Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-24, 20:07
  #1
Medlem
Hej,

Jag ska testa ett projekt, från ax till limpa. Vi kan säga att det handlar om mobilhållare till bilar. Och att jag kommit på en version som inte finns någon annanstans men där jag ser ett stort behov hos alla som har barn och en mobiltelefon. (Detta är alltså hittepå men så att ni förstår potentialen; alla med barn, bil och mobiltelefon behöver denna pryl. Dessutom har det med säkerhet att göra så folk är nog benägna att lägga lite extra pengar).

Så, här står jag. Jag vet ungefär hur denna mobilhållare ska se ut. Målet; Att sälja på en webshop alt återförsäljare (jollyroom, cdon, osv.). Hur man startar företag, ekonomi osv kan jag. Det jag inte kan är hur jag får prylen tillverkad.

Jag har kontaktat några företag på alibaba som säljer vanliga universala mobilhållare och väntar på svar. Jag tänker att detta projekt kommer pågå under lång tid och jag kommer uppdatera här. Tar gärna emot tips på hur jag kommer vidare.

Ekonomin i runda slängar: Tänker att jag får köpa från kina för 30-40kr/st. Slutpris i sverige 199-299kr.

1. Jag har en idé
2. Hitta fabrik som kan producera - Hur?
3. Få till prototyp - Hur?
4. Beställa 1000st
5. Sälja via åf/webshop/facebook

Tankar om punkt 2 och 4?
Citera
2017-06-24, 20:18
  #2
Medlem
Tillverka en prototyp i Sverige, resultatet kommer bli bättre och du kommer kunna ha bättre kontroll.

Ta sedan med prototypen till Kina för massproduktion.

Räkna med att om du beställer 1000 stycken så kommer kineserna tillverka långt fler bakom ryggen på dig och sen sälja dem till ett lägre pris än vad du kommer att kunna erbjuda.
Citera
2017-06-24, 20:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Tillverka en prototyp i Sverige, resultatet kommer bli bättre och du kommer kunna ha bättre kontroll.

Ta sedan med prototypen till Kina för massproduktion.

Räkna med att om du beställer 1000 stycken så kommer kineserna tillverka långt fler bakom ryggen på dig och sen sälja dem till ett lägre pris än vad du kommer att kunna erbjuda.

Tack, vem kontaktar jag för prototyp i sverige?
Citera
2017-06-24, 20:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifesgood
Tack, vem kontaktar jag för prototyp i sverige?

Beror lite på material och tillverkningsmetod. Googla prototyptillverkning, så kommer du säkert hitta några alternativ.

Kan även vara en bra idé att kontakta http://www.nyforetagarcentrum.com

De kan ha kontakter i din närhet.
Citera
2017-06-24, 20:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Beror lite på material och tillverkningsmetod. Googla prototyptillverkning, så kommer du säkert hitta några alternativ.

Kan även vara en bra idé att kontakta http://www.nyforetagarcentrum.com

De kan ha kontakter i din närhet.

Tack! kollar upp!
Citera
2017-06-24, 22:49
  #6
Medlem
Drdeoos avatar
Ullared har ju någon uppfinnartävlingen
Citera
2017-06-28, 19:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Ullared har ju någon uppfinnartävlingen

Hmm hittar inte den. Dock kan detta nog inte gå som en uppfinning, finns andra varianter av den.
Citera
2017-06-29, 13:09
  #8
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifesgood
Hmm hittar inte den. Dock kan detta nog inte gå som en uppfinning, finns andra varianter av den.

"Jakten på storsäljaren" hette den
Behöver inte vara en "uppfinning"

https://www.gekas.se/om-oss/gk-pedia...torsaljaren-3/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback