Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-24, 12:38
  #1
Medlem
Hej!
Någon som vet vad det är för skillnad på Roundup Bio och den Roundup du köper i butikerna?
Det jag läser mig till är att Roundup Bio är för proffs. På Granngårdens hemsida står att man måste ha Behörighetstillstånd vilket jag inte har.
Finns det någon som vet var jag kan få tag på Roundup Bio i Stockholms området?
Jag reser en del så det är intressant att få veta var jag kan få tag på det varsom i Sverige.
Citera
2017-06-24, 13:10
  #2
Avstängd
vad ska du ha det till?
Citera
2017-06-24, 13:23
  #3
Medlem
SystembolagetAGs avatar
Är inte jätteinsatt men jag skulle ponera att Roundup Bio bara är någon form av marknadsföring. Båda bekämpningsmedlen verkar vara glyfosatbaserade så vet inte riktigt vad skillnaden är. Hittade lite specifikationer gällande Roundup Bio på trafikverket av alla ställen: http://www.trafikverket.se/contentas...bio_150520.pdf
Citera
2017-06-24, 13:35
  #4
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkugganAvMig
vad ska du ha det till?
Vad är det för fråga? Vad skulle man roundup till förutom att döda ogräs?
Citera
2017-06-24, 14:33
  #5
Medlem
Jag har själv använt detta gift för att göra trädgårdsarbetet så mycket enklare. Men när
grannarna fick veta detta blev de vansinniga. Det är oerhört giftigt, och går ner i dricksvattnet.
Bad då en trädgårdsmästare att komma för att hjälpa oss eftersom allmänheten inte
får använda gifter. Men han sade direkt ifrån, han anser dessa medel så farliga att han vägrade
att utföra arbetet. Så jag började istället med trädgårdsättika. Visst blir det mycket mer jobb i trädgården, men man slipper då att förgifta både sitt eget, och grannarnas, dricksvatten.

Edit:Vad jag var ute efter var just Rundup Bio, men enligt trädgårdsmästaren är detta ett för-
därv både för milön och vattnet vi dricker.
Han ansåg även att detta överdeklamerat, det har inte alls den effekt som man kan tro. Så
det blir väldigt mycket skada för så lite.
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-06-24 kl. 14:38.
Citera
2017-06-24, 19:27
  #6
Medlem
Tack för svaren. Några kommentarer, svar och frågor. Av de svar och inlägg jag fått är det ingen som svarar på det jag undrar. Var kan jag få tag Roundup Bio trots att jag inte har behörighetstillstånd?
Kommentera gärna nedan.

Eftersom man måste ha behörighetstillstånd för att köpa Roundup Bio tror jag det måste vara någon skillnad mot det "vanliga".
Roundup Bio har behörighetsklass 2L
Roundup har behörighetsklasd 3(får användas av alla)
Någon skillnad bör det vara?

Vad jag ska ha det till.
Trodde det var självklart men jag svarar ändå. Jag vill ta död på växtlighet där jag inte vill ha växtlighet.

Det finns gamla medel som var mycket giftiga och farliga. Dessa är sedan länge förbjudna på grund av detta. Din trädgårdsmästare som också verkar vara utbildad biolog och kemist verkar veta något som inte många andra vet. Jag har inte hört någon annan påstå det han påstår.
Citera
2017-06-24, 22:45
  #7
Medlem
Kaninheros avatar
Stödj Monsanto via roundup för att förstöra världen.
Citera
2017-06-25, 05:49
  #8
Medlem
pantywankers avatar
Skillnaden på dessa preparat är hur starka dom är. Den riktiga roundup som endast säljs till företag är mycket mer koncentrerad. Gick tidigare att köpa från Danmark vet jag fast inte under namnet Roundup. Sök på nätet efter det verksamma ämnet Glysofat.
Citera
2017-06-25, 11:16
  #9
Medlem
Tack för svar.
Både från de vettiga och ni andra.
Citera
2017-06-25, 11:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkugganAvMig
ja dra in lite i näsan, det tycker jag. och öronen också. du har antagligen usel bakterieflora i magen så jag rekommenderar en klunk eller två till frukost.


Lite osammanhängande i sammanhanget. Har du tullat på pappas Roundup?
Citera
2017-06-25, 13:03
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nordic74
Lite osammanhängande i sammanhanget. Har du tullat på pappas Roundup?

vad är det för växtlighet du ska ha ihjäl? och varför är det så svårt att du behöver ett gift?
Citera
2017-06-26, 02:34
  #12
Medlem
Gustaf85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordic74
Hej!
Någon som vet vad det är för skillnad på Roundup Bio och den Roundup du köper i butikerna?
Det jag läser mig till är att Roundup Bio är för proffs. På Granngårdens hemsida står att man måste ha Behörighetstillstånd vilket jag inte har.

Roundup Bio 360g/L. Class 2.

Roundup G 120g/L. Class 3

All glyphosate products for foliarspraying should be diluted, I seem to remember reading 5 or possibly 8g/L on a bottle of Roundup consumer premix..

I went with 12g/L when mixing some 68% pellets I had (to aim for the same dilution) and It worked just fine. Just gonna get a pumpsprayer I like, my backpacksprayer leaks down on your back so gonna have to scrap that. My belief is that Glyphosate doesn't have a really bad impact and is safe to use in the garden because it breaks down quickly in the soil.

Also got some MCPA I wanna try in the lawn, that one is a bit nastier with longer active life before breaking down but eventually it will. If it didn't it wouldn't have been approved in Europe.

Insecticide though, I advise against that stuff no matter what.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback