Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-22, 23:04
  #49
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fuskpäls skulle jag tro att de sade.

Du var inte där, men jag var där.
Citera
2017-07-22, 23:11
  #50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Du var inte där, men jag var där.

Du har hört fel förut.
Citera
2017-07-23, 08:06
  #51
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Sällan. Jag har hört det någon gång "Furpäls", men ni kommer säkert från bonnagården så ni vet väll inget bättre.
Nej, jag har antagligen inte din världsvana.

Dock inbillar jag mig ändå att det är ganska långsökt att tro en dansk komiker som beskriver ett popsnöre med bakåtslick och ljus T-shirt som "en jättecool fyr" i själva verket syftar på en "pälsjacka".

Däremot kanske han säger "jättekul fyr"? Långe Jan på Öland är ju till exempel ganska skojig. Vi får väl helt enkelt avvakta tills det finns vettiga undertexter på gammelnorrländska?
Citera
2017-08-03, 20:13
  #52
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Nej, jag har antagligen inte din världsvana.

Dock inbillar jag mig ändå att det är ganska långsökt att tro en dansk komiker som beskriver ett popsnöre med bakåtslick och ljus T-shirt som "en jättecool fyr" i själva verket syftar på en "pälsjacka".

Däremot kanske han säger "jättekul fyr"? Långe Jan på Öland är ju till exempel ganska skojig. Vi får väl helt enkelt avvakta tills det finns vettiga undertexter på gammelnorrländska?

Nej!

Han sa "En jätte cool fur". Fur = Slang för Pälsjacka.
Citera
2017-08-03, 20:49
  #53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Nej!

Han sa "En jätte cool fur". Fur = Slang för Pälsjacka.

I vilket språk används det, knoparmoj?

Citat:
Får du inte fyr på furan i öppna spisen, får du använda en fur om du inte kan få hjälp av en jättecool fyr.

Citera
2017-08-03, 20:52
  #54
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I vilket språk används det, knoparmoj?




Snälla. Det är ett skämt som Dansken gör.

Danskarna kanske tror att alla Svenskar säger "Jätte cool fur".
Citera
2017-08-03, 21:02
  #55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Snälla. Det är ett skämt som Dansken gör.

Danskarna kanske tror att alla Svenskar säger "Jätte cool fur".

Javisst, det är ett skämt att det är ett skämt och det är ett skämt.
Citera
2018-04-18, 18:53
  #56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AversisrevA
Enligt språkvetare från Norge och Danmark i P1Språket så tycker danskarna att skånskan är enkel medan norrmännen tycker att den dialekten är svår. Motsatsen gäller stockholmskan.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=411
När jag var liten och åkte med morsan till cedergrens i Helsingborg, så trodde jag att vi hade åkt till annat land.
Då jag inte förstod ett ord nästan, idag kan man se tokigt på detta.
Men han pratade rätt grov skånska förstod jag senare.
Citera
2021-11-25, 21:12
  #57
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Vad tycker norrmän och dansken om svenska fina språket?

Svenskarna tycker norskan låter oseriös dom har väldigt opassande toner.
Svenskarna tycker att danskarna låter som full svenska.

Enligt denna billiga youtubeokändisen så är svenska språket mjukt, fint och snyggt. Alla norrmän älskar svenska.
https://youtu.be/rsj2GuGNotk?t=85

Enligt Olof Von Dalin som grundade tidsskriften Then Swänska Argus 1732, beskrev följande om just svenska språket är lent och vackert samt läckert: https://youtu.be/LWDOKxXPNbQ?t=1306
Citera
2021-11-25, 21:29
  #58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Svenskarna tycker norskan låter oseriös dom har väldigt opassande toner.
Svenskarna tycker att danskarna låter som full svenska.

Enligt denna billiga youtubeokändisen så är svenska språket mjukt, fint och snyggt. Alla norrmän älskar svenska.
https://youtu.be/rsj2GuGNotk?t=85

Enligt Olof Von Dalin som grundade tidsskriften Then Swänska Argus 1732, beskrev följande om just svenska språket är lent och vackert samt läckert: https://youtu.be/LWDOKxXPNbQ?t=1306

Norsk her. vi hater å høre göteborgsk og norrlandsk
Citera
2021-11-25, 21:33
  #59
Medlem
Jag tror att norrmän gillar svenska och att de har väldigt lätt att förstå det. Även vi har ju ganska lätt för att förstå norska. Jag förstår oftast norska helt, det kan vara några få ord som jag inte kan.

Jag tror även att danskar överlag kan förstå svenska bättre än vi kan förstå danska. Men de gillar inte att erkänna det, de är förstås stolta över sitt eget språk. Som ju så klart är väldigt unikt

Någonstans gillar jag egentligen danska mer än norska. Jag tycker danska känns lite coolare, mer avslappnat. Men jag förstår tyvärr inte danska lika bra som norska pga uttalet. Jag kan förstå en dansk någonstans mellan 30-80% beroende på personens dialekt/uttal medans med norska känns det mer som 80-99%. Så det brukar bli att man pratar engelska med danskar. De är ju som oss bra på engelska.

Det är synd egentligen, jag önskar att våra språk var mer lika.
Citera
2021-11-25, 21:37
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BertNylander
Norsk her. vi hater å høre göteborgsk og norrlandsk
Haha varför hatar ni göteborgska? Det som är så fint Men jag kan ju tänka mig att det är betydligt mer annorlunda än rikssvenska för er. Vi pratar ganska snabbt (hurtigt) i Göteborg, hittar på lite egna förkortade versioner av ord och har egna ifyllnadsord som inte betyder något, som: det é la gött, änna som betyder ungefär på engelska: that's really good, yay!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback