Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-24, 19:13
  #13
Medlem
trottwells avatar
Läsförståelse?

Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Vad jag förstår är det tillåter sedan några år och nån på SEB säger just att det inte är många som känner till det:
https://makeit.seb.se/expertartikel/...-aga-bostaden/

Jag vet inte hur jag ska motivera annat än att jag kan säga att jag använder bostaden för min verksamhet (är it-konsult). Misstänker starkt att det enda som kan gå igenom är just att bara en del av bostaden kan räknas till företaget.
Du måste sätta dig in i skillnaden mellan enskild firma och AB.
Länken handlar om bolag, inte enskild firma.
En enskild firma är inte ett bolag!
Det som står i länken gäller inte dig.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2017-06-24 kl. 19:27.
Citera
2017-06-24, 19:53
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du måste sätta dig in i skillnaden mellan enskild firma och AB.
Länken handlar om bolag, inte enskild firma.
En enskild firma är inte ett bolag!
Det som står i länken gäller inte dig.

Möjligheten att starta AB finns.
Citera
2017-06-24, 20:12
  #15
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Möjligheten att starta AB finns.

Med tanke på det höga resultatet i din enskilda firma är det klokt att överväga AB, oavsett bostadsfrågan. Ta hjälp av en erfaren redovisningskonsult och bolla alla alternativ med honom.
Citera
2017-06-24, 20:13
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du måste sätta dig in i skillnaden mellan enskild firma och AB.
Länken handlar om bolag, inte enskild firma.
En enskild firma är inte ett bolag!
Det som står i länken gäller inte dig.

Vet mer än väl skillnaden mellan AB och EF. Du behöver inte hänga upp dej på det. Att starta AB tar nån timme. Så det är inte det som är problemet.
Citera
2017-06-24, 20:15
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Vet mer än väl skillnaden mellan AB och EF. Du behöver inte hänga upp dej på det. Att starta AB tar nån timme. Så det är inte det som är problemet.

"Problemet" är snarare om det ens är värt att låta AB köpa bostaden. Dvs om man vinner något på det. Som det även står i länken framgår att det är knappast lätt att räkna ut om det är värt det eller inte. Så som sagt jag tänkte höra om nån annan med företag köpt bostaden på detta sätt och om han kunde ge lite tips om det, ifall det var en bra grej att göra eller inte.
Citera
2017-06-24, 20:48
  #18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
"Problemet" är snarare om det ens är värt att låta AB köpa bostaden. Dvs om man vinner något på det. Som det även står i länken framgår att det är knappast lätt att räkna ut om det är värt det eller inte. Så som sagt jag tänkte höra om nån annan med företag köpt bostaden på detta sätt och om han kunde ge lite tips om det, ifall det var en bra grej att göra eller inte.

Större företag köper ibland övernattningslägenheter för sina anställda vid jobb på annan ort. Jag har tidvis bott i sådan övernattningslägenhet i London som ägdes av min tidigare arbetsgivare. Men jag antar att det gäller andra regler för permanent boende. Företaget jag jobbade på var ett noterat AB på A-listan, så absolut inget fåmansbolag.
Citera
2017-06-24, 23:00
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Har en enskild firma som drar in ca 2 miljoner per år. Har då läst lite om detta med att låta företaget äga/köpa en bostad.
Vad jag förstår finns det både för och nackdelar med det. Men om man tjänar så mycket, borde det då inte vara mer fördelaktigt att låta företaget köpa bostaden istället för att köpa den privat?

Det jag undrar är:

Säg att jag hittar en bostad som kostar 2 miljoner kronor.
Det behövs först och främst ca 15% kontantinsats, ca 300 tkr.
Kan man då ta dessa 300 tkr från företagets medel och ge dem till banken som kontantinsats?
Vidare behövs det att resterande 1,7 mln lånas av banken.
Återbetalning av lånet/amorteringen etc, kan det betalas med företagets medel?

Andra tips tas emot tacksamt.

Andra har sagt det, men det är värt att poängtera en gång till. Enskild firma kan INTE äga bostadsrätt eller villa.

Om du bolagiserar din verksamhet måste du fortfarande först skillnaden mellan tillgång och kostnad. Om bolaget har en vinst på 2 miljoner och köper en bostad, måste bolaget fortfarande betala skatt på de 2 miljonerna. En bostad är inte en kostnad, utan en tillgång. Det är alltid dyrare att flytta in en enkelbeskattad tillgång i en dubbelbeskattad sfär.
Om du privat köper bostaden, och sedan säljer den betalar du skatt, sedan är pengarna dina.
När bolaget säljer bostaden med vinst ska bolaget betala skatt, sedan är resten bolagets pengar. När du ska ta ut pengarna, får du betala skatt igen.
Citera
2017-06-25, 08:39
  #20
Medlem
Vad händer om man har ett företag reggat på annat håll i EU och det företaget handlar ett boende? Är det svenska regler som gäller då och kan ett utländskt företag äga ett boende i sverige?
Citera
2017-06-25, 08:48
  #21
Medlem
Riddarhusets avatar
Fördelarna är t ex att
1. många drifts och underhållskostnader kan tas på bolaget. Är dessa höga är det en fördel att bolaget äger fastigheten. Många förbättringskostnader kan ses som underhållskostnader
Alla hantverkare om man inte är händig själv, alla verktyg och maskiner.
Men det gäller nog bara villor, bostadsrätter har inte sådana kostnader.
2. När du säljer bostaden köper du den själv till ett lågt marknadsvärde efter att Svensk Fastighetsförmedlings låga värdering trots att bostaden nu är i toppskick.
- Hur gör man det?
Tja gissa.
Extratips.
3. Se till att ha tjänstebil utan förmånsbeskattning. Mycket förmånligt om man har en bra andra-bil.
4. Glöm inte alla gåvor - delikatesser - till dina kunder till jul och sommar.
Plus 10 andra tips som att inte glömma att betala på pensionssparandet innan det är för sent (dyrt).
Citera
2017-06-25, 15:38
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Fördelarna är t ex att
1. många drifts och underhållskostnader kan tas på bolaget. Är dessa höga är det en fördel att bolaget äger fastigheten. Många förbättringskostnader kan ses som underhållskostnader
Alla hantverkare om man inte är händig själv, alla verktyg och maskiner.
Men det gäller nog bara villor, bostadsrätter har inte sådana kostnader.
2. När du säljer bostaden köper du den själv till ett lågt marknadsvärde efter att Svensk Fastighetsförmedlings låga värdering trots att bostaden nu är i toppskick.
- Hur gör man det?
Tja gissa.
Extratips.
3. Se till att ha tjänstebil utan förmånsbeskattning. Mycket förmånligt om man har en bra andra-bil.
4. Glöm inte alla gåvor - delikatesser - till dina kunder till jul och sommar.
Plus 10 andra tips som att inte glömma att betala på pensionssparandet innan det är för sent (dyrt).

jag skiter i allt det där. jag tror inte på ett system där de med allra lägst IQ (kommunister som aldrig kommer att skapa något för egen maskin) ska ha full insyn mitt liv, mina ffärsmodeller och finansieöa situation så att de ska kunna kopioera vad jag gör. skatt har jag ingenting att betala men jag vill inte att kriminella, inavlade vänsteraptrask och annat avskum och bottenskrap ska kunna titta in i mitt liv och tro att de är smarta. därav skulle jag vilja handla ett boende i sverige via ett AB utomlands. det är inte bara en säkerhetsaspekt för mig utan alla de runtomkring mig och min familj. som sagt tror inte att de med lägst iq ska ha höga tankar om sig själva när de är förlorare. och det är alltid någon annans fel att man är en förlorare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback