Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-24, 16:57
  #1
Medlem
Står ingenting om detta i manualen. Bytte oljan i juli förra året, så nu börjar det ticka upp mot ett år. Vid några tillfällen under året har jag fyllt på med lite olja eftersom nivån sjunkit. Har läst att man ska byta olja minst 1 gång om året. Jag har kört ca 500 mil sedan förra sommarens oljebyte.
Citera
2017-06-24, 18:05
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
En gång om året eller 1500 mil är en enkel riktlinje, kör man många korta sträckor kan oljan behöva bytas oftare kör man däremot få långa sträckor kan man byta olja lite mer sällan rent generellt.
Citera
2017-06-24, 18:59
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Står ingenting om detta i manualen. Bytte oljan i juli förra året, så nu börjar det ticka upp mot ett år. Vid några tillfällen under året har jag fyllt på med lite olja eftersom nivån sjunkit. Har läst att man ska byta olja minst 1 gång om året. Jag har kört ca 500 mil sedan förra sommarens oljebyte.
Det finns ingen här som kan veta om det är dags att byta olja i din bil, när du inte ens bemödar dig med att skriva vad för bil det gäller.
Citera
2017-06-24, 19:43
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Om du bryr dig om din bil, är det alltid snart dags för oljebyte!
Citera
2017-06-25, 09:09
  #5
Medlem
Intervallet mellan byterna bör inte under några omstädigheter överstiga 1500mil.
eftersom bilen körts mycket litet så år är lämpligt tidsintevall ca 15-18 månader och då inte ens rullat 1000 mil sen sist

TS skiver inte heller vilken bil det är för att få med detaljerat råd
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback