Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-24, 18:15
  #1
Medlem
Hej allihop jag tycker att väldigt mycket är så jävla tråkigt. Någon som känner igen sig?

Ett exempel, här om dagen behövde jag hjälpa en person med att skyffla grus. Det var en bit att åka dit och tillbaks, vi fick åka flera gånger för att fylla på släpet. Själva den fysiska delen var inga problem alls, visst är väl inte så jävla kul och ganska fysiskt jobbigt att skyffla ett par ton grus men det är understimuleringen och sammanhanget som gör mig vansinnig. Framför allt att sitta i den där bilen med den här personen och känna pressen på sig att konversera när jag egentligen inte bryr mig alls, till slut slöt jag faktiskt ögonen och somnade för att snabbspola tiden. Det mesta utanför fönstret var också tråkigt som satan. Man har liksom sett och hört (nästan) allting 40 miljoner ggr förut.

Samtidigt kan jag känna att jag uppskattar småsaker mer än många andra, som att avnjuta natur eller en kopp kaffe. Men även det kan kännas rätt tråkigt, avslappnande men tråkigt. Ta naturen liksom, samma sak år efter år, rinse and repeat, alla växter börjar knoppa och blomma en viss tid och dör en viss tid, solen går upp en viss tid och går ner en viss tid. Jag vet inte riktigt vad det är jag behöver, sex och relationer känns inte helt tråkigt men det finns starka element av tråkighet och förutsägbarhet där också. Är jag deprimerad undrar ni säkert ja det är jag väl. Har gått till en psykolog ganska länge avslöjat i princip allt om mig själv för henne, känns helt meningslöst. Prat, prat, prat bla bla bla förbättrar ingenting.

Var på fest igår snacka lite skit med folk, dansade som en idiot, sen hem igen. Kul? Nej tråkigt. Hem , sova, vaknar upp igen, samma känsla. Men kanske är det bara att jag aldrig får ligga som är det egentliga problemet jag vet inte. En av de få saker som faktiskt ger mig en någorlunda känsla av stimulans är att spela online-spel. Det ger mig en flowkänsla av att få anstränga mig till det yttersta och tävla mot andra. Då känner jag mig iaf LITE levande. Det ger mig en bättre känsla än att gå på fest. Kanske skulle jag testa hoppa fallskärm bungyjump eller något sånt. Ibland funderar jag på att slåss med någon bara för att känna något utöver det vanliga men det är så riskabelt. Sen försöker jag kämpa på för att lära mig saker med hopp om att det blir mindre tråkigt i framtiden, men själva inlärningen är tråkig också.

Det känns i alla fall som lite av en frihet att få säga detta och erkänna det för mig själv och det kanske kan leda till utveckling och undvikande av framtida tråkighet.

I alla fall min grundtes är att det allra mesta är sjukt tråkigt, dock inte meningslöst. Håller ni med?
Citera
2017-06-24, 18:31
  #2
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpillret
I alla fall min grundtes är att det allra mesta är sjukt tråkigt, dock inte meningslöst. Håller ni med?

Nej jag håller inte med. Jag tror du behöver finna nya intressen, hobby kalla det vad du vill. Jag brukar gå och träna för det ger en meningsfull känsla när jag går dit, när jag är där och oftast när jag går därifrån, troligen spelar kroppens hormoner och signalsubstanser in mycket på när vi upplever meningslöshet och inte.

Jag har ganska mycket intressen, alltså läser om mycket saker och försöker göra mycket saker, även om det bara är att segla, ro, fixa bilen, lära mig om historia om framtiden etc. Sen reser jag regelbundet också och det ger en stor känsla av att saker är meningsfyllda. Jag tror att förändring är nyckeln och kontinuitet är som en dödssynd, dvs lättja, slapphet.

Jag tror du behöver mera kontroll över ditt liv, det är inte kul om andra bestämmer du ska skyffla grus, om det var din egen grushög hade du upplevt mindre tristess.
Citera
2017-06-24, 22:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nej jag håller inte med. Jag tror du behöver finna nya intressen, hobby kalla det vad du vill. Jag brukar gå och träna för det ger en meningsfull känsla när jag går dit, när jag är där och oftast när jag går därifrån, troligen spelar kroppens hormoner och signalsubstanser in mycket på när vi upplever meningslöshet och inte.

Jag har ganska mycket intressen, alltså läser om mycket saker och försöker göra mycket saker, även om det bara är att segla, ro, fixa bilen, lära mig om historia om framtiden etc. Sen reser jag regelbundet också och det ger en stor känsla av att saker är meningsfyllda. Jag tror att förändring är nyckeln och kontinuitet är som en dödssynd, dvs lättja, slapphet.

Jag tror du behöver mera kontroll över ditt liv, det är inte kul om andra bestämmer du ska skyffla grus, om det var din egen grushög hade du upplevt mindre tristess.

Ja det har du nog rätt i ! Jag har tänkt en hel del på det. Psykologen har däremot aldrig sagt något om det vilket är ganska märkligt....

Hur gör man då? Ett sätt borde väl vara att tjäna mer pengar? Jag är en fattig student just nu. Men man har ju alltid en chef eller om man är egenföretagare en kund som man måste "krypa" inför.

Det med intressen däremot har jag så det räcker och blir över det hjälper till viss del men måste avbryta hela tiden för massa tråkigt skit.
Citera
2017-06-25, 06:42
  #4
Medlem
Pungsvings avatar
Tråkigt är mestadels sådant som man inte förstår.
Citera
2017-06-25, 08:40
  #5
Medlem
Du har det för bra, du är uttråkad och gnäller. Du har hem, kläder, mat och förmodligen en
massa tekniska prylar. Och ändå så gnäller du! Ut och arbeta, gör något för andra. Gå med i
Missing People, eller något annat där du gör nytta. Tycker att du borde skämmas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback