Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-25, 12:57
  #1
Medlem
adressandrings avatar
Jag har en hyfsat ny (2 - 2,5 år) tyngre tysk vagn med automat och en (jag tror att det heter?) sekventiell växellåda. Alltså en automatlåda där jag kan slå in semimanuellt läge och växla själv efter tycke.

Mina vänner har sagt till mig att jag inte skall använda denna. De säger att det sliter på växellådan att leka. "Bättre om man bara låter automaten jobba själv" - eller något sådant.

Fördelen för min del att använda mig av denna funktion är ju att jag kan motorbromsa innan rödljus eller växla ned innan uppförsbackar. Det skär i mitt huvud när datorn i bilen väljer att köra på jättelåga varv i en lång uppförsbacke. Man hör att den nästan behöver jobba.

Sliter det på bilen om jag använder min semimanuella växellåda till vardags? Sliter det att skifta mellan automat och den semimanuella 3 - 4 ggr per åktur á 40 min?
__________________
Senast redigerad av adressandring 2017-06-25 kl. 13:00.
Citera
2017-06-25, 13:35
  #2
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Jag har en hyfsat ny (2 - 2,5 år) tyngre tysk vagn med automat och en (jag tror att det heter?) sekventiell växellåda. Alltså en automatlåda där jag kan slå in semimanuellt läge och växla själv efter tycke.

Mina vänner har sagt till mig att jag inte skall använda denna. De säger att det sliter på växellådan att leka. "Bättre om man bara låter automaten jobba själv" - eller något sådant.

Fördelen för min del att använda mig av denna funktion är ju att jag kan motorbromsa innan rödljus eller växla ned innan uppförsbackar. Det skär i mitt huvud när datorn i bilen väljer att köra på jättelåga varv i en lång uppförsbacke. Man hör att den nästan behöver jobba.

Sliter det på bilen om jag använder min semimanuella växellåda till vardags? Sliter det att skifta mellan automat och den semimanuella 3 - 4 ggr per åktur á 40 min?
Borde väl bero på hur du använder det semimanuella läget skulle jag gissa? Att leka är aldrig bra för bilen men om du använder den för att få ett lämpligare varvtal i backar är det nog ingen större fara. Att leka och ligga och rusa motorn i 7000 rpm på låga växlar är aldrig bra för motorn vare sig du kör med en sekventiell låda eller en vanlig manuell.
Citera
2017-06-25, 14:07
  #3
Medlem
Det var länge sedan jag körde automatväxlat på riktigt, på den tiden var det 3- eller 4-växlade lådor utan någon avancerad elektronik.

I alla fall så gick det på den tiden att styra växlingarna med gaspedalen: Om man snabbt tryckte till på gaspedalen så växlade lådan ner - bra vid till exempel omkörningar. Om man istället släppte upp gaspedalen så växlade lådan upp - om man snabbt ville komma till cruising-läge.

Har du provat att trycka till på gaspedalen när du kommit en bit upp i backen? Det brukar (brukade) också finnas lägen på växelspaken som angav högsta växel man ville använda. Just om man körde i backar eller med tungt släp.
Citera
2017-06-25, 14:53
  #4
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Det var länge sedan jag körde automatväxlat på riktigt, på den tiden var det 3- eller 4-växlade lådor utan någon avancerad elektronik.

I alla fall så gick det på den tiden att styra växlingarna med gaspedalen: Om man snabbt tryckte till på gaspedalen så växlade lådan ner - bra vid till exempel omkörningar. Om man istället släppte upp gaspedalen så växlade lådan upp - om man snabbt ville komma till cruising-läge.

Har du provat att trycka till på gaspedalen när du kommit en bit upp i backen? .


Jo - det är så jag gör idag. Och det är lite tråkigt, att man skall behöva öka bränsleförbrukningen och öka farten för att växla ned?
__________________
Senast redigerad av adressandring 2017-06-25 kl. 14:55.
Citera
2017-06-25, 14:55
  #5
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Borde väl bero på hur du använder det semimanuella läget skulle jag gissa? Att leka är aldrig bra för bilen men om du använder den för att få ett lämpligare varvtal i backar är det nog ingen större fara. Att leka och ligga och rusa motorn i 7000 rpm på låga växlar är aldrig bra för motorn vare sig du kör med en sekventiell låda eller en vanlig manuell.

Det är först och främst att ligga på 2 - 3000 rpm i rejäla uppförsbackar.

När det är mycket snö ute gillar jag att ligga på högt varvtal. Jag har fått för mig att det ger mig mer kontroll över bilen.

Men frågan var väl om det var slitsamt på växellådan att byta från automat till sekventiell 3 - 4 ggr per körning?
Citera
2017-06-25, 15:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Jo - det är så jag gör idag. Och det är lite tråkigt, att man skall behöva öka bränsleförbrukningen och öka farten för att växla ned?

Sekventiell växellåda vet jag som sagt ingenting om, men när det gäller att styra med gaspedalen ska man alltså bara kicka till respektive lyfta på gasfoten några sekunder, sedan kör man som vanligt. Blir alltså bara någon milliliter extra i bensinförbrukning. När lådan har växlat ner så blir ju bensinförbrukningen den samma som om du hade växlat sekventiellt.
Citera
2017-06-25, 16:05
  #7
Medlem
x12s avatar
Vilken bilmodell gäller det? Sekventiella lådor är inte särskilt vanliga. Är det möjligen en dubbelkopplingslåda du har, eller en klassisk automat?

Att skifta mellan växlar är ju vad en växellåda är till för, bilen ska inte ta skada av att du manuellar den ett steg uppåt eller neråt sålänge motorvarvtalet hela tiden hålls inom acceptabelt intervall. Det är ju precis därför tillverkaren satt dit den där funktionen, för att man ska kunna använda den.

Citat:
När det är mycket snö ute gillar jag att ligga på högt varvtal.
Det är precis tvärtom mot vad man ska göra, såvida inte avsikten är att få upp bilen i bredast möjliga ställ eller leka curlingsten och se var den stannar.

Citat:
tråkigt, att man skall behöva öka bränsleförbrukningen och öka farten för att växla ned?
Har du en klassisk automatlåda så borde den ha lägen PRND321 eller liknande, och då kan du med växelspaken stega ner den från D till siffran närmast under, man behöver inte göra kickdown för det.
Är det en dubbelkopplingslåda finns vanligen +/- knappar på ratten eller du duttar till växelspaken för att ändra till närmast högre/lägre växel, en sådan låda är inte tänkt att växlas ner med kickdown bara för att man vill motorbromsa, då hoppar den nog bara tillbaka till föregående växel efter några sekunder. Kan också finnas en uppsättning olika körprogram, t.ex ekonomi, standard, vinter, sport osv. Läs instruktionsboken och se vilka lägen du kan välja.
I övrigt, specificera bilmodell så kan det kanske gå att ge mer precisa svar.
Citera
2017-06-28, 09:18
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Jag har en hyfsat ny (2 - 2,5 år) tyngre tysk vagn med automat och en (jag tror att det heter?) sekventiell växellåda. Alltså en automatlåda där jag kan slå in semimanuellt läge och växla själv efter tycke.
Du har troligen inte en sekventiell växellåda, det används främst till mopeder, motorcyklar och tävlingsbilar för det är en enkel robust konstruktion som tillåter mycket snabba växlingar utan koppling, tar inte mer än enstaka tiondelar att byta växel på en motorcykel till exempel.

Det du har är en automatlåda med manuell kontroll av växlar sen kan växellådan vara konstruerad på flera olika sätt, enkelkoppling, dubbelkoppling, trippelkoppling, converter, robotlåda etcetera.
Citera
2017-06-28, 10:17
  #9
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du har troligen inte en sekventiell växellåda, det används främst till mopeder, motorcyklar och tävlingsbilar för det är en enkel robust konstruktion som tillåter mycket snabba växlingar utan koppling, tar inte mer än enstaka tiondelar att byta växel på en motorcykel till exempel.

Det du har är en automatlåda med manuell kontroll av växlar sen kan växellådan vara konstruerad på flera olika sätt, enkelkoppling, dubbelkoppling, trippelkoppling, converter, robotlåda etcetera.
Precis så. Bilen bryr sig minimalt om ifall en dator eller dina fingrar säger åt lådan vilken växel som ska användas - så länge man inte plågar den på uppenbart olämpliga sätt.
Citera
2017-06-28, 10:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Precis så. Bilen bryr sig minimalt om ifall en dator eller dina fingrar säger åt lådan vilken växel som ska användas - så länge man inte plågar den på uppenbart olämpliga sätt.

Dessutom tillåter inte sådana lådor att man gör manövrar som kan skada, är t ex farten för hög för att växla mer så kommer den inte att växla mer hur mycket man än drar i spakar eller trycker på knappar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback