Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-25, 09:31
  #13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thygfur
Jag har funderat på att arbeta inom bank parallellt. Problemet med det är att jag tror det är svårt att komma in på en bank mer än att sitta i kassan eller supporten. Jag har absolut ingenting emot att göra det, men jag har fått för mig att det inte är särskilt meriterande. Säg att jag söker jobb på SEB, att jag har suttit i supporten på Swedbank känns inte som något trumfkort. Jag tror att jag borde fokusera på företag där jag i så fall kan tillämpa den kunskap jag har, t.ex. industrisektor eller utvecklingsbolag. Då tänker jag mest på att kanske göra lite lättare dataanalyser eller liknande. Tror du inte det hade varit ett bättre alternativ?
Visst, kontakterna kanske kan komma från banken - men tror du inte att själva arbetet slår högre då?

Du måste tänka på att du får börja från botten. Om du får in en fot som deltidsjobbare inom kundtjänst/support finns säkert möjlighet att stegra upp till studentmedarbetare inom dataanalys, kvant, etc. Och här gäller också hur duktig du är på att prestera på en arbetsplats. Om du är ambitiös och visar framfötterna finns säkert möjligheter att avancera. Att en person klarar en utbildning säger inte så mkt om hur en person faktiskt presterar på en arbetsplats, därför testar arbetsgivare gärna dig och ser till att ta vara på de talanger som står företaget till buds.
Citera
2017-06-25, 19:39
  #14
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Kan du programmera kan du jobba även i andra branscher. Marknaden skriker efter sådan kompetens. Nu vet jag inte vad det kommer vara för konjunktursläge när du går ut plugget, men är det lågkonjunktur kommer det vara svårt vad du än har pluggat.

Men just kombinationen tung matte och programmering är en intressant kombination för finanssektorn. Jag skulle tro att lite maskinellt lärande / AI och big data vore bra att få med också.

Underskatta inte värdet av nätverkande. Om du har en bank du känner att "där skulle jag gärna jobba efter plugget", försök komma in där. Interna referenser är värdefulla. Det räcker med att göra ett bra jobb, även om det inte är ett relevant jobb. Då vet dom att du är skötsam och arbetsam. Dessutom lär du dig företagskulturen på just den banken.

Var försiktig med extraknäck vid sidan om studierna bara. Teknisk fysik är en tung utbildning, bränn inte ut dig.
Nätverka med vem då? Vem inom front office/kvant/risk skulle ha kontakt med någon random nisse som sitter i telefonsupporten?
Citera
2017-06-25, 19:43
  #15
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nätverka med vem då? Vem inom front office/kvant/risk skulle ha kontakt med någon random nisse som sitter i telefonsupporten?

Det beror såklart på hur strukturen ser ut internt, det kan vara så att man inte kan knyta så många intressanta kontakter. Men det som främst är värdefullt är dom interna referenserna.
Citera
2017-06-25, 20:19
  #16
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det beror såklart på hur strukturen ser ut internt, det kan vara så att man inte kan knyta så många intressanta kontakter. Men det som främst är värdefullt är dom interna referenserna.

Fortfarande, varför skulle en referens från en random chef på ett lokalt supportkontor väga tyngre bara för att det råkar röra sig om samma arbetsgivare?
Citera
2017-06-25, 20:22
  #17
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Fortfarande, varför skulle en referens från en random chef på ett lokalt supportkontor väga tyngre bara för att det råkar röra sig om samma arbetsgivare?

Förstroende. Man litar hellre på sina egna.
Citera
2017-06-25, 20:54
  #18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nätverka med vem då? Vem inom front office/kvant/risk skulle ha kontakt med någon random nisse som sitter i telefonsupporten?

Instämmer i att TS sannolikt inte lär knyta relevanta kontakter om denne börjar jobba inom support, men kundtjänst är ofta en bra första erfarenhet om man tidigare saknar erfarenhet inom bank. Nu är TS fortfarande student, så det kan vara utmärkt att få in en fot på en bank för att sedan söka sig vidare mot mer kvalificerade extrajobb, även om denne inte börjar nätverka redan vid sitt första jobb.
Citera
2017-06-25, 23:31
  #19
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Instämmer i att TS sannolikt inte lär knyta relevanta kontakter om denne börjar jobba inom support, men kundtjänst är ofta en bra första erfarenhet om man tidigare saknar erfarenhet inom bank. Nu är TS fortfarande student, så det kan vara utmärkt att få in en fot på en bank för att sedan söka sig vidare mot mer kvalificerade extrajobb, även om denne inte börjar nätverka redan vid sitt första jobb.

Håller med om att utan tidigare erfarenhet är det verkligen ett kanonjobb att starta med (gjorde själv något liknande). Beggars cant be choosers och sånna grejer, men enbart i syfte att få lite allmän erfarenhet att jobba (typ komma i tid, ta lite ansvar, fylla ut sitt CV med lite mer text), knappat för att din chef på kundtjänst kommer kunna hjälpa dig fixa gött jobb på huvudkontoret
Citera
2017-06-26, 12:30
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Underskatta inte värdet av nätverkande. Om du har en bank du känner att "där skulle jag gärna jobba efter plugget", försök komma in där. Interna referenser är värdefulla. Det räcker med att göra ett bra jobb, även om det inte är ett relevant jobb. Då vet dom att du är skötsam och arbetsam. Dessutom lär du dig företagskulturen på just den banken.

Var försiktig med extraknäck vid sidan om studierna bara. Teknisk fysik är en tung utbildning, bränn inte ut dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Instämmer i att TS sannolikt inte lär knyta relevanta kontakter om denne börjar jobba inom support, men kundtjänst är ofta en bra första erfarenhet om man tidigare saknar erfarenhet inom bank. Nu är TS fortfarande student, så det kan vara utmärkt att få in en fot på en bank för att sedan söka sig vidare mot mer kvalificerade extrajobb, även om denne inte börjar nätverka redan vid sitt första jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Håller med om att utan tidigare erfarenhet är det verkligen ett kanonjobb att starta med (gjorde själv något liknande). Beggars cant be choosers och sånna grejer, men enbart i syfte att få lite allmän erfarenhet att jobba (typ komma i tid, ta lite ansvar, fylla ut sitt CV med lite mer text), knappat för att din chef på kundtjänst kommer kunna hjälpa dig fixa gött jobb på huvudkontoret
Alla gör mycket valid points och jag håller helt och hållet med om vikten av nätverkande.

Det är lite det jag har problem med nu. Har kommit i kontakt med väldigt bra personer och känner att mitt "nätverk" (om man nu kan kalla typ 10 pers för detta) ändå är bra för att ha så pass långt kvar av utbildningen. Problemet är att dessa personer är så långt ifrån bank/finans/kvant etc man kan komma.

Men som sades ovan, "beggars can't be choosers" vilket nog inte kan tillämpas i ett bättre sammanhang än detta, där jag får vara väldigt glad över att jag ens har någon kontakt över huvud taget.

Jag får försöka utöka nätverket och gärna i rätt riktning. Och framförallt bara fortsätta de åren jag har kvar och inte stressa upp mig redan.

Jag tackar så mycket för de svaren jag fått. Uppskattas verkligen. Har någon fler idéer eller någon input tas det mer än gärna emot.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback