Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-24, 17:18
  #13
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
så du bodde i din gamla lägenhet på veckorna, och hälsade på din flickvän på helgerna, och hon fick dig att betala halva hyran på hennes lägenhet.

förstår varför det tog slut

bitches.
Citera
2017-06-24, 18:32
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zarathustra11
Jag har fått ett ganska knivigt problem. Min flickvän har valt att göra slut och därmed vill ja få ut mina grejor ur lägenheten och flytta därifrån så fort som möjligt. Här är dock kruxet:

Vi har en lägenhet som vi hyr i andra hand. Båda våra namn står på kontraktet som är tidsbestämt till den sista oktober. Jag använder endast lägenheten för övernattning ibland på helger då jag jobbar på annan ort där jag har en annan bostad jag bor i.

Min fråga är alltså om jag kan flytta ut med omedelbar verkan och slippa betala hyran för de månader som återstår på kontraktet? Eller är jag bunden att betala hyra även för de månader som återstår?

Förmodligen har ni i kontraktet en uppsägningstid på en eller två månader. Om du inte längre kan bo i lägenheten på grund av att det har tagit slut kan du säga upp lägenheten. Om hon inte vill det, för att hon vill bo där tiden ut, så får hon ta de extra månaderna utöver uppsägningstiden själv. Prata med henne och säg att du naturligtvis vill säga upp den eftersom du inte längre kan använda den.
Citera
2017-06-24, 18:38
  #15
Avstängd
moluskens avatar
Om det är en mindre summa så kanske det skulle vara okej att betala men fan skit i henne. hon vill göra slut och sedan tvinga dig att betala, gör vad du själlv känner är rätt i hjärtat.
Citera
2017-06-25, 06:02
  #16
Medlem
SkepticalHippos avatar
Vi provar i korrekt forum för juridiska spörsmål.

Relationsakuten --> Juridik
/Moderator
Citera
2017-06-25, 23:46
  #17
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Förmodligen har ni i kontraktet en uppsägningstid på en eller två månader. Om du inte längre kan bo i lägenheten på grund av att det har tagit slut kan du säga upp lägenheten. Om hon inte vill det, för att hon vill bo där tiden ut, så får hon ta de extra månaderna utöver uppsägningstiden själv. Prata med henne och säg att du naturligtvis vill säga upp den eftersom du inte längre kan använda den.
Vid tidsbestämda kontrakt finns normalt sett ingen uppsägningstid. Man har kommit överens om en viss tidsperiod och den är både värd och gäst skyldig att hålla sig till. Dock går det alltid att säga upp avtalet med tre månaders uppsägningstid efter närmaste månadsskifte. Så säger ni upp lägenheten innan första juli gäller uppsägningen från och med sista september.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback