Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-24, 14:44
  #1
Medlem
Jag tänkte på hur vidriga vissa människor har varit och varför dom beter sig sådär, samt hur dom samtidigt lyckades i livet.

Livet är inte rättvis, och det kan vi alla hålla med om. Alltså är livet ett slags spel där vi börjar på olika nivåer, och med olika förutsättningar och förmågor.

Med detta i åtanke så skulle det inte bara bättre att trycka ner varann och göra andra svagare då vi får fördelen med att få det bättre än andra. Med då får andra samtidigt chansen att utveckla, och det vill vi inte heller. Det bästa man då kan göra är att helt ignorera andra och ge dom fel svar när dom ber om hjälp för att hålla dom förvirrade?

Det finns ingen mening med att andra ska få det bättre? Själv har jag alltid lagt andra före mig själv, gett dom både tid och pengar. Pga detta har jag blivit pank(massvis med gånger), hemlös, var tvungen att flytta flera gånger, och bara mått dåligt generellt.

Flera månader har jag spara mina pengar och känner mig stabil i livet. Men inte länge sedan hjälpte jag en kvinna plocka ner toapapper från högsta hyllan och gav det till henne, fick inte ens ett tack, som om jag finns på jorden för att tjäna henne(eller andra). Mådde dåligt och svag efteråt.

Det svåra för mig är att jag automatiskt vill hjälp andra, men det skadar mig bara.

Det här låter logiskt för mig och försöker göra det till en ny vana för mig. Hur tycker ni detta låter? Varför hjälper ni andra på flashback(eller annanstans), även fast jag har gjort det i det förflutna. Kommer ni ändra er för att bättre tjäna er själva, eller så kanske ni redan har det bra själva?

(Skrev det lite snabbt på mobilen då det bara kom till mig)

Helst vill jag att vi alla ska hjälpas åt och vara trevliga, men det är inte världen vi lever i. Nästan bättre att bara låtsas bry sig, men faktiskt inte göra det. Väldigt svårt att vara lömsk (har aspergers). Kommer fortsätta att träna på det.

(Något annat som kom till mig nu) Mycket mental ohälsa kommer från att bara tänka på sig själv. Dom som har blivit "friska" säger oftast att man ska tänka på andra, eller sluta finnas i sitt egna huvud. Så vet inte riktigt hur man ska leva då.
Citera
2017-06-24, 14:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag tänkte på hur vidriga vissa människor har varit och varför dom beter sig sådär, samt hur dom samtidigt lyckades i livet.

Livet är inte rättvis, och det kan vi alla hålla med om. Alltså är livet ett slags spel där vi börjar på olika nivåer, och med olika förutsättningar och förmågor.

Med detta i åtanke så skulle det inte bara bättre att trycka ner varann och göra andra svagare då vi får fördelen med att få det bättre än andra. Med då får andra samtidigt chansen att utveckla, och det vill vi inte heller. Det bästa man då kan göra är att helt ignorera andra och ge dom fel svar när dom ber om hjälp för att hålla dom förvirrade?

Det finns ingen mening med att andra ska få det bättre? Själv har jag alltid lagt andra före mig själv, gett dom både tid och pengar. Pga detta har jag blivit pank(massvis med gånger), hemlös, var tvungen att flytta flera gånger, och bara mått dåligt generellt.

Flera månader har jag spara mina pengar och känner mig stabil i livet. Men inte länge sedan hjälpte jag en kvinna plocka ner toapapper från högsta hyllan och gav det till henne, fick inte ens ett tack, som om jag finns på jorden för att tjäna henne(eller andra). Mådde dåligt och svag efteråt.

Det svåra för mig är att jag automatiskt vill hjälp andra, men det skadar mig bara.

Det här låter logiskt för mig och försöker göra det till en ny vana för mig. Hur tycker ni detta låter? Varför hjälper ni andra på flashback(eller annanstans), även fast jag har gjort det i det förflutna. Kommer ni ändra er för att bättre tjäna er själva, eller så kanske ni redan har det bra själva?

(Skrev det lite snabbt på mobilen då det bara kom till mig)

Helst vill jag att vi alla ska hjälpas åt och vara trevliga, men det är inte världen vi lever i. Nästan bättre att bara låtsas bry sig, men faktiskt inte göra det. Väldigt svårt att vara lömsk (har aspergers). Kommer fortsätta att träna på det.

(Något annat som kom till mig nu) Mycket mental ohälsa kommer från att bara tänka på sig själv. Dom som har blivit "friska" säger oftast att man ska tänka på andra, eller sluta finnas i sitt egna huvud. Så vet inte riktigt hur man ska leva då.
Jag tänker att man ska tänka lite mer på sig själv än på andra (om man inte har barn, då kommer de ju i första rummet). Jag har, lika som du, också alltid tänkt på andra i första hand. Jag har hjälpt till praktiskt, gett pengar, köpt mat osv. Men tyvärr är det så att det inte är alla människor som kan visa ödmjukhet och tacksamhet. Det får man leva med. Nånstans har jag läst att vi mår psykiskt bättre av att hjälpa andra. Men vi får inte glömma bort att hjälpa oss själva!
Citera
2017-06-24, 15:00
  #3
Medlem
.Horus.s avatar
It's a curse and a blessing...

Problemet är inte att du är omtänksam, eller vill hjälpa... Det är din styrkor om du förstår hur du använder dom på rätt sätt.

Det många gör är att glömma bort sig själva, och då kan det uppstå sådana saker som att man känner sig utnyttjad, använd, icke-sedd osv.

Fortsätt vara dig själv, var snäll och omtänksam.. Men inkludera dig själv också med dessa egenskaper?
Citera
2017-06-24, 15:04
  #4
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Helst vill jag att vi alla ska hjälpas åt och vara trevliga, men det är inte världen vi lever i. Nästan bättre att bara låtsas bry sig, men faktiskt inte göra det. Väldigt svårt att vara lömsk (har aspergers). Kommer fortsätta att träna på det.
.

Tänkte på det själv bara för nån timme sedan när jag var ut och gick på en trottoar så kom det en större grupp som som självklart alla gick på rad när jag jag skulle passera dom höll jag mig längst ut på trottoaren så att nån enkelt bara skulle kunna flytta på sig men det var nästan så jag fick gå ut i vägen och störa trafiken bara för att dom inte kunde flytta lite på sig.

Detta är inte första gången det händer vanligt med barvagnar och hundar som ska gå och babbla på rad.
Citera
2017-06-24, 15:04
  #5
Medlem
jenny1990s avatar
Det ska man alltid skämmas för om man tänker på sig själv.
Men om andra utnyttjar en ska man skämmas för det också.
Citera
2017-06-24, 16:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenny1990
Det ska man alltid skämmas för om man tänker på sig själv.
Men om andra utnyttjar en ska man skämmas för det också.

Tänker man så ska man skämmas för allt, och det kommer bara påverka dig negativt. Men jag håller med om det andra du sa, blir man utnyttjad får man skylla sig själv och lära sig av det. Det är det jag aldrig gjorde. Men tack vare att jag blev insatt in personlig utveckling (och läst en del böcker om det) har det gått bättre för mig.

Tycker fortfarande att vara egoistiskt, speciellt när man är ung är vägen att gå. Får experimentera mer med mitt liv.
Citera
2017-06-24, 16:32
  #7
Medlem
jenny1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Tänker man så ska man skämmas för allt, och det kommer bara påverka dig negativt. Men jag håller med om det andra du sa, blir man utnyttjad får man skylla sig själv och lära sig av det. Det är det jag aldrig gjorde. Men tack vare att jag blev insatt in personlig utveckling (och läst en del böcker om det) har det gått bättre för mig.

Tycker fortfarande att vara egoistiskt, speciellt när man är ung är vägen att gå. Får experimentera mer med mitt liv.
Killar kan nog vara det men tjejer ska skämmas o aldrig tänka på sig själva, ska tänka på män först o göra det som männen vill.
Citera
2017-06-24, 16:37
  #8
Medlem
Jag har också varit generös så det har haft inverkan på mitt liv. Dock inte ekonomisk. Där har jag alltid stått emot och bara i undantagsfall hjälpt andra. Tur är nog det.

Idag kan jag vara hjälpsam och generös i mycket begränsat utförande. Kan erkänna att jag allt mer bara tänker på mig själv och några närmaste. Inte längre än så. Framförallt har jag blivit mer avig till att hjälpa främlingar. Oftast har de sig själv att skylla och jag tycker folk rent allmänt bara blir dummare och dummare i huvudet. Så varför ska jag hjälpa dumhet?
Citera
2017-06-24, 16:46
  #9
Avstängd
TantRossins avatar
Flest människor "tänker" som djur, som jag läst annan stans på FB; '90 % av världens befolkning är överflödigt bio massa'. Så sant, och roligt det också Asperger? Kanske ett naturens mutation? Du är 'höger' mentalt utvecklat än ett 'vanligt' människa. Live with it.
Citera
2017-06-24, 22:12
  #10
Medlem
Hodurs avatar
Byteshandel är automatiskt ett sätt att hjälpa varandra, dvs du ger någonting och får något i utbyte. (Det kallas pengar).

Låter som att du bör byta perspektiv, sätter du andra som ditt fokus, hamnar du automatiskt som en annan, utan att hjälpa dig själv kan du inte hjälpa andra. Det är utgångspunkten, men det kommer genom förändring av perspektiv.

Illusionen av sig "själv" är endast ett påhitt skapat av hjärnan, går enkelt att bryta ned det genom bl.a meditation, dock tar det regelbunden meditation, dagligen, i ett tag tills man märker det. Är ett hjärncentrum som stängs ner när man mediterar, samma som när man är extremt fokuserad, och slutar tänka på ett själv-centrerat sätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback