Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-24, 13:22
  #1
Medlem
Tar körkort snart, och ska få en bil för Max 20 000 kr i present. Får ju betala skatt och försäkring och service själv sen förstås.

Vilken bil rekommenderas? Kommer inte pendla med bilen, då jag cyklar. Endast köras för det är kul som första bil. Manuell är ett krav, då jag vill köra med manuell från början.

Tips?
Citera
2017-06-24, 13:50
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Nåt sånt här kanske?

https://www.blocket.se/goteborg/Volv...d_73971888.htm

Obs, länken är bara ett exempel, har inte kollat upp just den bilen.
Citera
2017-06-24, 14:19
  #3
Medlem
godboys avatar
S.60.n som länkades till ovan kan mycket väl vara okej. Jag skulle nog satsa på en lite mer bensinsnål variant. Kanske en mindre Japanare eller kanske VW, Skoda eller så. Du kommer säkert köra mer än du räknar med i dagsläget, det brukar bli så när man precis tagit KK, därför tänker jag att en inte allt för törstig variant är något att satsa på.

Det jag brukar avråda folk att köpa är 10 år och äldre premiumbilar, typ BMW, Audi, Mercedes m fl. Ju mer skit som bilen är utrustad med, desto mer riskerar att krångla. Så börja med en enkel bil som inte är för törstig.

Jag gissar att du är ung, och många unga killar vill ju gärna köra premiumbilar och tror att "de ser bättre ut" i såna än i en liten enkel bil. Men inget kan vara mer fel. Det viktigaste är ju ändå att bilen rullar och är pålitlig. Sen när det gäller vad brudar tycker, så brukar det viktigaste för dem vara att bilen rullar och är välstädad och inte luktar som ett sopupplag.

Sen när man köper en bil i den prisklassen så är det alltid lite av ett lotteri. Det viktigaste är att den är relativt nybesiktigad, för då kan du ju i a f ha den i ett år utan att få besiktningsproblem. Gå inte på skitsnack som att "har inte hunnit besiktiga, men kommer inte vara problem," Förra ägaren skall ALLTID ha besiktigat bilen innan försäljning enligt mig. Kolla också så att bilen inte är behäftad med skulder osv.
Citera
2017-06-24, 14:35
  #4
Medlem
Värt att nämna är också att vi har en nyare bil hemma också, men med automat, jag oftast kan ha tillgång till. Men vill öva första åren med manuell. Men till längre resor osv tar jag självfallet den nyare. Så denna bil kan va lite roligare och mindre praktisk.
Citera
2017-06-24, 16:16
  #5
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mishegas
Värt att nämna är också att vi har en nyare bil hemma också, men med automat, jag oftast kan ha tillgång till. Men vill öva första åren med manuell. Men till längre resor osv tar jag självfallet den nyare. Så denna bil kan va lite roligare och mindre praktisk.
Ja, du vet ju bäst själv vad du ska ha bilen till. Men den "gemensamma" bilen hemma kanske är upptagen ofta när du vill ha den. Sen att du vill börja med en manuell är bra tycker jag, då lär du dig köra ordentligt och kommer aldrig få problem i framtiden med att du "måste" ha automat. Automat kommer nog bli mer och mer vanligt men det är aldrig fel att känna sig trygg med en manuell.

Vill du ha en rolig bil så får du väl köpa det, men räkna med ordentliga underhållskostnader. Jag skulle ändå rekommendera något mindre japanskt, just eftersom det är tråkigare att tanka för 1000 kr än för 500.
Citera
2017-06-24, 18:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, du vet ju bäst själv vad du ska ha bilen till. Men den "gemensamma" bilen hemma kanske är upptagen ofta när du vill ha den. Sen att du vill börja med en manuell är bra tycker jag, då lär du dig köra ordentligt och kommer aldrig få problem i framtiden med att du "måste" ha automat. Automat kommer nog bli mer och mer vanligt men det är aldrig fel att känna sig trygg med en manuell.

Vill du ha en rolig bil så får du väl köpa det, men räkna med ordentliga underhållskostnader. Jag skulle ändå rekommendera något mindre japanskt, just eftersom det är tråkigare att tanka för 1000 kr än för 500.
Nja den kommer i princip finnas tillgänglig när jag behöver den alltid. Enda anledningen är att jag behöver Manueell som en andra bil.

Har också vart inne på japanskt, men tycker inte man får nåt kul för 20k
Citera
2017-06-24, 18:38
  #7
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mishegas
Nja den kommer i princip finnas tillgänglig när jag behöver den alltid. Enda anledningen är att jag behöver Manueell som en andra bil.

Har också vart inne på japanskt, men tycker inte man får nåt kul för 20k
Nä, jag kan hålla med dig. Grejen är den att du troligen får något pålitligt om du väljer japanskt och risken är stor att du får något opålitligt om du väljer europeiskt eller amerikanskt. Som sagt, ju mer utrustning, desto mer som riskerar att krångla, särskilt i den prisklassen. Men även japanare kan ju krångla även om det är lägre risk.

Men viktigt är att den är besiktigat minst ett år framåt så du slipper få bekymmer den vägen.
Citera
2017-06-24, 19:01
  #8
Medlem
Har kikat en del på Opel Astra Bertone. Hört nåt om den modellen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback