Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-24, 15:16
  #1
Medlem
Hej! Undrar hur negativt det påverkar effekten att ha solceller under ett glasgolv på ett platt tak t ex? Måste kunna gå på taket nämligen.
Citera
2017-06-24, 15:21
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Förvänta dig minst en 50-60% förminskning av levererad effekt.

http://solarlab.se/solpanel/knowledg...-ett-f-nster-/
Citera
2017-06-24, 15:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Hej! Undrar hur negativt det påverkar effekten att ha solceller under ett glasgolv på ett platt tak t ex? Måste kunna gå på taket nämligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Förvänta dig minst en 50-60% förminskning av levererad effekt.

http://solarlab.se/solpanel/knowledg...-ett-f-nster-/

Sååå störigt

Men kanske hållbarheten förhöjs?
Citera
2017-06-24, 15:38
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Behöver du kunna gå överallt på taket? Kan det vara ett alternativ med lite gångar mellan solpanelerna?
Citera
2017-06-24, 15:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Förvänta dig minst en 50-60% förminskning av levererad effekt.

http://solarlab.se/solpanel/knowledg...-ett-f-nster-/
Ett 3-glas fönster måste väl reflektera mer än en tjock härdad glasskiva (8-10mm)?

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Behöver du kunna gå överallt på taket? Kan det vara ett alternativ med lite gångar mellan solpanelerna?

Har tänkt på det också, men har inte bestämt mig för om jag vill kunna utnyttja ytan som uteplats också. Det vore nämligen smidigt, det hela rör sig nämligen om en viss del av taket på en husbåt, på ritbordet ska väl sägas.
Citera
2017-06-24, 15:48
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Ett 3-glas fönster måste väl reflektera mer än en tjock härdad glasskiva (8-10mm)?

Har tänkt på det också, men har inte bestämt mig för om jag vill kunna utnyttja ytan som uteplats också. Det vore nämligen smidigt, det hela rör sig nämligen om en viss del av taket på en husbåt, på ritbordet ska väl sägas.

Det är inte bara reflektion som är av intresse, utan vilka frekvenser av ljus som glaset släpper igenom.

Kul projekt - husbåt! Tänkt som permanentboende? Eller är det ett fritidsprojekt?
Citera
2017-06-24, 15:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är inte bara reflektion som är av intresse, utan vilka frekvenser av ljus som glaset släpper igenom.

Kul projekt - husbåt! Tänkt som permanentboende? Eller är det ett fritidsprojekt?
Tänkt som permanentboende, oberoende av el, avlopp samt eget reningsverk för både dricksvatten och gråvatten. Alltså egentligen oberoende av kajplats, även om det kan vara en fördel att ha tillgång till extern el vintertid då uppvärmningen är stor och tillgången på sol liten.

Soltech Energy gör glas med solceller i. Verkar vara högre verkningsgrad på dessa.
Citera
2017-06-24, 15:56
  #8
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Tänkt som permanentboende, oberoende av el, avlopp samt eget reningsverk för både dricksvatten och gråvatten. Alltså egentligen oberoende av kajplats, även om det kan vara en fördel att ha tillgång till extern el vintertid då uppvärmningen är stor och tillgången på sol liten.

Soltech Energy gör glas med solceller i. Verkar vara högre verkningsgrad på dessa.

Tål dessa glas att belastas då?

Har du kommit fram till ungefär vad det skulle kosta? Kommer båten kunna gå på havet, eller är den för klen för det? Vilken frihet att bara kunna ta med hemmet och lägga ut till sjöss!
Citera
2017-06-24, 16:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tål dessa glas att belastas då?

Har du kommit fram till ungefär vad det skulle kosta? Kommer båten kunna gå på havet, eller är den för klen för det? Vilken frihet att bara kunna ta med hemmet och lägga ut till sjöss!
Glasen kan specialbeställas som "personsäkert glas" antar att dessa tål lite mer men vad exakt det betyder vet jag inte. De är 8mm tjocka i standardutförande, 4mm härdat på främre sidan och 4mm på bakre sidan. Antar att cellerna ligger där emellan. går säkert att få en tjockare baksida om man vill att den ska tåla högre belastning.

Jag har inte kommit till mer än design, CADar för fullt. Båten kommer dock vara fullt sjöduglig, jag vill inte ha någon stationär pråm utan jag vill kunna använda den lite som husvagn. Helst ska den klara måtten för Göta Kanal också och det ser den ut att göra. Modulpontoner från Alfabryggan kostar 130 000 inkl moms och då kan jag använda pontonerna som tankar för dricksvatten, bränsle och ballast också. Jag vill bygga så ekologiskt som möjligt och kommer därför försöka isolera allt med linull.
Citera
2017-06-24, 16:20
  #10
Medlem
Bongomans avatar
Kanske inte så kul att behöva röja av golvet fullständigt alltid. Det får nämligen inte stå saker som skuggar panelerna för då kan effekten minska med 90 %. Det räcker att en cell skuggas av ett löv för att hela panelen ska sänka effekten. Även relingen och masten skuggar om man inte ligger på ekvatorn.
Citera
2017-06-24, 16:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Kanske inte så kul att behöva röja av golvet fullständigt alltid. Det får nämligen inte stå saker som skuggar panelerna för då kan effekten minska med 90 %. Det räcker att en cell skuggas av ett löv för att hela panelen ska sänka effekten. Även relingen och masten skuggar om man inte ligger på ekvatorn.
Sant. Frågan kanske borde utvecklas till om solceller på lodräta väggar ger tillräckligt med energi på sommaren när solen står mycket högre än på vintern? För solceller på ett horisontellt tak ger bara bra effekt sommartid mellan 11-14 väl?
Citera
2017-06-24, 16:53
  #12
Avstängd
hur stor är ytan du vill belägga med solceller ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback