken port med:
Kod:
sudo netstat -plnt
Citera
2017-06-13, 21:07
  #18
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Jag har för mig att detta ställt till det för mig tidigare med både IPv4 och 6 på samma port. Och enligt din setup så ska den inte lyssna på IPv4 alls..



https://codinginthetrenches.com/2013...etting-gotcha/

Du kan kolla vad som lyssnar på vilken port med:
Kod:
sudo netstat -plnt

Tack, tog bort ipv6 men blev ingen skillnad...

Här har ni dagens conf:


Körde netstat:

Citera
2017-06-13, 21:33
  #19
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Tack, tog bort ipv6 men blev ingen skillnad...

Jadu.. Om vi utesluter Nginx från ekvationen. Kan du sätta en forward på port 22 och se om du kan nå din burk med SSH istället?
Citera
2017-06-14, 17:01
  #20
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Jadu.. Om vi utesluter Nginx från ekvationen. Kan du sätta en forward på port 22 och se om du kan nå din burk med SSH istället?

Jag har bara kört med SSH så ja port 22 är öppen och SSH funkar att ansluta med från externt nätverk
Citera
2017-06-15, 07:42
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Jadu.. Om vi utesluter Nginx från ekvationen. Kan du sätta en forward på port 22 och se om du kan nå din burk med SSH istället?

Jag har bara kört med SSH så ja port 22 är öppen och SSH funkar att ansluta med från externt nätverk
Detta gör mig (oss?) ännu mer övertygad om att du försöker bita en större tugga än du förmår.

Det kvarvarande problemet ligger inte (huvudsakligen iaf) hos vare sig operatör eller hemmarouter, utan ligger i att du behöver använda NAT/PAT.

Kraftfulla webbservrar som Apache och Nginx har drösvis med konfigurationsmöjligheter, varav t.ex några fokuserar på att köra massor av sajter på samma ip-adress och några fokuserar på att klara massor av samtidiga klientanrop ("prestanda").

På dessa kan man installera CMS-system som Wordpress, som då naturligtvis behöver kunna konfigureras även för såväl virtual-hosts(sajter) och nätverksprestanda ur sitt eget perspektiv.

Men det existerar naturligtvis ingenting som hjälper den som försöker köra sin server bakom NAT, eftersom det egentligen är ett icke-problem (och dessutom ett djävulens påfund).

Jag påstår varken att det är omöjligt eller ens svårt att köra sin webbserver bakom NAT. Men det är inte alls standardkonfigurationen! Och inte heller ett vanligt/"populärt" problem, så du hittar knappt något i dokumentationen eller i FAQer/Forum/webbsök om ditt problem.

Så jag återkommer till mina första tips för att lyckas bakom NAT:
Avstå från virtual-hosts om du bara behöver en sajt.
Och det kan mycket väl underlätta om du ser till att webbservern inte svarar/lyssnar på IPv6 alls.
Och är du inte stjärna på Wordpress-konf. ännu, så börja då med statisk html med en intern länk till ännu en statisk-html-sida. När du når dessa från internet (och med "rena" webbserver-loggar), så kan du ominstallera Worpress med ett sannolikt bättre resultat.
Citera
2017-06-15, 08:12
  #22
Medlem
Jag läste nu dina inlägg igen och hittade detta:
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
...
Jag beställde ju en publik IP via bahnhof på denna sida https://www.bahnhof.se/support/categ...-publik-ip/245 och angav Mac-adressen för min Raspberry. Dom bekräftar att ändringen är gjord men min Raspberry har fortfarande samma publika IP som alla andra på mitt nätverk?

Är det någon inställning i Nginx som jag måste ändra så att den går att nå från externa nätverk och inte bara interna?
...
Det betyder att du får den beställda ip-adressen när nu ansluter denna mac-adress UTANFÖR din hemmarouter eller istället för den. Dvs prova att koppla routens WAN-port och din Pi till en liten switch och sedan till bredbandsuttaget.

Då hamnar din webbserver på internet "på riktigt" och kan nås från alla håll på sin publika adress (men ej någon 192.168. längre!). Och inga NAT-restriktioner längre!! :-) Kanske får den t.o.m en fungerande IPv6 av Bahnhof på köpet!
Citera
2017-06-25, 13:34
  #23
Moderator
vhes avatar
Tråd utbruten från (FB) Stora tråden för små problem - Linux

/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback