Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-25, 13:23
  #1
Medlem
Hej, lite novis inom detta område men har några frågor som någon förhoppningsvis kan hjälpa mig med. Har sedan ett par år tillbaka byggt ett nytt hus med min router nere i teknikrummet som är en cisco MV-320. har även Sonos burkar där nere kopplade till routern samt en extern hårdisk (WD mycloud).

Problemet är att signalen på övervåningen ibland blir lite svag så när man t. ex ska spela musik via Sonos så tappar den signalen. Köpte därför en accespunkt, cisco (https://www.komplett.se/product/8349...-access-point#) för att ha på övervåningen.

problemet blir ju nu att jag får en ny anslutning från accesspunkten på övervåningen och det går då inte att komma åt varken Sonos eller molnet. Har jag helt enkelt köpt fel? skulle jag ha köpt en wifi range extender istället? vill ju ha kvar signalen nere också från routern så att brygga den är ju inte heller ett alternativ. Känns onödigt att ha köpt grejer för 3000 kr också

Någon som har ett tips om hur jag löser detta på bästa sätt

Tacksam för svar..
Citera
2017-06-25, 14:16
  #2
Medlem
St-Sixtuss avatar
Inte så insatt i det tekniska men för min egen del så bytte jag region i min router från
europa till usa och fördubblade uteffekten. Inte lagligt men vem ska kunna kolla hur din router är
konfigurerad?

Går kanske inte att göra på alla routrar men min Netgear gick det på.

Jag gick från ingen kontakt till fullt spett i min källare där jag inte hade täckning alls
innan regionbytet.
Citera
2017-06-25, 16:33
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
problemet blir ju nu att jag får en ny anslutning från accesspunkten på övervåningen och det går då inte att komma åt varken Sonos eller molnet.

Fattar inte vad du menar med "ny anslutning".

Hur har du anslutit accesspunkten?
Citera
2017-06-25, 20:12
  #4
Medlem
Ja, jag har anslutit den uppe men då får jag ju två wifi-anslutningar. en från routern och en från accesspunkten..

Mvh
Citera
2017-06-25, 22:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norttte
Ja, jag har anslutit den uppe men då får jag ju två wifi-anslutningar. en från routern och en från accesspunkten..

Mvh

Ja klart du får två wifi-anslutningar, är jue det du har.
Du kan döpa båda nätverken till samma sak och sätta samma krypteringsnyckel på båda så kommer respektive trådlös enhet att ansluta till den som har bäst täckning. Däremot så kommer roaming mellan de två nätverken inte att fungera speciellt bra(tex om du går runt med datorn/telefon osv mellan våningar), för det krävs dyrare utrustning.

Angående att du inte kommer åt Sonos & "molnet",,, kommer du åt andra grejer från den nya wifi-anslutningen? Internet? Routern?
Citera
2017-06-26, 15:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Ja klart du får två wifi-anslutningar, är jue det du har.
Du kan döpa båda nätverken till samma sak och sätta samma krypteringsnyckel på båda så kommer respektive trådlös enhet att ansluta till den som har bäst täckning. Däremot så kommer roaming mellan de två nätverken inte att fungera speciellt bra(tex om du går runt med datorn/telefon osv mellan våningar), för det krävs dyrare utrustning.

Angående att du inte kommer åt Sonos & "molnet",,, kommer du åt andra grejer från den nya wifi-anslutningen? Internet? Routern?


Ja internet funkar kanon från accesspunkten men Sonos och molnet kommer jag inte åt om jag är ansluten till accesspunkten. Med krypteringsnyckel menar du då lösenord?

Trodde jag köpt relativ dyr utrustning redan för ca 5000 kr

Mvh
Citera
2017-06-26, 15:48
  #7
Medlem
Hur sitter accesspunkten kopplad till routern i teknikrummet? Via wifi eller kabel? Om kabel, går den in i din huvudrouter eller in i någon annan enhet?

Jag har samma uppsättning som dig. En huvudrouter på nedervåningen och en accesspunkt på övervåningen. Övervåningen har jag döpt till något annat eftersom jag föredrar det på det viset. Går utan problem att använda såväl Chromecasts som nätverkslagring.

För att ställa in accesspunkten på 'repeaterläge' ger man den samma SSID och lösenord som 'huvudroutern'. Det borde även du kunna göra. Nackdelen med detta precis som xenion beskriver är att det inte fungerar optimalt. Dina enheter kommer som regel bara byta mellan accesspunkt och huvudrouter om signalen i princip helt försvinner, den väljer inte per automatik den 'starkaste'. Personligen föredrar jag att ha två nätverk och byta mellan dem vid behov.
Citera
2017-06-26, 15:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainWater
Hur sitter accesspunkten kopplad till routern i teknikrummet? Via wifi eller kabel? Om kabel, går den in i din huvudrouter eller in i någon annan enhet?

Jag har samma uppsättning som dig. En huvudrouter på nedervåningen och en accesspunkt på övervåningen. Övervåningen har jag döpt till något annat eftersom jag föredrar det på det viset. Går utan problem att använda såväl Chromecasts som nätverkslagring.

För att ställa in accesspunkten på 'repeaterläge' ger man den samma SSID och lösenord som 'huvudroutern'. Det borde även du kunna göra. Nackdelen med detta precis som xenion beskriver är att det inte fungerar optimalt. Dina enheter kommer som regel bara byta mellan accesspunkt och huvudrouter om signalen i princip helt försvinner, den väljer inte per automatik den 'starkaste'. Personligen föredrar jag att ha två nätverk och byta mellan dem vid behov.


Hej, har kabel från mina Sonos burkar och molnet till huvudroutern. Accesspunkten har jag också kabel från huvudroutern. Då borde det väl funka för mig också??

Mvh
Citera
2017-06-27, 09:14
  #9
Medlem

Det borde fungera tycker jag. Varför det inte gör det är bortom min kunskap
Citera
2017-06-27, 13:30
  #10
Medlem
En bra och smidig lösning som funkar och styr trafiken själv
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.659373/strong-extender
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback