Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-24, 21:53
  #1
Medlem
japanskbruds avatar
Vill ha ngt program på datorn som jag kan lägga in allt jag har i kylskåpet och skafferiet med bäst före datum .. och som man kan sätta larm t ex en vecka före något går ut .. finns ngt sånt?
Jag har för jävla mkt skit och vet inte vad jag har i skafferi/frys/kyl i dagsläget,
Citera
2017-06-24, 22:00
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Vill ha ngt program på datorn som jag kan lägga in allt jag har i kylskåpet och skafferiet med bäst före datum .. och som man kan sätta larm t ex en vecka före något går ut .. finns ngt sånt?
Jag har för jävla mkt skit och vet inte vad jag har i skafferi/frys/kyl i dagsläget,

Det blir knepigt, i så fall måste varorna ha streckkod med datumet inbakat. Som det är nu så skulle man tvingas att manuellt mata in varje vara i datorn/telefonen. Blir jobbigt, minst sagt.
Enklaste tipset är att göra som affären: Fyll på nya varor bakifrån. Så gör jag med alla färska livsmedel i mitt kylskåp. Exempel: Köper jag ny mjölk, lägger jag den nya bakom den "gamla". Då förbrukar jag mjölken i rätt ordning innan den blir sur. Low-tech-lösning, men den fungerar.
Citera
2017-06-24, 22:01
  #3
Medlem
S.O.Stolps avatar
Program vet jag inte, men Family Hub finns ju!

http://www.samsung.com/us/explore/fa...ator/overview/
Citera
2017-06-24, 22:20
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det blir knepigt, i så fall måste varorna ha streckkod med datumet inbakat. Som det är nu så skulle man tvingas att manuellt mata in varje vara i datorn/telefonen. Blir jobbigt, minst sagt.
Enklaste tipset är att göra som affären: Fyll på nya varor bakifrån. Så gör jag med alla färska livsmedel i mitt kylskåp. Exempel: Köper jag ny mjölk, lägger jag den nya bakom den "gamla". Då förbrukar jag mjölken i rätt ordning innan den blir sur. Low-tech-lösning, men den fungerar.

Riktigt synd att bäst före inte finns i streckkoden faktiskt. Detta hade blivit en revolution med nya kylskåp/frysar med inbyggd barcode reader så piper när du stoppat in den och den läst koden.
Det skulle vara bra med även en varu databas.

Sedan kan man länka till någon receptdatabas... jag vill laga x, du har alla ingredienser men du får själv kolla hur mycket givetvis... visst svårt med lösa varor som potatis, gul lök osv... men där skulle kylarna bli ännu smartare och du kan helt enkelt snurrar runt objektet och den ser att detta är 1 lök typ... eller en purjolök osv...

Eller så har man 1 skanner och den hjälper dig med kylskåp, frys och vanlig temp skåp förvaring...

Tror detta skulle kunna leda till mycket mindre släng...

Tänk dig själv när du börjar få lite dåligt innehåll och recepten börjar "minska" och du får förslag på recept du kan göra med det lilla innehåll du har...
Jag är dock lite sådan själv, jag försöker kolla vad jag har kvar och vad som snart kommer gå ut och sedan lagar jag det bäst jag kan med det... men man kan ju alltid få det bättre...
Citera
2017-06-25, 13:34
  #5
Moderator
Protons avatar
Programvara: Windows --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2017-06-28, 18:35
  #6
Medlem
ImTheMans avatar
finns appar som fridgepal, shelflife , freshbox osv verkar smidigare att saker som man vill bli påmind om på smartphone snarare än dator...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback