Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-25, 01:50
  #25
Medlem
AdFontess avatar
Tycker att du ska berätta för de som är till för att hjälpa dig. Det du beskriver är inte ovanligt om man så är "bara" djupt deprimerad eller om något i medicinering inte fungerar som det ska. Att få kontroll över rösterna och förhoppningsvis slippa höra de helt, det finns hjälp för.

Felaktigt att tro att alla "hallucinationer" = schizofreni. Den rädslan får många att tveka för att berätta vilket kan bara gräva en djupare men viktigt att du berättar, så att du får rätt vård i god tid och innan det hunnit gå för långt.
Citera
2017-06-25, 11:46
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradgardsflum
Men psykotiska personer är väl inte medvetna om att de är psykotiska? Jag är medveten om att det inte är friskt att höra dessa röster iallafall.

Det är inte drogutlöst (såvida inte de mediciner jag äter redan kan klassas som det) då jag inte använder mig av droger. Men jag tror jag ska försöka ta mod till mig och berätta när jag ska träffa henne på onsdag då jag absolut inte vill att de ska ändras så att det blir tvång till att skada någon annan. Tack för ditt svar!

Det är en sanning med modifikation. En normalfrisk individ som du som upplever hallucinationer märker det oftast och reagerar precis som du.

Människor som går utan hjälp en längre tid och 'faller in i' problemen tappar inte sällan verklighetsuppfattningen till den grad att rösterna (eller vad för vanföreställningar man nu har) tas på sådant allvar och är så trovärdiga att man själv eller rättare sagt hjärnan/psyket kapitulerar för tanken att det är det mest troliga scenariot och alltid varit sant, på så sätt blir dessa människor ofta 'retroaktivt omedvetna' om sina problem, om du förstår hur jag menar...

Men bra. Det är så pass allvarliga symtom (inte minst tillsammans med din suicidalitet) att du absolut bör ta upp det. Berätta bara ärligt och öppet om vad du upplever så får du den vård du behöver, att du hör röster innebär inte att du blir instängd på en psykosavdelning, fullproppad med mediciner som gör dig sinnesslö och att livet är över. Med tidigt och rätt intervention finns det väldigt goda prognoser för förbättring.

Slutligen är det svårt att säga vad som händer och vad det beror på, därför behöver du träffa en läkare dels för att få mediciner utskrivna men också för att reda ut varför du upplever dessa problem. Det är inte ovanligt med hallucinationer i depressionssjukdomar, vice versa är det inte ovanligt med depressioner i vissa sjukdomar där psykos också är vanligt.

Lycka till, det kommer gå bra ska du se!
Citera
2017-06-30, 22:24
  #27
Medlem
offtopics avatar
Jag hör också röster som bla säger till mig att ta livet av mig. Det är ingen stor sak att höra röster, det är många som gör det utan att vara psykotiska.
Men jag tycker att du ska berätta om det så att du kan få hjälp.
Jag får neuroleptika som tar bort de värsta rösterna.
Citera
2017-06-30, 22:36
  #28
Medlem
lossnuss avatar
Vet inte vad ni snackar om här ? Att höra röster är ju synonymt med schizofreni !
Har också hört att man ska "lyssna på sin inre röst"
Citera
2017-07-01, 22:48
  #29
Medlem
offtopics avatar
Det finns ett häfte man kan köpa som innehåller flera strategier för att handskas med röster. Självhjälpsgrupp för rösthörare heter den. http://rsmh.se/om-oss-2/shoppen/?shop_cat_id=2
Kanske kan hjälpa någon...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback