Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-25, 04:09
  #1
Medlem
När jag ska somna så "slutar jag andas" och vaknar till igen av att jag glömt att andas. Har jätte svårt att somna. Tar just nu en halv 20mg fluoxetin om dagen (på morgonen) och idag ska jag öka dosen till en hel tablett.
Sedan dess kan jag inte somna. Blir pigg och rastlös och kan inte somna. Vissa nätter är jag jätte trött men kan ändå inte somna.
Inatt när jag skulle somna fick jag sådär igen att jag slutar andas när jag håller på att somna, känns som jag får andnöd o segt att andas. Lyckades somna till men vakna 2 timmar senare och känner mig jätte konstig i huvudet. Får rysningar i benen, känner mig yr i huvudet och kan inte tänka klart. Måste läsa saker flera gånger, vågar knappt gå på toaletten för de känns som jag ska trilla ihop på vägen dit eller bli helt knäpp i huvudet o gå fel eller något och inte hitta tillbaka till sängen... Känner mig jätte konstig! Och det är väldigt obehagligt för jag har inte känt mig såhär konstig i huvudet tidigare. Känns som jag snart kommer glömma allting, tappa talförmågan, inte kunna tänka längre...

Vad händer? Kan de vara ångest eller vad händer i mitt huvud
Citera
2017-06-25, 04:12
  #2
Medlem
Du slutar inte att andas. Kan vara ångest ja, ångest har en tendens till att ge en massa symptom på alla möjliga åkommor.
Citera
2017-06-25, 04:31
  #3
Medlem
Låter som någon som fått lite för mycket tjack kanske?
Citera
2017-06-25, 04:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg
Du slutar inte att andas. Kan vara ångest ja, ångest har en tendens till att ge en massa symptom på alla möjliga åkommor.

Tack för svaret. Det blev lite bättre efter en stund! Men aldrig varit med om något så obehagligt.
Citera
2017-06-25, 06:35
  #5
Medlem
Arabapans avatar
Det är ingen fara! Du dör inte, även om det känns så när man inte får luft. Hade också de problemen att jag vaknade till precis innan insomningen av att jag inte kunde andas och trodde man skulle dö.
Men det går över om du lugnar ner dig. Ofta är det stress som ligger bakom.
Citera
2017-06-25, 07:59
  #6
Medlem
Var det länge sedan du satte in ditt antidepressivum? Det kan ge hemska insättnings-
besvär med exakt de besvär du beskriver. Nu när du ska höja dosen så är det tyvärr stor
risk att du kommer att må riktigt risigt. Men detta är vanligt vid insättning, och kan tyvärr
hålla på i flera veckor.
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-06-25 kl. 08:03.
Citera
2017-06-25, 08:18
  #7
Medlem
Det är sömnparalys som du upplever. Det är ingenting som är farligt.
Det är vanligt att uppleva sömnparalys vid stress, högt intag av D3-vitamin, intag av främst vissa typer av psykofarmaka samt andra typer av mediciner, vid ångest och andra sjukdomar samt vid insomnia.
Jag själv upplever samma problem med andningen just som jag håller på att somna men det är som sagt ingenting som är farligt, ändock jäkla obehagligt!
Citera
2017-06-26, 01:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Var det länge sedan du satte in ditt antidepressivum? Det kan ge hemska insättnings-
besvär med exakt de besvär du beskriver. Nu när du ska höja dosen så är det tyvärr stor
risk att du kommer att må riktigt risigt. Men detta är vanligt vid insättning, och kan tyvärr
hålla på i flera veckor.

Idag är det 15 dagar sedan jag började ta fluoxetinen.
Jag ska prata med min läkare. Mår inte bra av medicinen och får knappt sova.
Citera
2017-06-26, 01:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-mess
Det är sömnparalys som du upplever. Det är ingenting som är farligt.
Det är vanligt att uppleva sömnparalys vid stress, högt intag av D3-vitamin, intag av främst vissa typer av psykofarmaka samt andra typer av mediciner, vid ångest och andra sjukdomar samt vid insomnia.
Jag själv upplever samma problem med andningen just som jag håller på att somna men det är som sagt ingenting som är farligt, ändock jäkla obehagligt!

Googlade lite på sömnparalys men saken är den att jag var inte förlamad eller så, min vänstra arm kändes lite försvagad samt händerna och jag minns att jag spände händerna och kollade på dom, och kändes som jag inte kunde spänna dom som vanligt. Hörde också att någon knackade på en dörr, ett väldigt starkt ljud! Som ekade i mitt huvud men det var ju ingen som knackade. Det var i mitt huvud bara, jätte läskigt!! Men efter någon minut reste jag mig från sängen och kunde inte tänka klart, drack vatten och det gick över efler en stund. Har aldrig varit med om detta tidigare
Citera
2017-06-26, 02:41
  #10
Medlem
Till att börja med är det fullkomligt naturligt att känna sig konstig när man sovit för lite, vilket du verkar ha gjort på sistone. Hjärnan behöver sömn för att fungera ordentligt. Vidare sätts kroppen på sparlåga när den ska sova. Ibland är man vaken nog att uppfatta det (kroppen somnar innan hjärnan). Knackningarna är sömnparalys. Man behöver inte vara helt förlamad för att hallucinera, det finns gränstillstånd.
Citera
2017-06-26, 03:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgeslammer
Till att börja med är det fullkomligt naturligt att känna sig konstig när man sovit för lite, vilket du verkar ha gjort på sistone. Hjärnan behöver sömn för att fungera ordentligt. Vidare sätts kroppen på sparlåga när den ska sova. Ibland är man vaken nog att uppfatta det (kroppen somnar innan hjärnan). Knackningarna är sömnparalys. Man behöver inte vara helt förlamad för att hallucinera, det finns gränstillstånd.

Men oftast somnar jag vid 6-7 på morgonen och sover till 4 på eftermiddagen pga medicinen. Vissa nätter sover jag mindre.
Börjar känna mig konstig i huvudet inatt igen och kan inte somna. Är precis som jag får världens noja. O är rädd för att jag ska hamna i psykos eller något. För att jag tänker konstigt och känner mig konstig och har aldrig gjort det tidigare sen jag började med medicinen. Funderar starkt på att skippa ta den imorgon
Citera
2017-06-26, 10:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarapedersen
Idag är det 15 dagar sedan jag började ta fluoxetinen.
Jag ska prata med min läkare. Mår inte bra av medicinen och får knappt sova.

Jag har själv satt in, och ut Fluoxetin, och det är helt klart insättningsbesvären som spökar.
Har även stöttat andra i samma situation, och de har upplevt precis de symtom som du tar upp.
Tyvärr så är det ett elände med dessa in- och utsättningar, receptorerna i hjärnan får göra
förändringar vilket ger mycket obehagliga symtom.

Så frågan är om du känner att du vill härda ut, för att se om de har någon effekt. Det finns
många forum som tar upp dessa besvär, och det är 50/50 när det gäller för eller emot.
Om du ska trappa ner så KAN det bli utsättningsbesvär, men det är inte säkert eftersom
det inte har gått så lång tid.
Tyvärr så är vården oerhört okunniga när det gäller dessa besvär, och det gäller både
benso och SSRI-preparat. Men det är läkemedelsbranschen som gör allt för att mörka
dessa besvär eftersom det är en miljardindustri. De kan säga att man får "sömnbesvär
i några dagar", vilket förstås är ren bullshit - tyvärr är det så mycket värre.

Som sagt, du får väga för- och nackdelarna när det gäller att bryta eller inte. Har du
mycket psykiska besvär så kan det vara till mycket god hjälp, men om det är insatt bara
för att testa, så kan du ta dig en funderare.
Så jag tror absolut inte på diskussioner om sömnparalys o.s.v, utan det är insättnings-
besvär.
När jag höjde min dos så var tillvaron helt olidlig. Kroppen kändes som en tryckkokare,
och jag satt vaken i tre dygn. Bland det värsta jag har varit med om, så det är en mycket
jobbig period.
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-06-26 kl. 10:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback